Kas pooldad platvormidel majutusteenuse pakkujaile teabe esitamise kohustuse tekkimist?
Mis on ettepaneku eesmärk?
Ettepaneku eesmärk on lahendada probleem, millest on ühiskonnas räägitud aastaid – riikidel sisuliselt puudub ülevaade platvormidel majutusteenuse pakkujate tegevusest. Muudatustega loodab komisjon majutusplatvormidel toimuvast paremat ülevaadet saada.
Keda mõjutab?
-
Ettevõtteid ja eraisikuid, kes pakuvad lühiajalist majutusteenust platvormidel nagu Airbnb, Booking.com ja muud sarnasel põhimõttel töötavad platvormid
-
Majutusteenuse pakkumisi vahendavaid platvorme
Millised on peamised muudatused?
-
Liikmesriigid võivad määrata enda territooriumil asuvad piirkonnad, kus hakkavad kehtima protseduurireeglid selles piirkonnas lühiajalist majutusteenust pakkuvate teenusepakkujate ja majutuspindade registreerimiseks (vt ettepaneku artikkel 4).
-
Muuhulgas tähendab see seda, et lühiajalise majutusteenuse pakkuja peab esitama liikmesriigi pädevale ametiasutusele deklaratsiooni oma tegevuse kohta ning deklaratsiooni alusel määrab asutus igale tema poolt pakutavale majutuspinnale registreerimisnumbri.
-
Majutuspinnale väljastatud registreerimisnumber peab tagama selle, et lühiajalise majutusteenuse pakkumiseks sel majutuspinnal ei ole vajalikud täiendavad registreerimiskohustused.
-
Nimekiri piirkondadest, kus uued reeglid kehtima hakkavad, tuleb igal liikmesriigil muuta avalikult ja kõigile tasuta kättesaadavaks (vt ettepaneku artikkel 13).
-
Majutuspinna kohta esitatav deklaratsioon peab sisaldama järgnevaid andmeid (vt ettepaneku artikkel 5):
-
Pinna aadress
-
Pinna tüüp (st kasutusotstarve)
-
Kas pinda või osa sellest kasutab teenusepakkuja elamiseks või muul isiklikul otstarbel
-
Maksimaalne külaliste arv, kes seda pinda samaaegselt kasutada saavad
-
-
Kui teenusepakkuja on juriidiline isik, peab ta enda kohta deklaratsioonis esitama järgnevaid andmeid:
-
Juriidilise isiku nimetus
-
Registrikood
-
Kõigi juriidilise isiku juhatuse liikmete nimed
-
Juriidilise isiku registrijärgne aadress
-
Juriidilise isiku kontakttelefon, mille kaudu on selle esindajatega võimalik ühendust saada
-
E-posti aadress, mille kaudu saavad pädevad asutused ettevõtte esindajatega ühendust võtta.
-
Juriidilise isiku juhatuse liikmed on ettepaneku kohaselt täiel määral vastutavad esitatavate andmete õigsuse eest.
-
Liikmesriigi pädevad asutused võivad igal ajahetkel pöörduda juriidilise isiku esindajate poole ning paluda neil kinnitada deklaratsioonis esitatud andmete õigsust (vt ettepaneku artikkel 6). Kui kontrollimise käigus selgub, et mõned esitatud andmed ei vasta tõele, peab see asutus andma teenusepakkujale tähtaja andmete korrigeerimiseks. Kui teenusepakkuja ei korrigeeri andmeid talle antud tähtaja jooksul, peatab asutus tema registreeringu kehtivuse kuni selle ajani, mil teenusepakkuja ja tema pakutavate majutuspindade kohta käiv info saab korrigeeritud. Ajal, mil teenusepakkuja registreering on peatatud, ei tohi ta majutusteenust pakkuda.
-
Kui pädev asutus otsustab eelmises punktis toodud põhjustel teenusepakkuja registreeringu kehtivuse peatada, peab ta sellest teenusepakkujat eelnevalt kirjalikult teavitama. Muuhulgas peab asutus pakkuma teenusepakkujale ka võimaluse anda selgitusi, miks ta andmeid tähtaja jooksul ei korrigeerinud.
-
Registreeringu kehtivuse peatamise kohta peab pädev asutus ettepaneku kohaselt vormistama kirjaliku otsuse, mis peab muuhulgas sisaldama nii majutuspinna kui teenusepakkuja identifitseerimiseks vajalikke andmeid. Asutus edastab otsuse platvormidele, mille kaudu teenusepakkujad majutusteenust pakuvad ning platvormid ei tohi seejärel lubada teenust pakkuda sellel majutuspinnal või ka teenusepakkujal, sõltuvalt sellest, kumma registreeringu kehtivuse pädev asutus oma otsusega tühistas.
-
Platvormihaldurid peavad ettepaneku kohaselt muutma oma platvormi disaini selliselt, et see küsiks teenusepakkujalt kinnitust, kas tema tegevusele kohaldub registreerimise ja deklareerimise kohustus või mitte, ehk kas tema poolt pakutav majutuspind asub piirkonnas, kus liikmesriik on seadnud sisse registreerimiskohustuse lühiajaliste majutusteenuste pakkujatele (vt ettepaneku artikkel 7). Teenusepakkujad, kelle pakutav majutuspind asub sellisel alal, peavad ettepaneku kohaselt identifitseerima end platvormil neile väljastatud registreerimisnumbri abil. Platvormid on kohustatud mõistlikus ulatuses teostama juhukontrolle platvormil tegutsevate teenusepakkujate registreeringu kehtivuse ja andmete õigsuse üle. Kui platvorm tuvastab ebaõigete andmete edastamise teenusepakkuja poolt, peab ta sellest viivitamatult informeerima ka tema liikmesriigi pädevaid ametiasutusi.
-
Platvormid peavad liikmesriikide poolt määratud aladel tegutsevate teenusepakkujate tegevuse kohta esitama andmed liikmesriikides loodavate digiväravate kaudu (vt ettepaneku artikkel 8). Need platvormid, mida kasutas eelneva kvartali jooksul vähem kui 2500 teenusepakkujat, peavad andmeid esitama kord kvartalis, suuremad platvormid aga igakuiselt.
Millal muudatused jõustuvad?
Muudatused jõustuvad kahekümnendal päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Muudatuste täpne jõustumisaeg ei ole hetkel teada. Kui liikmesriik otsustab mõnes piirkonnas neid reegleid kohaldama hakata, saab ta seda teha kahe aasta möödumisel muudatuste jõustumisest.
Anna teada, mida arvad platvormidele ja nende vahendusel majutusteenuse pakkujatele seatavatest uutest kohustustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 30. detsembriks aadressil kaspar@koda.ee. Saabunud tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille edastan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.
Ettepanekuga saad tutvuda SIIN (inglise keeles).