Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti õiguste laiendamine vajab täiendavat analüüsi
Eesti õigusesse tuleb üle võtta tarbijakaitsealast järelevalvet puudutav Euroopa Liidu tarbijakaitsealase koostöö määrus, mille eesmärk on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) volitusi suurendada nii riigisiseste kui ka piiriüleste rikkumiste avastamiseks ja lõpetamiseks. Koda leiab, et eelnõuga antakse TTJA-le põhjendamatult suured volitused dokumentide ja muude andmete saamiseks.
Lisaks täpsustatakse eelnõuga tarbijavaidluste komisjoni töökorraldust, turujärelevalveasutuste vaheliste pädevuste jaotumist ja ühtlustatakse karistusmäärasid tarbijaõigusest tulenevate nõuete rikkumise eest.
Tarbijavaidluste komisjoni menetlust puudutavad muudatused
Koda toetab eelnõuga kavandatavaid muudatusi, mis aitavad lihtsustada ja muuta efektiivsemaks tarbijavaidluste komisjonis läbiviidavat menetlust. Eriti kiiduväärt on täiendus, millega nähakse ette võimalus, et vaidluse kirjalikus menetluses lahendamise korral ei pea komisjoni koosseis füüsiliselt kogenema istungile, vaid istungi asja arutamiseks võib korraldada tänapäevaseid suhtlusvahendeid kasutades. Muudatus võimaldab vaidluste kiiremat lahendamist ning komisjoni liikmete ajaressursi paremat kasutamist.
Muutmisel on ka seaduse punkt, mis lubaks üksnes tarbijal avaldada soovi asja suuliseks lahendamiseks tarbijavaidluste komisjonis. Koja hinnangul peaks vastava soovi avaldamise õigus olema mõlemal vaidleval poolel. Seetõttu tegime ettepaneku muuta eelnõud selliselt, et ka kaupleja saab avaldada soovi asja suuliseks lahendamiseks tarbijavaidluste komisjonis.
Muudatused, millega antakse TTJA-le täiendavad õigused
Eelnõu kohaselt saab TTJA edaspidi nõuda veebiteenuse pakkujatelt ja pankadelt teavet, et tuvastada vastutava ettevõtja isikut, teha kontrolloste, kontrollida nt geograafilist diskrimineerimist või müügijärgsete õiguste järgimist ja vajadusel takistada juurdepääs veebiliidesele, kui rikkumise lõpetamine muul moel ei ole võimalik.
Seletuskirja järgi on normide täiendamine vajalik, kuna korrakaitseseadusega ei ole tagatud Euroopa Liidu tarbijakaitsealase koostöö määrusest (CPC määrus) tulenevate õiguste kasutamine. Määruse kohaselt peab pädeval asutusel olema õigus teostada vajalikke kohapealseid kontrolle eesmärgiga uurida, arestida, teha või hankida koopiaid teabest, andmetest või dokumentidest olenemata nende talletamiseks kasutatavast andmekandjast, samuti lisandub õigus vajadusel dokumente või andmeid uurimiseks vajalikuks ajaks ja vajalikus ulatuses arestida.
Eelnõu sõnastuse järgi on TTJA-l õigus teha läbivaatust valimatutel juhtudel määramata ulatuses. Selline laiaulatuslik õigus piirab ettevõtjate õigust otsustada ja korraldada oma igapäevast majandustegevust. Ka näiteks maksuhalduril ei ole õigust teha vaatluse käigus läbiotsimist, avada lukustatud ruume või panipaiku ega siseneda eluruumi selles elavate isikute tahte vastaselt, seda ka juhul, kui neis toimub isiku majandus- või kutsetegevus.
Kaupleja suhtes teostatav läbivaatamine võiks olla põhjendatud, kui võimalik eksimus kujutab suurt ohtu tarbija õigustele ja vabadustele, läbivaatusest teavitatakse ettevõtjat sarnaselt maksuhalduri vaatlusega ning TTJA-l on õigus tutvuda vaid võimaliku eksimusega seotud dokumentidega, mitte kõigi ettevõtja tegevuse dokumentidega. TTJA saab täita CPC määrusest tulenevaid kohustusi ka kasutades korrakaitseseadusest tulenevaid volitusi ning TTJA volituste suurendamine eelnõus toodu mahus ei ole vajalik. Seega peaks koja hinnangul TTJA õiguste laiendamisesse suhtuma kriitiliselt ning sätestama need üksnes CPC määruses nõutud ulatuses ja mitte laiemalt.