Mida arvad kollektiivse esindushagi menetluse loomisest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on suurendada tarbijate usaldust, edendada ausat konkurentsi ja luua siseturul tegutsevatele ettevõtjatele võrdsemad võimalused.
Keda mõjutab?
- Ettevõtjaid, kellel võib tekkida kokkupuude kollektiivse esindushagiga
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Eelnõuga võetakse Eesti õigusesse üle Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2020/1828, mis käsitleb tarbijate kollektiivsete huvide kaitsmise esindushagisid ja millega tunnistatakse kehtetuks direktiiv 2009/22/EÜ.
- Eelnõu kohaselt on kollektiivse esindushagi menetlust võimalik kasutada juhtudel, kus ettevõtjapoolne õigusnormide rikkumine on kahjustanud või võib kahjustada tarbijate või andmesubjektide kollektiivseid huve (eelnõu § 1 punkt 4 § 4971).
- Plaanitavate muudatuste kohaselt on võimalik esitada kahte tüüpi kollektiivseid esindushagisid (eelnõu § 1 punkt 4 § 4971):
1) rikkumise tuvastamisele, lõpetamisele või edasise rikkumise keelamisele suunatud esindushagisid ehk ettekirjutuslike meetmete saamist;
2) tarbijate või andmesubjektide individuaalsete õiguskaitsevahendite kindlaksmääramisele suunatud esindushagisid.
- Kollektiivse esindushagi menetluses on avaldajaks pädev üksus ja puudutatud isikuks ettevõtja, kelle rikkumisest tulenevalt kollektiivne esindushagi esitati. Tarbijaid ja andmesubjekte rikkumise tuvastamise ja lõpetamise või edasise rikkumise keelamise kollektiivse esindushagi menetlusse ei kaasata (eelnõu § 1 punkt 4 § 4973).
- Eelnõu järgi on kollektiivse esindushagi esitamiseks pädev üksus: 1) juriidiline isik, mis on kantud valdkonna eest vastutava ministri määrusega peetavasse pädevate üksuste nimekirja; 2) Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet; 3) Finantsinspektsioon; 4) Andmekaitseinspektsioon. Eelnõu lubab lisaks määratud pädevatele üksustele esitada kollektiivse esindushagi teatud juhtudel ka juriidilistel isikutel (eelnõu § 1 punkt 4 § 4974).
- Pädeval üksusel on õigus küsida individuaalsete õiguskaitsevahendite kindlaksmääramise esindushagiga ühinevatelt tarbijalt või andmesubjektilt esindushagiga ühinemise tasu sellises suuruses, mis ei takista tarbija või andmesubjekti õiguste teostamist (eelnõu § 4 p 3 § 605).
- Eelnõu kohaselt on võimalik ka piiriülene kollektiivne esindushagi, mis on esindushagi, mille esitab Euroopa Liidu liikmesriigis määratud pädev üksus teise Euroopa Liidu liikmesriigi kohtule (eelnõu § 1 punkt 4 § 4976).
- Kohus ei võta menetlusse kollektiivset esindushagi, kui kohtu menetluses on kollektiivne esindushagi sama puudutatud isiku vastu sama eseme kohta samal alusel (eelnõu § 1 punkt 4 4979).
- Menetluskulud kannab kollektiivse esindushagi rahuldamise korral puudutatud isik, kelle rikkumisest tulenevalt esindushagi esitati. Kui kollektiivne esindushagi jäetakse rahuldamata, kannab menetluskulud avaldaja (eelnõu § 1 punkt 3).
Millal jõustuvad muudatused?
Seadus jõustub üldises korras. Eesti peab kohaldama Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2020/1828 meetmeid alates 25. juunist 2023.a
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 18. maiks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan justiitsministeeriumile.