Toiduohutus digitaalseks
Kindlasti mäletavad paljud, kui mõni aasta tagasi võitis Eesti parima äriideede konkursi „Ajujaht“ tarkvaralahendus FoodDocs, mis aitab toiduettevõtete elu lihtsamaks teha. Kahe toidutehnoloogi ideest on välja kasvanud ettevõte, millel on kliente üheksast riigist. FoodDocsi kliendid väidavad, et digitaalne lahendus aitab neil kokku hoida aega ja raha, mis kulub töötajate õpetamisele ja toiduohutuse tagamisele.
Idee sündis praktilisest vajadusest
Oleme toidusektoris töötanud rohkem kui 15 aastat. Nägime iga päev, mida tähendab toiduettevõttes toiduohutuse ja kvaliteedi tagamine. See on mahukas ja lõputu töö ning mida suurem on ettevõte, seda suurem on vastutus – kuidas tagada, et müüdav toit oleks alati klientidele ohutu? Töötajaid on palju, keda peab koolitama ja kontrollima, et kõik vajalikud tegevused oleksid alati tehtud.
Nägime, et praegused toiduohutuse tagamise pabersüsteemid on ajale jalgu jäänud ja nende asemel peaks olema sama selge ja kõigile arusaadav digitaalne süsteem, nagu e-maksuamet.
Kuna esialgu polnud meil muud kui mõte, asusime EAS-ile projekti kirjutama, et ettevõtte stardiks toetust saada. Kolme aasta jooksul oleme EAS-ilt saanud toetust 80 000 eurot ja muudest Euroopa projektidest 500 000 eurot. Nii „Ajujaht“ kui ka kõik projektid, mida kirjutama pidime, panid meid oma äri ja eesmärki väga hästi läbi mõtlema. Soovitan seda kindlasti kõigile, kellel küpseb peas mingi idee!
Otsene aja ja raha kokkuhoid
FoodDocs aitab toiduettevõttel luua ja hallata oma toiduohutuse süsteemi kiiremini, hoides kokku aega ja raha, mis kulub töötajate õpetamisele ja toiduohutuse tagamisele.
Kvaliteedijuht, kes vastutab mitme osakonna või tegevuskoha eest, hoiab nädalas kokku ühe tööpäeva – töötajate kontrollimisele ei kulu enam aega, sest programm informeerib siis, kui midagi on valesti. Jäävad ära kohale sõitmised, helistamised, „tulekahju kustutamised“, kontrollimine. Toodete tagasikutsumine on kiire, kogu logi on kõikidele asjaosalistele reaalajas kättesaadav.
Töötajate igapäevane elu on lihtsam – digitaalne programm annab märku, kui midagi on vaja üles märkida või korda teha. Iga töötaja näeb ainult talle vajalikke ülesandeid, õigel ajal, koos meeldetuletusega. Kui töötajal on abiline, mis aitab tal ülesandeid meeles pidada, on ka kvaliteedijuhil tööd vähem.
Esmalt kinnitasime kanda Eestis
Eesti on meie põhiturg, kus on läinud uskumatult hästi. Suurimad jae- ja toitlustusketid, nagu Stockmann, Coop, Selver, Dussmann, Tallink, Vapiano, Roberts Cafe, OKO jpt, on meie igapäevased kliendid. Lisaks mitusada kohvikut-restorani ja viimasel ajal üha rohkem ka tootjaid.
Siinsed ettevõtted on avatud innovaatilistele lahendustele, ja ka kõige esimesed kliendid, kes liitusid kunagi päris pooliku tootega, on jäänud meie klientideks. Muide, 75% veterinaar- ja toiduameti inspektoritest kasutab pidevalt FoodDocsi lahendust, et kontrollida ettevõtete toiduohutuse tagamist veebi teel.
Kuna toiduohutuse standardid on rahvusvahelised, saavad meie toodet kasutada ettevõtted üle kogu maailma. Välisturgudest oleme kõige aktiivsemad inglise keelt kõnelevates maades: Suurbritannia, USA, Austraalia, Kanada. Järgmisel aastal keskendumegi ingliskeelsetele turgudele, sest neile on keeleliselt lihtne tuge pakkuda.
Töötajate kontrollimisele ei kulu enam aega, sest programm annab teada vaid siis, kui midagi on valesti.
Kuidas on koostööst kojaga abi olnud?
Ekspordiga alustamine on raskem, kui esialgu paistab. Keegi ei tunne sind, kõigil on kiire. Seetõttu ongi oluline, et on koostööpartnerid, kellel on kontaktid ja neil omakorda võrgustik väljaspool Eestit. Nende abiga saab esimesi kohtumisi ja jala ukse vahele. Näiteks on kaubanduskoja toidusektori projekti Qualify toel meiega ühendust võtnud Ühendkuningriigi ja Hispaania toiduamet. Jätkame ka Enterprise Europe’i toel kontaktide loomist Lätis, kus on fookuses jaemüük, tanklad, kiirtoiduketid, hulgimüük.
Kaubanduskoda on partner Interreg Europe programmis QUALIFY, mis tegeleb toiduainete sektori ettevõtete toidupettuste ennetamise ja toidukvaliteedi kontrolli teemaga. Projekti rahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondist.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 6/2020 numbris rubriigis "Enterprise Europe Network".
Autor: Katrin Liivat, FoodDocsi asutaja ja tegevjuht