Põhikooli eksamite lävendi kaotamine ei tohi muutuda iga-aastaseks tavaks
Haridus- ja Teadusministeerium on tulnud välja plaaniga kaotada 2021/2022. õppeaasta osas põhikooli lõpueksamite lävend. See tähendab, et õpilasel on endiselt kohustus lõpueksameid teha, kuid lõpueksami tulemustest ei sõltu põhikooli lõpetamine.
Ministeerium põhjendab erisuse kehtestamise asjaoluga, et koroonaviiruse tõttu on koolide õppekorralduses tehtud olulisi muudatusi ning tavapärase kontaktõppe asemel ja kõrval on laialdaselt kasutatud ka distantsõpet. Seetõttu esineb olukordi, kus õpilastel on õppest eemaloleku või ebakindlates oludes õppimise tõttu, näiteks kontakt- ja distantsõppe vaheldumine tulenevalt nakkuskolletest ning laste ja õpetajate eneseisolatsiooni kohustusest, tekkinud õpilüngad. Kooliti, klassiti ja piirkonniti ebavõrdsed õppes osalemise võimalused viivad selleni, et õpilaste edasijõudmine neist mittesõltuvatel põhjustel on tavapärasest veel enam erinev.
Kaubanduskoda ei ole vastu eelnõus sisalduvatele muudatustele kaotada üksnes 2021/2022. õppeaasta osas põhikooli lõpueksamite lävend. Samas peame väga oluliseks, et sellist erisust ei kehtestataks igal järgmisel aastal. Samuti oleme jätkuvalt vastu muudatusele kaotada õigusaktidest põhikooli lõpueksamite lävend püsivalt.
Kaubanduskoda saatis veebruari lõpus ministeeriumile kirja, milles selgitasime, miks oleme põhikooli lõpueksami lävendi kaotamise vastu. Muu hulgas tõime oma varasemas kirjas välja, et lõpueksamite lävendi kaotamine ei aita õpilastel paremini omandada õppekava ega tõsta tervikuna hariduse kvaliteeti. Meie hinnangul on lõpueksamite lävendi kaotamisel pigem negatiivne kui positiivne mõju. Kuigi eksamilävendi nõue üksi ei pruugi tagada, et õpilane õppekava ka rahuldaval tasemel omandaks, on see siiski paljude noorte jaoks oluliseks motivaatoriks vähemalt põhikooli viimasel aastal ennast enam kokku võtta ja hea tulemuse nimel pingutada.
Eksamilävendi kaotamise asemel tuleb esmalt kokku leppida, kuidas lahendada hariduse valdkonna alusprobleeme. Enne selliste lahenduste kokkuleppimist ei pea me õigeks eksamilävendi kaotamist või teiste sarnaste üksikute muudatuste tegemist, sest puudub arusaam, kas ja kuidas aitavad sellised muudatused kaasa põhihariduse või haridussüsteemi alusprobleemide lahendamisele tervikuna.