Ettevõtjad ei peaks maksma menetlustasu tarbijavaidluste lahendamise eest
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis on valminud eelnõu, mis sisaldab mitmeid olulisi tarbijakaitseseaduse muudatusi seoses tarbijavaidluste lahendamisega. Näiteks paneb eelnõu kauplejale kohustuse tasuda riigile kuni 150 euro suurune menetlustasu, kui tarbijavaidluste komisjon rahuldab tarbija nõude kaupleja vastu. Kaubanduskoda andis ministeeriumile teada, et ettevõtjad on sellele muudatusele vastu.
Praegu ei pea kaupleja ega tarbija maksma riigile tasu, kui tarbijavaidluste komisjon lahendab tarbija ja kaupleja vahel tekkinud vaidlust. Eelnõuga olukord muutub. Nimelt näeb eelnõu ette, et kaupleja peab riigile maksma menetlustasu 150 eurot, kui tarbijavaidluste komisjon rahuldab tarbija nõue kaupleja vastu. Kui komisjon rahuldab nõude osaliselt, peab kaupleja maksma riigile 75 eurot.
Tasu kehtestamine mõjutab ka seadusekuulekaid ettevõtteid
Kaubanduskoda on sellele muudatusele vastu mitmel põhjusel. Esiteks võib menetlustasu kehtestamine kahjustada seadusekuulekaid kauplejaid. Näiteks võib tekkida olukord, kus kaupleja peab maksma vähemalt osaliselt riigile menetlustasu, kuigi ta oli kohe alguses nõus rahuldama tarbija õiguspärase nõude. Selline olukord võib tekkida, kui tarbija nõuab kauplejalt oluliselt suuremat hüvitist, kui näeb ette seadus. Lisaks võib muudatus sundida kauplejaid rahuldama kõiki väiksesummalisi tarbija kaebusi, et vältida riski, et komisjon teeb kasvõi osaliselt otsuse tarbija kasuks.
Tarbijavaidluste komisjoni otsuste täitmine muutub kohustuslikuks
Kui praegu on tarbijavaidluste komisjoni otsuse täitmine kauplejale soovituslik, siis eelnõu kohaselt muutub otsuste täitmine kohustuslikuks. Kaubanduskoda andis ministeeriumile teada, et sellise muudatuse järele puudub hetkel vajadus. Juba täna täidavad kauplejad suuremat osa tarbijavaidluste komisjoni otsustest vabatahtlikult. Kui kaupleja otsust ei täida, siis satub ta musta nimekirja ning teda võib tabada negatiivne meediakajastus ja mainekahju. Sellist olukorda soovivad paljud kauplejaid vältida ning seetõttu täidavad nad juba täna komisjoni otsuseid.
Kui otsuste täitmine muutub kaupleja jaoks kohustuslikuks, siis sellega seoses muutuvad ka tarbijavaidluste lahendamise reeglid oluliselt detailsemaks. Seetõttu võib vaidluste lahendamine muutuda nii tarbija kui ka kaupleja jaoks keerulisemaks ning rohkematel juhtudel võib vaja minna juristi abi.
Tarbija nõude suurus alla 30 euro
Kehtiva tarbijakaitseseaduse kohaselt võib tarbijavaidluste komisjon jätta tarbija avalduse menetlusse võtmata või menetluse lõpetada, kui tarbija nõue on alla 30 euro. Ministeerium soovib edaspidi selle punkti jätta seadusest välja. Kaubanduskoda ei pea seda heaks mõtteks. Teatud alampiir on väga vajalik, sest see aitab vähendada pahatahtlike kaebuste esitamist tarbijate poolt ning hoiab ära väga väikese väärtusega vaidluste lahendamise. Näiteks kui vaidluse lahendamiseks kulub riigil keskmiselt ca 300 eurot, siis ei ole mõistlik selle eest lahendada näiteks vaidlust 5 euro üle. Seetõttu tegi kaubanduskoda ministeeriumile ettepaneku jätta seaduses alles alampiir, millest väiksemat nõuet ei pea tarbijavaidluste komisjon lahendama. Alampiiriks võiks edaspidi olla 50 eurot.
Eelnõu sisaldab ettevõtjate jaoks ka positiivseid muudatusi
Eelnõu näeb ette, et tarbija peab edaspidi maksma 15 eurot, kui ta soovib oma vaidlust komisjonis lahendada. Sellise summa kehtestamine on mõistlik, sest aitab vähendada pahatahtlike kaebuste esitamist.
Positiivne on ka see, et edaspidi on kauplejal õigus nõuda, et komisjon arutaks vaidlust suulisel istungil. Varasemalt sai suulist istungit küsida üksnes tarbija. Muudatused jõustuvad eelnõu kohaselt 2022. aasta 1. juunil. Hetkel ei ole veel teada, kas ja millises ulatuses võtab ministeerium arvesse kaubanduskoja ettepanekuid.
Plaanitavate muudatustega saad lähemalt tutvuda SIIN.