Mis on ja millega tegeleb Euroopa Majandus – ja Sotsiaalkomitee?
Euroopa Majandus – ja Sotsiaalkomitee (EMSK) on Brüsselis asuv Euroopa 392-st kodanikuühiskonna esindajast koosnev konsultatiivorgan, kus Kaubanduskoda esindab Reet Teder.
Kuidas mõjutab Euroopa Majandus – ja Sotsiaalkomitee ELi tasandi poliitikakujundamist?
EMSK on „sild Euroopa kodanikuühiskonna ja ELi poliitikakujundajate vahel“, mis Euroopa Liidu institutsioonilises raamistikus on ainsaks tööandjate-, töötajate- ja valitsusväliste organisatsioonide hääleks. Tegu on nõuandva organiga, millelt on EL aluslepingust tulenevalt Euroopa Komisjon (EK) kohustatud küsima arvamusi oma seadusandlike ettepanekute kohta. Kuigi need arvamused ei ole siduvad, toovad need õigusloomeprotsessi lisaväärtust andes ülevaate kodanikuühiskonna erinevate sidusrühmade seisukohtadest. EMSKi tööerineb lobistide tegevusest, sest lobistid toetavad konkreetseid huve, EMSK seevastu otsib aga ühisosa tööandjate, töötajate ja vabaühenduste vahel. Mõnel juhul on selle ühisosa saavutamine nii keeruline, et ühisele seisukohale ei pruugitagi jõuda. Kuid eriti valdkondliku poliitika osas pakuvad EMSK arvamused ülevaadet, teadmisi ja värsket mittepoliitilist vaadet, mis põhineb tegelikul elukogemusel. Kui EMSKi kolm rühma on milleski kokku leppinud, annab see EK-le kindla aluse, mille põhjal edaspidiseid otsuseid teha.
EMSK’i töö on adresseeritud ELi institutsioonidele, kuid kas on veel sihtgruppe, kes sellest kasu saavad?
EMSKi missiooniks on tuua Euroopa poliitikakujundamisse nö rohujuure vaatenurki, mis on seadusandlikus protsessis liiga sageli marginaliseeritud. EMSK soovib olla foorum arvamuste vahetamiseks ja teadmiste kogumiseks, kus kohaliku, riikliku ja Euroopa tasandi eksperdid kohtuvad poliitikakujundajatega ja aitavad neil poliitikat vaadelda teistest külgedest.
Näiteid selliste algatuste kohta mitmeid - näiteks Euroopa ringmajanduse sidusrühmade platvorm, mille EMSK lõi koos Euroopa Komisjoniga. See on võrgustik, mis soodustab valdkondlike tegevusi ja toob esile sektoriüleseid võimalusi. Samuti pakub see sidusrühmadele kohtumispaika tõhusate lahenduste jagamiseks ja laiendamiseks, ning konkreetsete probleemide lahendamiseks.
EMSK’i koosseis on väga mitmekesine. Kui palju organisatsioone on seal esindatud ja kui keeruline on konkreetses küsimuses kokkuleppele jõuda?
EMSK koosneb kolmest rühmast: tööandjate rühm, töötajate rühm ja Euroopa mitmekesisuse rühm, mis koondab valitsusvälised organisatsioone, põllumajandustootjate organisatsioone, vabade elukutsete esindajaid, sotsiaalmajanduses osalejaid, tarbijaorganisatsioone, keskkonnaorganisatsioone ja ühendusi, kes pooldavad võrdõiguslikkust ja vähemuste õigusi. Peaaegu kõik 329 liiget esindavad erinevat organisatsiooni. Need inimesed on praktikud, kellel on aastatepikkune kogemus oma erialal. See annab mitmesuguseid vaatenurki ja mitmemõõtmelise asjatundlikkuse.
EMSKi liikmed näevad sageli ELi õigusaktide tagajärgi, mida on Brüsselist tihti raske märgata. Selline mitmekesisus, paraku, teeb konkreetsetes küsimustes kokkuleppe saavutamise keeruliseks. EMSKi töömeetodid on näide kompromissidest Euroopa tasandil. Siin räägivad tööandjad, ametiühingud, keskkonnakaitsjad, tarbijad ja paljud teised oma erinevatest juhtumitest, avavad erinevaid vaatenurki, arutavad probleeme ja annavad endast parima, et jõuda (võimalikult) ühisele tulemusele. Sellist „konsensuse vaimu“ peetakse EMSK oluliseks lisaväärtuseks. Seeläbi annavad EMSK arvamused poliitikakujundajatele mõista, milliseid õigusakte või poliitikaid kodanikuühiskonna sidusrühmad üldiselt aktsepteerivad - ja mida mitte - ja kus peituvad vastuolud. Selle hääle kuulamine õigusloomeprobleemide tekkimisel varases staadiumis tähendab võimalike raskuste vältimist edaspidi õigusaktide siseriiklikku õigusesse ülevõtmisel ja rakendamisel. Lisaks saavad liikmed saadud informatsiooni ja nö teiste kogemusi omakorda kasutada. Seda on ka Kaubanduskoja esindaja Reet Teder järjekindlalt Kaubanduskoja infokanalites teinud.