Oled sa bränd või tarbekaup?
„Kui sa ei ole bränd, oled sa tarbekaup. Sellisel juhul on klientide jaoks kõige olulisem faktor ostuotsuse tegemisel hind ja võitjad on need, kes kõige soodsamat hinda pakuvad. Kunst end turundada kujutab endast kunsti ehitada oma bränd.“ Need kuldsed sõnad on öelnud Philip Kotler.
Usun, et me kõik oleme kuulnud lauset – iga ettevõte on oma juhi nägu. Tarbija- ja tootebrändide arendamine tugevaks brändiks loob finantsilise väärtuse, kuid inimesed tahavad näha ettevõtete eesotsas reaalseid inimesi ja samastada end nende väärtustega.
Teen iga päev meeskondadega tööd ja kuulen järgnevaid lauseid: ma olen liiga häbelik, mulle ei meeldi endast rääkida jne. Inimestega vesteldes on veel kosta mõtteviisi, et persoonibrändi arendamisega peavad tegelema eelkõige poliitikud, lauljad, näitlejad, kunstnikud. Lisaks aetakse segamini agressiivne müük ja loo abil oma väärtuspakkumise näitamine. Siit tekibki tihti valearusaam isikuturundusest. Võin kinnitada, et kui sa oma saavutusi peidad, jäävad need kindla peale varju. Kui sa ise end ei reklaami, siis ei tee seda mitte keegi teine. Edu sõltub nii töö kvaliteedist kui ka tuntusest.
Julgen siiski väita, et oma persoonibrändi arendamisega võiksid kõik inimesed teadlikumalt tegeleda. Soovituslikult kohustuslik on persoonibrändi arendamine ettevõtete tegevjuhtidel, keskastme juhtidel ja ettevõtjatel, sest nemad müüvad tihti eelkõige iseennast.
Miks?
Persoonibränd (personal branding) puudutab igat inimest ja just selle põhjal otsustatakse, kui usaldusväärne ettevõtte juht tundub, kas teda teatakse kui valdkonna kirglikku eestvedajat, kas tema meeskonnas soovitakse töötada ning kas teda usaldatakse. Tunnistan, et persoonibrändi idee on idealistlik, kuid sellele võiksid kõik teadlikumalt läheneda.
Persoonibrändingule pani 1997. aastal aluse Tom Peters oma artikliga „Bränd nimega sina“, kus ta rõhutab, et inimene peaks teadma, mis teeb ta eriliseks, mida ta oskab ja kuidas see kõik nähtavaks teha.
See, kui hästi ettevõtte juht oma isikubrändi teadlikult kontrollib ja kujundab,
aitab tal ärimaailmas edukamalt läbi lüüa. Need, kes oskavad isikubrändi võimalusi strateegiliselt kasutada, on konkurentidest edukamad.
Rahvusvaheline kommunikatsiooniettevõte Weber Shandwik on juhtide persoonibrändi teemat uurinud ja ütleb, et inimestena kujundame kõik oma persoonibrändiga teadlikult või alateadlikult arvamust ettevõttest või organisatsioonist, kus me töötame.
Mitmest rahvusvahelisest uuringust on tulnud välja kõnekad faktid, et 45% töötajatest seostab ettevõtte mainet tegevjuhi mainega ja 48% ettevõtte mainest kujundab ettevõtte tegevjuht. Edukas persoonibränding aitab ettevõttel turunduskulusid kokku hoida ning firma käivet, kasumit ja väärtust väga lihtsate tegevustega kasvatada. Kui ettevõtte juht investeerib endasse kui brändi, siis ta ei investeeri ainult endasse, vaid ka töötajatesse või ettevõttesse, mida ta parasjagu esindab. Nii et kõik edasine sõltub sinust kui juhist – kas sa juhina ütled, et oled valmis julgelt ja teadlikumalt sellel teekonnal samme astuma, või sind piirab uskumus, et see pole sinu jaoks. Valik on sinu!
Kuidas?
Isikubrändi loomiseks peab olema plaan. Stephen Covey on öelnud: „Alustage lõppu silmas pidades.“ Sinu eesmärk on ainulaadne ja sõltub sellest, millised on su isiklikud või tööalased püüdlused. Eesmärgid muutuvad ja see on täiesti normaalne. Alustada tulekski sellest, et teha audit iseendaga ja küsida – kuidas ma tahan, et mind tuntakse ja teatakse? Seejärel peaks selguma, kes sa oled, milles sa oled ekspert, milline on sinu spetsialiseerumine ja millist väärtust sa lood ehk mida sa pakud? Seejärel tuleks mõelda, kellele sa oma loo jagamise suunad ehk kes on sinu sihtrühm – kes sinust teadma peaks ja kuidas teada saab?
Persoonibrändi arendamine on maraton, mitte sprint, ning kui sa sellesse aega ja energiat investeerid, siis ei jää ka tulemused saavutamata.
Mida?
Eneseturundusvõtted sõltuvad alati konkreetsest isikubrändist. Seega ei ole võimalik välja tuua ühtset loetelu eneseturunduslikest tegevustest ega võtetest. Seega ei sõltu edu mitte üksikisiku oskustest, huvidest ja motivatsioonist, vaid sellest, kui edukalt ta sellekohast infot teistele edastada suudab.
Chris Anderson on öelnud raamatus „TED Talks: The Official TED Guide to Public Speaking“, et iga tähendusrikas etapp inimese arengus on teoks saanud tänu sellele, et inimesed on üksteisega ideid jaganud ja nende elluviimise nimel koostööd teinud. Aga millal jagasid sina ettevõtte juhina töövõitu, edulugu edukast projektist oma töökollektiivis mõnel avalikul seminaril või hoopis kirjutasid mõnele meediaväljaandele, et teil on lugu, mis väärib jagamist?
Kui oled ettevõtte juhina hea ja julge lugude rääkija, näitab see sind oma ala kirgliku eksperdina, kellele läheb korda valdkonnas toimuv. Lugude jagamisega eri kanalites tuleb välja sinu kui juhi kuvand, isikupära, mõttejulgus ja soov olla oma meeskonnaliikmetele eeskujuks. Usu mind, sinu meeskond on sinu üle uhke!
Virtuaalne konverents 24/7
Sotsiaalmeedia on platvorm, kus eri ametite esindajad näitavad oma professionaalset identiteeti. Positiivne kuvand algab väärtustest, mille eest inimene seisab. Sotsiaalmeedia annab lihtsa võimaluse oma ettevõtte õnnestumisest ja kordaminekutest rääkida.
Samas tean, et suur osa Eesti tegevjuhtidest ja omanikest eelistab sotsiaalmeedias hoida tagaplaanile ja pigem üldse sotsiaalmeediat vältida. Sotsiaalmeedia on sotsiaalse müügi kanal, kus fookuses on teadlikkuse suurendamine, klientide hoidmine ja nende muutmine sinu brändi fännideks. Sotsiaalmeedia on kui virtuaalne konverents, mis on avatud 24/7 ja kus saab kontakti astuda paljude potentsiaalsete klientidega. Ettevõtluses ei ole võimalik sotsiaalmeediast mööda vaadata – võidavad need juhid, kelle bränd on selgem, meeldejäävam, eristuvam ja tugevam.
45% töötajatest seostab ettevõtte mainet tegevjuhi mainega, selgub rahvusvahelistest uuringutest
Meedia kui koostööpartner
Osast ettevõtetest ja ettevõtete juhtidest võib iga päev lugeda veebis, kuulda televisioonis ja näha ajakirjades. Tegelikult ei ole asi selles, et nende ettevõtmised oleksid rohkem väärt kui sinu või minu omad. See on hoopis hästi planeeritud strateegilise avaliku suhtluse tulemus.
Väiksemad ettevõtted ja üksikisikud peavad seda ise tegema ning kui kasutada natuke julgust ja panna paika strateegia, siis pole ligipääs meediale üldsegi nii raske. Üks artikkel teeb teid nähtavaks teistele ajakirjanikele, mis loob omakorda uusi võimalusi koostööks ja toob nähtavust.
Küsi endalt mõni küsimus
Soovitan oma isikubrändi nähtavamaks tegemisel mõelda järgmistele küsimustele:
- Meil kõigil on oma sõnum ja lugu, mida soovime jagada. Kuidas kavatsed oma sõnumi kuuldavaks teha? Kuidas teha seda nii, et kuuldaks seda, mida sa öelda soovid?
- Kindlasti alusta oma võrgustikust. Kõik, keda kohtad ja kellega räägid, peaksid teadma, mida sa teed, miks sa seda teed ning kuidas seda nende heaks teha saad.
Pea meeles, et su sõpruskond, meeskond ja kliendid on su parimad brändisaadikud, kes aitavad levitada su lugu ja tegemisi. See, mida nemad sinu kohta räägivad, määrab lõpuks ka sinu persoonibrändi väärtuse. Kuid selleks, et nemad saaksid olla sinu kui juhi brändisaadikud, tuleb sul endal selgeks teha, kes sa oled, millist lugu räägid, ning teha seda ikka suure kire ja autentsusega.
Alusta väikestest sihipärastest muutustest
Usun, et mugavustsoonis on igav olla. Selleks, et oma unistusi täita, midagi muuta ja inimesena kasvada, tuleb astuda teadlikke samme. Tee oma kaubamärgi loomiseks väikeseid sihipäraseid muutusi, mis aitavad sul eristuda, ning lõpuks saavutadki seatud eesmärgi.
Persoonibrändi arendamine tähendab iga inimese jaoks erinevaid tegevusi ja samme. See võib olla kirjutamine, rääkimine, oskuslik sotsiaalmeediakanalite kasutamine, vabatahtlik tegevus või hoopis töö coach’iga, et jõuda oma tugevustes ja kires selgusele.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 4/2020 numbris rubriigis "Persoon".
Autor: Signe Ventsel Brandmoon OÜ, meeskondade arengupartner