Koda ei toeta uut veose paigutamise, kinnitamise ja katmise korda
Lisaks veose vedamisest tulenevate ohtude ja kahjude vähendamisele on eelnõu eesmärgiks täpsustada veose paigutamise, kinnitamise ja katmise järelevalve korralduslikke nõudeid, millega kehtestatakse täpsed tingimused ja kord ning seatakse liiklusjärelevalve teostaja poolt kasutatavad kontrollimise meetodid.
Koja hinnangul ei täida määruse sõnastus oma eesmärki. Eelnõu puudutab väga suurt hulka veoseveo protsessis osalevaid inimesi –autojuhte, veofirmade töötajaid aga ka saatjaid, saajaid, ekspedeerijaid jpt.
Standardid on tasulised ning inglise keelsed
Eelnõus viidatud standarditele pääseb ligi vaid Eesti Standardikeskuse kodulehe kaudu ning nendega tutvumine on tasuline. Lisaks tasulisele ligipääsule (nt standardile EN 12195-1:2010 „Sidemetetugevuse arvutamine“ ligipääsu saamine maksab 17,08 eurot) on standardid kirjeldatud inglise keelses, sellest tulenevalt ei pruugi eelnõu sihtgrupp aru saada standardites kajastatud arvutamise, kinnitamise jm meetoditest.
Lisaks juhtisime tähelepanu, et veoste laadimise ja paigutamise eest saab vastutada üksnes see, kellel on selle töö jaoks vajalikud seadmed ja oskused ning kes on ka töö teostaja. Laadimise korraldamine on tarneahelates kokku lepitud enne veolepingu sõlmimist. Tüüpilist olukorda, kus veose saatjal on kohustus veos vedajale üle anda ja ka veos veovahendile laadida, autoveoseaduse eelnõu ei reguleeri. Eelnõu ei defineeri kaubasaatjat ja aluseks võetakse AVs § 3 lõikes 5 kirjeldatu: Veose saatja on käesoleva seaduse tähenduses ettevõtja, kes sõlmib veoseveo korraldajaga veolepingu.
Sellise lähenemisega vabastatakse osa kaubasaatjaid haldusvastutusest ja siiratakse see vastutus tellijale. Lahendus suurendab veotellija halduskoormust juhul kui tal ei ole võimalik operatiivselt sekkuda ega mõjutada laadimisprotsessi.
Tutvu koja ametliku arvamusega: