Energiaauditi kohustusega ettevõtete nimekirja võib sattuda põhjuseta
Kaubanduskoja poole pöördusid mitmed liikmed seoses Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kirjaga, kus informeeritakse kavatsusest lülitada neid energiaauditi koostamise kohuslaste nimekirja. Kirja kohaselt on nimekirja koostamisel aluseks võetud majandusaasta aruande täitmisel valitud vorm: kui ettevõte on valinud suurettevõtte vormi, siis loetakse ta nimekirja kuuluvaks. Nimekirjast väljajätmiseks peab ettevõte saatma MKMile kirja ja põhjendama, miks ta seal olema ei peaks.
MKM põhjendab majandusaasta aruande vormi aluseksvõtmist asjaoluga, et suurettevõtte vormi peavad täitma ettevõtted, mille majandusnäitajad on samad, mida on kasutatud eelnevalt nimekirjade koostamiseks. Paraku ei ole arvestatud, et suurettevõtte vormi võivad praktilisetest kaalutlustest lähtuvalt kasutada ka teised ettevõtted - näiteks on pangad huvitatud detailsemast informatsioonist, kui see, mida saab kanda väike- ja keskmise suurusega ettevõtete vormile.
Andmed on leitavad ka ilma ettevõtete kaasabita
Koda leiab, et energiaauditi kohustusega ettevõtete nimekirja koostamisel peab aluseks võtma ainult arvnäitajaid ehk töötajate arvu ja aastakäivet/bilansimahtu, mitte aastaaruande vormi valikut. Ettevõtete kuulumist nimekirja peaks kontrollima MKM – vastavad andmed on andmebaasidest kättesaadavad ja nimekirja kuuluvate suurettevõtete hulk ei ole nii suur, et nende kuulumise või mittekuulumise kontrollimine oleks MKMile liigselt koormav.
Eeltoodut silmas pidades palus koda MKMil kontrollida üle, keda kavatsetakse energiaauditi koostamise kohustusega nimekirja lisada, lõpetada ettevõtete kandmine eeltoodud nimekirja muul alusel kui eeltoodud arvnäitajad ning teavitada ekslikult kirja saanud ettevõtteid sellest, et neil siiski ei ole kohustust energiaauditit koostada.
Ministeerium leiab, et kõik on õige
Oma vastuses ütles MKM, et kuigi äriregistris määratakse alates 2017. aastast igale ettevõttele ettevõtte kategooria märge vastavalt tema poolt esitatud majandusaasta aruandevormile, siis ei pruugi see märge reaalsusele vastata. Aruande vormi valimise motivatsiooniks võib olla mingite kindlate lahtrite olemasolu suurettevõtte vormil, lisaks ei esita kõik ettevõtted majandusaasta aruandeid õigeaegselt või ei konsolideeri seotud ettevõtete andmeid vastavalt väikeste- ja keskmiste ettevõtete määramise teatmiku juhendile. Kasutades ainult majandusaasta aruannete andmeid jäävad seega osad suurettevõtted nimekirjast välja. Seetõttu otsustas MKM, et informeerib kõiki potentsiaalseid enerigaauditi nimekirja ettevõtteid kirjalikult ja jääb ootama nende tagasisidet e-posti teel. Ettevõtted, kes teavitasid enda nimekirja mittekuulumisest, eemaldati sealt.
Kaubanduskoda on jätkuvalt seisukohal, et MKM, omades ligipääsu andmetele, saab õige nimekirja ise kokku panna. Seda, kas aruande valimiseks on olnud mingite kindlate lahtrite olemasolu, saab kergelt üle kontrollida majandusaasta aruandest. Majandusaasta aruannete esitamise lõpptähtpäeva ja energiaauditi kohustusega ettevõtete nimekirja koostamise vaheline aeg on üle poole aasta. Kuna tegelikku energiaauditi kohustusega ettevõtete nimekirja kuuluvad suurettevõtted, kelle jaoks äriregistrile õigeaegne aruande esitamata jätmine on mainerisk, siis on väga väike tõenäosus, et nad selle aja jooksul ei ole äriregistrile majandusaasta aruannet esitanud. Kui ka selline harukordne juhus peaks tekkima, siis oleks sellised ettevõtted ka ainsad, kellele MKMil tasuks vastavasisuline kiri saata. Ka seotud ettevõtete konsolideerimise tegemata jätmist saab kontrollida majandusaasta aruandest.
MKM korraldab 26. veebruaril suurettevõtete energiaauditi juhendmaterjali tutvustuse. Loe täpsemalt siit: www.koda.ee/et/uudised/kutse-suurettevotete-energiaauditi-juhendmaterjali-tutvustusele
Loe Kaubanduskoja kirja MKMile ja MKMi vastust siit: