26.08.2021
Avalda arvamust EL säästlike lennukikütuste määruse ettepaneku kohta
Euroopa komisjon on koostanud säästlike lennukikütuste määruse ettepaneku, mille peamine eesmärk on toetada lennutranspordis kiiret üleminekut fossiilkütustelt säästvatele kütustele. Ettepaneku kohaselt peavad kütusetarnijad segama ELi lennujaamades pardale võetava reaktiivkütuse hulka üha rohkem säästvaid lennukikütuseid. Anna hiljemalt 8. septembriks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on olulisemad muudatused?
- Komisjon soovib eelnõuga kehtestada keskkonnasäästlike lennukikütuste puhul kogu ELi hõlmavad ühtlustatud eeskirjad, mida kohaldatakse nii kütusetarnijate kui ka lennuettevõtjate suhtes, luues nii võrdsed tingimused ELi lennundusturul.
- Säästvatele lennukikütustele peavad üle minema kõik ELi lennujaamades tegutsevad lennuettevõtjad, olenemata nende riikkondsusest.
- Lennuettevõtjad on kohustatud enne ELi lennujaamadest väljumist tankima lennukikütust, mis on segatud säästva kütusega.
- Lisaks tuleb ettepanekust kütusetarnijatele kohustus lisada ajavahemikus 2030–2050 reaktiivkütusele järjest suurem kogus säästvaid lennukikütuseid (vt lähemalt lisa 1):
- 2% aastaks 2025,
- 5% aastaks 2030,
- 20% aastaks 2035,
- 32% aastaks 2040,
- 38% aastaks 2045,
- 63% aastaks 2050.
- Sünteetilistele kütustele kehtivad edaspidi eraldi alameesmärgid (arvestatud osakaaluna lennunduse kogu kütusetarbimisest):
- 0,7% aastaks 2030,
- 5% aastaks 2035,
- 8% aastaks 2040,
- 11% aastaks 2045,
- 28% aastaks 2050.
- Säästlike kütuste all peab komisjon silmas eelkõige uue põlvkonna biokütuseid (algatus ei hõlma põllukultuuridel põhinevaid biokütuseid) ja rohelisest elektrist toodetud sünteetilisi kütuseid kooskõlas uuendatava taastuvenergia direktiivis sätestatud säästlikkuse nõuetega. Elektrit ja vesinikku määrus ei hõlma: komisjon tunnustab nende kütuste tugevat potentsiaali, kuid ühtlasi prognoositakse, et neid on võimalik kasutada ainult lühilendude puhul ja pärast 2035. aastat.
- Komisjoni on ettepanekus täpsustanud õhusõiduki käitajate aruandluskohustust (vt artikkel 7). Edaspidi peavad õhusõiduki käitajad iga aasta 31. esitama komisjonile teabe lennukikütustest (kui palju tarnitud lennukikütust, kui palju säästvat lennukikütust, heited). Sama kohustus kehtib ka kütuse tarnijatele (vt artikkel 9).
Anna teada, mida arvad EL säästlike lennukikütuste määruse ettepanekust. Tagasisidet ootan hiljemalt 8. septembriks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.