12.05.2022
Avalda arvamust eelnõu kohta, mis lihtsustab asjaajamist Patendiametiga
Justiitsministeeriumis on valminud patendiseaduse, kasuliku mudeli seaduse, geograafilise tähise kaitse seaduse ja veel nelja seaduse muutmise eelnõu, et muu hulgas täpsustada esindusõiguse küsimusi Patendiametis ja tööstusomandi apellatsioonikomisjonis, muuta riigilõivu tasumise korda ning uuendada tööstusomandi apellatsioonikomisjoni töökorraldust. Anna hiljemalt 19. mai õhtuks teada, mida arvad plaanitavast muudatustest.
Mis on plaanitavate muudatuste peamine eesmärk?
Eelnõu peamine eesmärk on lihtsustada suhtlust ja asjaajamist Patendiametiga ning muuta tööstusomandi apellatsioonikomisjoni töö paindlikumaks ja efektiivsemaks.
Keda mõjutab?
- patendivolinikke ja nende kliente
- tööstusomandiõiguste taotlejaid või -omajaid
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
1) Esindusõigusega seotud muudatused
- Eelnõu kaotab nõude, et patendivolinik peab esitama Patendiametile ja tööstusomandi apellatsioonikomisjonile koos iga taotluse või avaldusega esindusõigust tõendava volikirja. Edaspidi kehtib patendivoliniku esindusõiguse eeldus (vt eelnõu § 1 p 3, § 1 p 5, § 2 p 5, § 2 p 10, § 4 p 1, § 4 p 5, § 5 p 2). Patendiametil ja tööstusomandi apellatsioonikomisjonil säilib esindusõiguse olemasolus kahtlemise korral siiski õigus nõuda patendivolinikult volikirja esitamist.
- Eelnõu annab ettevõttele võimaluse anda volikirjas patendivolinikule samas äriühingus tegutseva teise patendivoliniku edasivolitamise õigus (vt eelnõu § 1 p 1, § 4 p 3, § 5 p 6). Selline vajadus võib tekkida, kui volitatud patendivolinik on ajutiselt eemal näiteks haiguse või puhkuse tõttu ega saa isiklikult esindatava nimel toiminguid teha. Hetkel ei luba seadus esindusõigust edasi anda isegi siis, kui esindatav nõustub sellega volikirjas sõnaselgelt.
- Eelnõu kaotab senised piirangud ühise esindaja võimaliku esindusõiguse ulatusele (§ 1 p 2, § 4 p 4, § 5 p 7).
2) Riigilõivu tasumise korra muudatused
- Seoses elektroonilisele menetlusele üleminekuga muutub Patendiametile riigilõivu tasumise kord. Kui praegu tuleb isikul koos taotluse või avaldusega esitada ka andmed riigilõivu tasumise kohta või seda tõendav dokument, siis eelnõu kohaselt ei pea taotleja enam tasuma riigilõivu enne taotluse või avalduse esitamist, vaid taotluse/avalduse esitamise järel. Pärast nõutavate dokumentide olemasolu kontrollimist väljastab Patendiamet taotlejale unikaalse viitenumbri, mille alusel isik tasub riigilõivu. Taotlust või avaldust menetletakse alles siis, kui lõiv on tasutud (vt eelnõu § 1 p 21-23, § 2 p 20-21, § 4 p 16, § 5 p 20).
- Uue süsteemi kõrval säilib alternatiivina ka vana viis, s.o võimalus tasuda lõivu ilma viitenumbrita enne taotluse/avalduse esitamist ning esitada Patendiametile andmed riigilõivu tasumise kohta, mille järel on ametil võimalik kontrollida riigilõivu tasumist.
3) Tööstusomandi apellatsioonikomisjoni menetlusega seotud muudatused
- Eelnõu näeb ette, et kiirendatud menetluses avaldust lahendav apellatsioonikomisjoni koosseis koosneb edaspidi kahest apellatsioonikomisjoni alalisest liikmest. Kui apellatsioonikomisjoni alalistel liikmetel tekivad avalduse lahendamisel eriarvamused, kaasatakse koosseisu eesistuja poolt koosseisu täiendav liige (vt eelnõu § 7 p 3).
- Üldmenetluse avalduste puhul võib avaldust läbivaatava apellatsioonikomisjoni koosseisu eesistuja määrata, et avaldust lahendav apellatsioonikomisjoni koosseis koosneb kahest apellatsioonikomisjoni alalisest liikmest ja ühest täiendavast liikmest, kui see on avalduse sisu arvestades põhjendatud (vt eelnõu § 7 p 2).
- Edaspidi asendab komisjoni koosseisu eesistuja äraolekul teda teine alaline liige, et vähemalt edasilükkamatud menetlustoimingud saaksid tehtud (vt § 7 p 13).
- Eelnõu lihtsustab ka mõningaid vorminõudeid võimaldades tähtaja ennistamisel või pikendamisel avaldust esitada kirjaliku vormi asemel kirjalikult taasesitatavas vormis (vt eelnõu § 7 p 5, § 7 p 12).
- Eelnõu annab avalduse leppeperioodi lõpetamise otsustusõiguse komisjonile, kes saab eelmenetluse alustamisel osapoolte tarbetut viivitamist vältida (vt § 7 p 8).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
- Muudatused jõustuvad eelnõu kohaselt üldises korras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Täpne jõustumise kuupäev ei ole hetkel teada.
- Patendiameti elektroonilise infosüsteemiga seotud muudatused jõustuvad 2023. aasta 31. augustil (vt eelnõu § 8).
Anna hiljemalt 19. mai õhtuks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan justiitsministeeriumile.