Kuidas saab riik soodustada elektri otseostulepingute tekkimist?
Mis on elektri otseostuleping?
Elektri otseostuleping ehk PPA (inglise keeles Power Purchase Agreement) on pikaajaline leping elektri ostja/tarbija (näiteks ettevõtte või energiaettevõtte) ja elektritootja (näiteks tuule- või päikesepargi) vahel. Lepingu allkirjastamisega ostate fikseeritud perioodi jooksul konkreetse hulga taastuvenergiat, mis pärineb taastuvast energiaallikast, nt päikeseelektrijaamast.
Eksisteerib kolme tüüpi PPA lepinguid:
- Otseliiniga PPA – tegemist on elektri ostulepinguga, kus elektri tootja ja tarbija on ühendatud füüsilise otseliiniga, st elektrienergia liigub otse tootmiskohast tarbijani, ilma üldvõrku kasutamata.
- Virtuaalne PPA - Virtuaalse elektrienergia ostuleping võimaldab osta taastuvelektrienergiat fikseeritud hinnaga ja mahus, kuid seda ei saa teha füüsiliselt võrgu kaudu. Selle asemel põhineb elektri tootmine ja ostmine truhindadel ning tootja korvab vahe kokkulepitud elektrienergia ostulepingu hinna alusel.
- Füüsiline PAA - Füüsilise elektrienergia ostulepinguga varustatakse tarbijat taastuvelektrienergiaga fikseeritud hinna ja mahuga otse elektrivõrgust. Ajal, mil taastuvenergia tootmine on suurem kui tarbimine, müüakse ülejäänud elekter turuhinnaga tagasi võrku. Kui aga tarbimine ületab toodangut, ostetakse elektrivõrgust turuhinnaga elektrit juurde.
Kellelt tagasisidet oodatakse?
- Ministeerium soovib tagasisidet elektritarbijate
Millistele küsimustele ministeerium vastust ootab?
- Millise hinnaga on valmis klient PPAd ostma?
- Millise hinnaga on tootja valmis PPAd pakkuma?
- Millised turuosalised võivad PPAsid tarbida ning mis tarbimismahust alates?
- Kuidas hindate PPA majanduslikku mõistlikkust võrreldes olemasolevate alternatiividega? Kas tarbijal võib olla ka mitte-rahalisi kaalutlusi?
- Milliseid probleeme näete tootjatega PPA-de sõlmimisel?
Ootame vastuseid küsimustele seoses elektri otseostulepingutega hiljemalt 15. aprilliks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.