Vasta veebiküsitlusele kavandatavatest muudatusest tarbijakaitseseaduses seoses ostukviitungi ja paberarvetega
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärgiks on vähendada posti teel saadetavate paberarvete ning poodides asjatult väljaprinditavate ostukviitungite hulka.
Keda mõjutab?
Kauplejaid, kes osutavad tarbijatele teenust või pakuvad neile kaupu. E-kaubandust väljatöötamise kavatus ei hõlma.
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Väljatöötamise kavatsus kaotab kaupleja kohustuse väljastada tarbijale vaikimisi paberil ostukviitung. Ostukviitung tuleb kauplejal tulevikus väljastada üldreeglina üksnes siis, kui tarbija ostukviitungi saamise soovist eelnevalt teavitab (vt väljatöötamise kavatsuse lk 4 ja 8). Hetkel kehtiva tarbijakaitseseaduse kohaselt on kauplejal kohustus väljastada tarbijale ostukviitung kirjalikus või tarbija nõusolekul kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis igal juhul, kui tarbija ostusumma on suurem kui 20 eurot. Kui ostusumma on alla 20 euro, siis üksnes tarbija nõudmisel.
- Seadusesse lisatakse erandina säte, mille kohaselt kohustub kaupleja väljastama tarbijale paberil ostutšekki vaikimisi siis, kui tarbija ostust ei jää “jälge” kassasüsteemi. See tähendab, et edaspidi tuleb kauplejal väljastada tarbijale paberil ostukviitung, kui tarbija tasub ostu eest sularahas ja kui tarbija ei kasuta ostu tegemisel kliendikaarti, mis oleks seotud tarbija ostuajaloo andmebaasiga (vt väljatöötamise kavatsuse lk 4 ja 8).
- Kauplejad, kes soovivad tarbijatele anda ka edaspidi vaikimisi paberil ostukviitungeid või kelle kassasüsteemid ei võimalda vastavaid muudatusi teha, siis nende jaoks ei muutu midagi (vt väljatöötamise kavatsuse lk 4 ja 8).
- Kui kaupleja ei soovi tarbijale paberil ostukviitungit vaikimisi väljastada, siis tema kassasüsteem peab võimaldama hiljem tarbija soovi korral ostukviitungit ikkagi väljastada. Ostukviitungite tagantjärgi väljavõtmise võimekus peab olema vähemalt kaks aastat alates ostu sooritamisest. Vastav nõue tuleneb võlaõigusseaduse § 218, mille kohaselt on tarbijal õigus esitada kauplejale pretensioone kahe aasta jooksul alates ostu sooritamisest. (vt väljatöötamise kavatsuse lk 4 ja 8).
- Väljatöötamise kavatsuse kohaselt võib kaupleja lõpetada tarbijale posti teel igakuise dubleeriva paberarve saatmise, kui tarbija on sõlminud iseteenindusportaalis/pangas vms keskkonnas e-arve. Kui e-arve vormistanud tarbija soovib ikkagi arvet saada paberkandjal, siis kaupleja peab arve paberkandjal edastama tarbijale (vt väljatöötamise kavatsuse lk 5 ja 8). Hetkel kehtiva tarbijakaitseseadus §-st 4 lõikest 6 ja lõikest 7 tuleneb kauplejale kohustus kestvuslepingute alusel osutatud teenuste puhul väljastada arve posti või e-posti teel, välja arvatud kui tarbija annab sõnaselge nõusoleku, et arve võib esitada mõne muu keskkonna (nt kaupleja kliendiportaali) kaudu. Praktikas vormistab tarbija nt internetipangas e-arve, kuid ta ei teavita kauplejat, et ta ei vaja enam paberarvet ning seega puudub kauplejal alus paberarve väljastamisest loobuda.
- Plaanitava muudatuse kohaselt on kauplejal võimalik saata teavitus arve suuruse kohta ka tarbija mobiiltelefonile, kui tarbijal puudub e-posti aadress (väljatöötamise kavatsuse lk 5 ja 8)
- Väljatöötamise kavatsuse kohaselt on kauplejal õigus kindlaks määrata üks tasuta kanal, kuhu tarbija soovib tasuta arvet saada. Kui tarbija soovib arve saamist mitmesse kanalisse korraga, siis on kauplejal õigus edaspidi küsida tarbijalt mõistlikku lisatasu selle eest. Näiteks, kui tarbija soovib arvet saada nii elektroonsel kujul ja paberil, siis kauplejal on õigus mõistlikku lisatasu küsida tarbijalt. Kaupleja peab võimaldama tarbijal tasuta kanali muutmist, kui tarbija seda soovib (vt väljatöötamise kavatsuse lk 5 ja 8).
Millal jõustuvad muudatused?
Tarbijakaitseseaduse muutumise seaduseelnõu valmimine on planeeritud 2023 aasta IV kvartalis. Muudatuste jõustumine on planeeritud 2024 aasta II kvartalis.
Anna teada, mida arvad kavandatavatest muudatustest vastates lühikesele veebiküsitlusele SIIN. Lisaks on võimalik tagasisidet saata e-posti aadressile martin@koda.ee. Vastuseid ja tagasisidet hiljemalt 8. novembriks. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.