Mai lõpus hakkavad kehtima uued reeglid kauba hinna alandamisele
Koos tarbijakaitseseaduse muudatustega jõustuvad 28. mail ka majandus- ja taristuministri määruse „Kauba ja teenuse hinna avaldamise nõuded“ muudatused, mis reguleerivad kauplejate uut kohustust märkida alla hinnatud kaubale selle varasem hind.
Kaubanduskoda näeb, et praktikas võivad muudatused kauplejatele tekitada nii segadust kui ka küsimusi seoses kauba varasema hinna avaldamise kohustusega. Näiteks võib küsimusi tekitada, kas toote varasemat hinda arvestatakse ettevõtte iga kaupluse kohta eraldi või kõigi kaupluste üleselt. Sellepärast oleme seisukohal, et Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet peab koostama kauplejatele muudatusi selgitava juhendi.
Kauba varasem hind
Kauba varasemaks hinnaks, mis tuleb allahindluse puhul tarbijale ära märkida, on hinna alandamisele eelnenud 30 päeva jooksul kaubale kohaldatud madalaim hind. Näiteks, kui tahan 10 eurot maksva toote alla hinnata 7 euro peale, siis pean kontrollima selle toote eelneva 30 päeva hindu ning kui olen 30 päeva jooksul varasemalt müünud seda toodet 10 euro asemel 8 euroga, siis pean hinnasildile märkima allahindluse hinna 7 eurot ja varasemaks hinnaks 8 eurot.
Seejuures ei arvestata 30 päeva madalaima hinna määramisel personaalsete kliendipakkumuste hinda ega ka kauba omaduste halvenemisega seoses tehtavat hinnaalandust ega sama kauba hulgi ostes kehtivaid soodustusi.
Juhul, kui toote hinda alandatakse ühe allahindluskampaania raames järk-järgult, siis on iga hinna alandamise puhul varasemaks hinnaks enne esimest hinnaalandust kehtinud 30 päeva madalaim hind.
Alla seitsme päeva müügis olnud kaubal enam hinda alandada ei saa
Hinna alandamisel uuel kaubal, mis ei ole varem müügis olnud (ka mitte eelmisel hooajal) ja mis on müügis olnud vähem kui 30 päeva, tuleb tarbijale välja tuua tootele enne allahindlust 7 päeva jooksul kehtinud madalaim hind.
Olukorras, kus kaup on müügis olnud vähem kui 7 päeva, ei ole võimalik määruse nõuete kohaselt hinnaalandusest tarbijat teavitada ja selliste toodete puhul ei saa hinda alandada, vaid tuleb sellele kaubale allahindluse tegemiseks kasutada muid turundusvõtteid nagu hinnavõrdlus konkurendiga.
Kiiresti riknevatele kaupadele kehtib erand
Kaupleja ei pea allahindluse puhul varasemat hinda välja tooma kiiresti riknevate või vananevate kaupade puhul, mis eeldatavalt muutuvad enne 30 päeva möödumist müügikõlbmatuks. Seejuures ei loeta hooajakaupu nagu suvekingad hooaja lõppedes kiiresti riknevaks ega vananevaks ning hooajaliste kaupade puhul tuleb varasem hind ära märkida.
Reeglite praktikas järgimiseks on vaja juhendit
Määruse muudatused mõjutavad kauplejate tegevust olulisel määral ning selleks, et praktikas oleks kaubandusettevõtetel lihtsam määrust järgida, tuleb luua vastav juhend. Kaubanduskoja hinnangul tuleb selles juhendis muuhulgas selgitada, kas kohustus tootel varasemat hinda näidata laieneb ka kaupade müüki vahendavatele ettevõtetele ning mitu hinda tuleb kauplejal allahindluse tegemisel kaubal näidata. Lisaks on oluline selgitada, kuidas kuvada hindu üldise protsendilise allahindluse puhul ning kuidas täpselt peab toote varasemat hinda määrama. Samuti näeme vajadust läbi näidete seletada, kuidas peab kaupleja hindama, milline toode on kiiresti riknev ja milline mitte. Samuti tuleks kauplejatele anda juhised, kuidas teha kampaaniaid uutele alla 7 päeva müügis olnud toodetele.
Kauba hinna alandamise uute nõuetega saad lähemalt tutvuda SIIN.