Jaga oma mõtteid Eesti majanduspoliitika pika plaani kohta
Mis on loodava majanduspoliitika missioon?
Oma igapäevategevustega loome Eestis konkurentsivõimelist ettevõtluskeskkonda ja majanduspoliitikat. Siin on viljakas pinnas globaalselt konkurentsivõimeliste ettevõtete sünniks ja kasvuks. Ettevõtted tahavad siin olla, siin kasvada ja siit eksportida, maailma vallutada.
Mis on majanduspoliitika visioon?
Eesti riigi rikkus on meie ettevõtlikkus. Kahekordistame Eesti majanduse aastaks 2035.
Millised on majanduspoliitika olulised põhimõtted ministeeriumi dokumendi kohaselt?
- Õigusruum on selge ja ettenähtav. Selle põhimõtte alla kuulub väiksem halduskoormus, ettevõtjatega arvestav õigusloome ning parem kaasamiskeskkond (vt lähemalt dokumendi lk 5-6).
- Ebavajalikule bürokraatiale ei ole ruumi. Selle põhimõtte fookuses on lihtne ja kaasaegne aruandlus, kiire ja lihtne lubade ja kooskõlastuste protsess ning personaliseeritud teenused (vt lk 6-7).
- Tööjõu- ja hariduspoliitika toetab ettevõtlust. See põhimõte katab kvalifitseeritud välistööjõudu, paindlikku tööjõuturgu ning hariduspoliitika peab vastama ühiskonna ja tööturu arengutele (vt lk 8-10).
- Eesti on ekspordi kasvulava. Selle põhimõtte alla läheb ekspordipotentsiaali suurendamine, äridiplomaatia tugevdamine, ekspordistrateegia loomine ning Eesti kui turismi ja konverentsisihtkoha atraktiivsuse kasvatamine (vt lk 10-12).
- Eesti on välisinvesteeringute tõmbekeskus. Selle põhimõtte märksõnadeks on atraktiivne investeeringukeskkond ja tugi strateegilistele investeeringutele, suurinvesteeringute toetamine, rohelise koridori loomine (kiirem riigile oluliste investeeringute teostamiseks vajalike lubade menetlus), tõmbekeskuste arendamine, ettevõtlust toetava tulumaksusüsteemi säilitamine, e-residentsus, diginomaadlus, Eesti maine kujundus (lk 12-13).
- Teadmised ja tehnoloogia loovad majandusele lisandväärtuse. See põhimõte katab näiteks digitaliseerimise toetust; küberturvalisust; avaliku ja erasektori koostööd digiriigi arendamisel; juhtettevõtte põhist innovatsiooniklastrit; ettevõtlusorganisatsioonide võimestamist; arendus- ja innovatsioonitoetuseid; innovatsioonihankeid; osalemist rahvusvahelistes teaduse, arenduse ja innovatsiooni võrgustikes; innolaenu; teadusleppe 1% lubadust; TA finantsstiimuleid; teadusasutuste, ülikoolide ja rakenduskõrgkoolide suuremat koostööd erasektoriga; Eesti kui testkeskkonna edendamist; rakendusuuringuid; tehisintellekti laialdast kasutuselevõttu; korras andmeid ning andmete turvalist kasutamist (vt lk 14-16).
- Riigi riskijulgus ja investeeringud toetavad ettevõtete ambitsiooni. Selle põhimõtte alla kuulub näiteks nutikam rahapesu tõkestamise korraldus, kapitali kättesaadavuse suurendamine ettevõtetele; suurem riskikapitalimaht tehnoloogiaintensiivsetele fondidele, läbimõeldud ja riskijulged toetuse andmise tingimused, personaliseeritud toetused (vt lk 17-18).
- Ressursid ja taristu on kättesaadavad. Selle põhimõtte alla läheb rohkem soodsat taastuvenergiat, loodusvarade väärindamise põhimõtted, kiire internet, järgmise põlvkonna arvutustaristu, KOVide kaasaegsed tööstuspargid (vt lk 19-20).
- Lihtne on olla vastutustundlik ettevõtja. Selle alla kuulub üleminek kestlikule ja vastutustundlikule majandusele, roheinvesteeringuid toetava finantsraamistiku loomine, mitmekesisuse väärtustamine ja edendamine, avaliku sektori eeskuju toodete ja teenuste hankimisel lähtuvalt keskkonna ja sotsiaalse vastutustundlikkuse põhimõttest (lk 21-22).
Mis saab majanduspoliitika põhimõtetest edasi?
- Ministeerium täiendab majanduspoliitika pika plaani dokumenti ettevõtetelt laekunud ettepanekute alusel.
- Ministeerium koostab põhimõtete rakendamiseks iga-aastase tööplaani, kus on kirjas konkreetsemad tegevused. Selle aasta tööplaan ei ole veel valmis.
Anna teada, mida arvad Eesti majanduspoliitika põhimõtetest. Eelkõige ootan vastust küsimusele, kas mõni oluline põhimõte või pikaajaline tegevus on puudu või tuleks mõni põhimõte või tegevus dokumendist välja jätta. Vastust ootan hiljemalt 9. veebruariks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.