Euroopa Liidu poliitreklaamide uued nõuded
Euroopa Liidu Nõukogu võttis 11. märtsil vastu uue määruse poliitreklaami läbipaistvuse ja sõnumite suunamise kohta, mille eesmärk on võidelda teabega manipuleerimise ning valimistesse sekkumise, sh ka välissekkumise, vastu.
Määrus võimaldab kodanikel hõlpsasti ära tunda poliitilisi reklaame ja mõista, kes on nende tellijad. Ühtlasi peaks see parandama inimeste võimalusi saada teada, kas neile on näidatud suunatud reklaami ja ka võimalusi teha teadlikke valikuid. Samuti tagatakse määrusega, et poliitreklaami tegemisel austatakse täielikult õigust eraelu puutumatusele ning et arvamus- ja sõnavabadus on kaitstud.
Uue määruse põhielemendid
Uued eeskirjad hõlmavad poliitilise reklaami läbipaistvust ja suunamist seoses valimiste, referendumite või õigusloomeprotsessiga ELi tasandil või liikmesriigis. Need ei mõjuta poliitreklaamide sisu ega muid poliitilise reklaami aspekte, näiteks poliitiliste kampaaniate läbiviimist. Viimaste suhtes kohaldatakse jätkuvalt liikmesriikide konkreetseid siseriiklikke eeskirju.
Samuti ei hõlma uued eeskirjad toimetusvastutuse alla kuuluvat sisu ega isiklikult väljendatud seisukohti.
Peamised nõuded:
- Poliitreklaamid tuleb teha kättesaadavaks läbipaistvusmärgise ja kergesti kättesaadava läbipaistvusteatisega. Need peavad selgelt määratlema poliitilised reklaamid kui sellised ja andma nende kohta olulist teavet, sh nende sponsori kohta;
- Nimetama valimisi või referendumit, millega need on seotud, makstud summasid ja mis tahes sihtsuunamist võimaldavate tehnikate kasutamist;
- Poliitreklaami suunamine internetis on lubatud ainult rangetel tingimustel. Andmeid tuleb koguda andmesubjektilt ja neid võib kasutada ainult pärast seda, kui andmesubjekt on andnud selgesõnalise ja eraldi nõusoleku nende kasutamiseks poliitiliseks reklaamiks. Profiilianalüüsiks ei tohi kasutada isikuandmete eriliike, näiteks andmeid, mis paljastavad rassilise või etnilise päritolu või poliitilised vaated;
- Välissekkumise vältimiseks keelatakse reklaamiteenuste osutamine kolmandate riikide sponsoritele kolm kuud enne valimisi või referendumit.
Vastuvõetud määrus avaldatakse Euroopa Liidu Teatajas ja see jõustub 20 päeva pärast avaldamist. Enamikku selle sätetest hakatakse kohaldama 18 kuud pärast määruse jõustumist, st 2025. aasta sügisel.
Euroopa Liidu Nõukogu materjalide põhjal Reet Teder
Määruse tekst: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-90-2023-INIT/et/pdf