Masinamäärusest
Euroopa Komisjon on osana laiemast tehisintellekti paketist teinud ettepaneku masinadirektiivi läbivaatamiseks, millega näeb ette senise direktiivi asendamise määrusega.
Masinadirektiiv, mis põhineb 1989. aasta õigusaktil, pärineb 2006. aastast ning on kehtinud juba 15 aastat. Arvestades tehnilise ja insenerteadusliku arengu kiirust on see väga pikk ajavahemik. Üleminekuga direktiivilt määrusele soovib Komisjon vältida rakendamise erinevusi liikmesriikides. Kavandatava määrusega on säilitatud senise direktiivi keskne eesmärk – masinatega seotud ohutuse, tervisekaitse ja kaupade vaba liikumise põhieeskirjade kehtestamine kogu Euroopas. Peamisteks jäävad ühelt poolt ohutus ja teiselt poolt kaubandustõkete kõrvaldamine, kuid nüüd hõlmatakse ka praegused ning tulevased tehnilised ja insenerteaduslikud uuendused masinasektoris. Direktiivi täiendamise asemel määrust kasutades loodab Euroopa Komisjon suurendada sidusust õigusakti tõlgendamisel ja jõustamisel ning seda sidusust üldiselt tagada.
Ettepanek hõlmab 6 erieesmärki:
- piirata uutest digitehnoloogiatest tulenevaid riske;
- tagada kohaldamisala ja määratluste ühtne tõlgendamine ning parandada tavatehnoloogiate ohutust;
- hinnata ümber kõrge riskitasemega masinateks peetavad masinad ja hinnata ümber nendega seotud vastavuskontrolli menetlused;
- vähendada paberkandjal esitatava dokumentatsiooni nõudeid;
- tagada kooskõla uue õigusraamistiku muude sätetega;
- vähendada siseriiklikku õigusesse ülevõtmisest tulenevaid võimalikke erinevusi tõlgendamises.
Kavandatud eeskirjad moodustavad keskse õigusliku aluse iga ettevõtte jaoks, mis projekteerib, ehitab, impordib või käitab masinaid. Võrreldes direktiiviga on määruse kohaldamisala laiem, see hõlmab ka tehisintellekti kasutavaid masinaid. Mis puutub riskidesse, siis EK püüab oma regulatsiooniga maandada alles kujunemisjärgus olevatest tehnoloogiatest tuleneda võivaid mitmesuguseid riske. Esiteks neid, mis võivad tuleneda inimeste otsesest koostööst robotitega, kuna ette on näha koostöörobotite hulga hüppelist kasvu. Teine riski allikas on ühendatud masinad. Kolmas see, kuidas tarkvarauuendused mõjutavad masina tööomadusi pärast selle turule laskmist. Neljas valdkond on seotud tootjate suutlikkusega viia enne toote turule laskmist läbi masinõpperakenduste täielik riskihindamine. Ja EK leiab, et kõrge risikitasemega masinate kohta ei ole piisavalt õigusnorme, mistõttu tulebki neid nüüd lisada.
Väga lühidalt – masinate puhul peavad olema täidetud tervisekaitse ja ohutusnõuded. Ettevõtjad peavad vastutama masinavaldkonna toodete vastavuse eest määruse nõuetele vastavalt oma osale tarneahelas, et tagada avalike huvide kaitse kõrge tase. Tootjad peavad koostama ELi vastavusdeklaratsiooni, et esitada andmed, mis tõendavad masinavaldkonna toodete määrusele vastavust. Seda tõendatakse CE-märgisega ja see on ainus märgis, mis osutab, et masinavaldkonna tooted vastavad määruse nõuetele. Kontrolli ja turujärlevalve tõhustamiseks tuleb tagada masinavaldkonna toodete jälgitavus.. Ning seepärast tuleb ettevõtjatelt nõuda, et nad hoiaksid teatava aja jooksul alles andmed masinavaldkonna toodetega tehtud tehingute kohta - „teatavaks ajaks“ näeb määrus ette 10 aastat.
Kuna masinamäärus näeb ette kohustused masina tootja, importija, turustaja, kasutaja suhtes on kõigepealt vaja selget mõistmist, millele see määrus laieneb ja millele mitte. Aitamaks seda mõista, toome alljärgnevalt ära selliste masinate loetelu, millele see määrus ei laiene.
Masina määrusega ei reguleerita:
- Ohutusseadised, mis on ette nähtud kasutamiseks varuosana samasuguse osa asendamiseks ja mille on tarninud originaalmasina tootja;
- Spetsiaalvarustus laadaplatsidel või lõbustusparkides kasutamiseks;
- Tuumaenergia kasutamiseks spetsiaalselt projekteeritud või kasutusele võetud masinad, mille rike võib põhjustada radioaktiivset heidet;
- Relvad, sealhulgas tulirelvad;
- Sõidukid, mille ainus eesmärk on kaupade või inimeste transportimine maanteel, õhus, vees või raudteel, välja arvatud nendele sõidukitele paigaldatud masinad;
- Kahe-, kolme- ja neljarattalised sõidukid ning nende sõidukite jaoks projekteeritud ja valmistatud süsteemid, komponendid, eraldi seadmestikud, osad ja varustus, mis kuuluvad määruse (EL) nr 168/2013 kohaldamisalasse;
- Põllu- ja metsamajanduses kasutatavad sõidukid ning nende sõidukite jaoks projekteeritud ja valmistatud süsteemid, komponendid, eraldi seadmestikud, osad ja varustus, mis kuuluvad määruse (EL) nr 167/2013 kohaldamisalasse;
- Merelaevad, avamere ujuvrajatised ja nendesse laevadesse või rajatistesse paigaldatud masinad;
- Spetsiaalselt sõjalisel otstarbel kasutamiseks või politsei ülesannete täitmiseks projekteeritud ja valmistatud masinad;
- Laboratooriumides ajutiselt kasutatavad spetsiaalselt teaduslikeks uurimistöödeks projekteeritud ja valmistatud masinad;
- Kaevanduse tõstevintsid;
- Masinad, mis on ette nähtud esinejate tõstmiseks etenduste ajal;
- Järgmised elektri- ja elektroonikatooted, kui need kuuluvad direktiivi 2014/35/EL või 2014/53/EL kohaldamisalasse:
- kodumajapidamisseadmed, mis ei ole elektrilised ajamid mööbli jaoks;
- audio- ja videoseadmed; infotehnoloogiaseadmed; kontoriseadmed;
- madalpinge jaotus- ja juhtimisseadmed;
- elektrimootorid; kõrgepingelised elektriseadmed -jaotus- ja juhtimisseadised ning trafod.
Masinavaldkonna tooted, mis on määrusega hõlmatud on:
- masinad;
- vahetatavad seadmed;
- ohutusseadised;
- tõstmise abiseadised;
- ketid, trossid, tropid ja lindid;
- eemaldatavad jõuülekandemehhanismid ja osaliselt komplekteeritud masinad.
Toodete täpne loetelu on määruse lisas.