Haridusele õlg alla!
2021. aasta teisel poolel oli Eestis statistikaameti andmetel ligi 40 000 töötut ja üle 10 000 vaba ametikoha. See näitab, et tööandjate vajadused ja tööturul pakutav kompetents ei kattu omavahel. Kuidas seda ebakõla muuta, arutati järjekordsel ettevõtete ja koolide koostööseminaril.
Seminari avanud AS-i Utilitas juhatuse liikme Robert Kiti sõnul ei saa ettevõte nõuda koolilt vajaliku kompetentsiga personali n-ö tootmist. Ettevõte peaks hoopis minema oma kompetentsi piires koolile appi, et koostöös leida võimalus erialaspetsialistide koolitamiseks. Sama meelt oli ka koostööseminaril esinenud Trimtex Baltic OÜ juht Maiu Antsmaa. Ta selgitas, et nende soov on koole võimalikult palju toetada ning õppes kaasa rääkida kasvõi oma ootusi ja nõuandeid jagades või ainekavade väljatöötamisel osaledes.
Tulevast tööjõudu koolitatakse koos ettevõtetega
Trimtexil on koostöökogemus nii Saksa tehnoloogiakooli, Tartu ülikooli, Pärnumaa kutsehariduskeskuse kui Tallinna tehnikakõrgkooliga. Ettevõte võtab praktikante vastu vastavalt oma võimekusele nendega tegeleda ja on alati avatud koolide ettepanekutele. Samas eelistatakse tavapärastele ekskursioonidele sisulisi ja kogemusi andvaid õppekäike, kus noored saavad tegevustes ise käed külge panna. Kaasa on löödud ka algatuses „Tööle kaasa!“, kus oma töötajate lastele korraldatud õppepäeval tutvustati firma tegevust ja ameteid. Muu hulgas said noored proovida kätt spordirõivaste disainimisel ja üllatuslikult ilmnes, et nii mõnigi laste disainitud T-särk võiks otsejoones trükki minna. Seega ei tasu alahinnata õpilaste potentsiaali ja suutlikkust pakkuda välja uusi ideid.
Ettevõtteid aktiivselt õppetegevusse kaasava kooli kogemusi jagas Elva gümnaasium. Esile tõsteti mitu aspekti, mille puhul ettevõtjate kaasamine on kasulik. See arendab noorte silmaringi ja inspireerib, samuti annab noortele praktilisi oskusi, mida ootab hilisem tööandja. Lisaks annab koostöö ettevõtjale võimaluse kujundada oma mainet ja kaudselt ka klientuuri. Kool on õppetegevuse mitmekesistamisse kaasanud kogukonna ettevõtted ja asutused ning koostöölepingud on sõlmitud paljude kohalike partneritega. Direktor Tarmo Posti sõnul on koolivälistel partneritel igal aastal näiteks võimalik välja töötada ja läbi viia 35-tunnine erialane valikaine ning selle võimaluse vastu on huvi väga suur. Selleks, et pakkuda kõigile partneritele võrdsetel alustel võimalusi, toimub igal õppeaastal valikainete laat, kus pakkujad peavad oma ainekava noortele „maha müüma“. Tunniplaani pääsevad vaid populaarsemad.
Kooli õppetegevuse rikastamisse panustavad partnerid ka muul moel. Näiteks toetab üks kohalik ettevõte kiusamisvaba kooli programmi rakendamist, teine õpetab relvade ohutut käsitsemist, kolmas aitab mitmekesistada liikumistunde, neljas teeb draamaõpet, et kõigil õpilastel oleks kooli lõpetades elementaarne esinemisoskus. Pikaajaline koostööpartner, rahvusvaheline elektroonikaettevõte Enics Eesti aitab välja töötada ja õpetada mehhatroonika valikainet. Kohalik omavalitsus hindab koolinoorte esitatud projektitaotlusi ja panustab seeläbi õpilaste projektikirjutamise oskuse arengusse, millest on tulevikus kasu igas eluvaldkonnas.
Ettevõtlik kogukond loob ettevõtliku järelkasvu
Kogukonna on aktiivselt oma tegemistesse kaasanud ka Viljandi gümnaasium ning direktor Juhan-Mart Salumäe sõnul ei ole ükski partner koostööettepanekule eitavalt vastanud. Õpilaste ja kohalike ettevõtete koostöös toimuvad ülelinnalised üritused, näiteks plogging (sörkjooks ja prügi korjamine samaaegselt), ööorienteerumine ja velotuur. Viimase korralduses löövad kaasa näiteks kohalikud rattapoed, turvaplaani aitab teha politsei ning omavalitsus õpetab avaliku ürituse korraldamiseks vajalikke nüansse.
Kooli partneritel on kaalukas roll paljude kohustuslike ja valikainete läbiviimisel. Nii on õppetöösse kaasatud terviseedenduse, turunduse, programmeerimise, meediaõppe või ettevõtluse valdkonna spetsialiste, kes pakuvad noortele võimalust proovida eri ameteid praktiliste ülesannete või muu tegevuse vormis. Kõik kohalikud ettevõtted ja asutused tulevad kooli algatustega aktiivselt kaasa, sest on huvitatud varakult sideme tekitamisest tulevaste töötajatega ning mõistavad, et praktilises koostöös arenevad noorte pädevused ja teadmised, mida nemadki tulevikus töötajatelt ootavad. Eriti huvitatud on koostööst kooli vilistlastest ja lapsevanematest ettevõtjad. Noorte sütitav energia innustab partnereid ja nii areneb koostöö sageli üha ulatuslikumaks projektiks.
Seda, et ettevõtete tegemistes osalemine annab palju vajalikke kogemusi, kinnitas ka Viljandi gümnaasiumi õpilasesinduse president Katariina Leets. Tema hinnangul saavad noored lisaks uutele oskustele paremini aru oma rollist kogukonnas, märkavad probleeme enda ümber ja otsivad teadlikumalt neile lahendusi.
Igal õppeaastal toimub Elva gümnaasiumis valikainete laat, kus pakkujad peavad oma ainekava noortele „maha müüma“. Tunniplaani pääsevad vaid populaarsemad.
Miks pingutada ja millest üldse alustada?
Koostöö kooliga annab ettevõttele võimaluse noortele sobival viisil tutvustada oma valdkonda ja eriala, tõsta selle populaarsust, purustada ekslikke stereotüüpe ning rääkida karjäärivõimalustest. Samuti saab õpilastele anda esmased oskused, millega noortel on võimalik pärast kooli ettevõttesse tööle asuda, kui soovitakse teha paus haridusteel.
Kõige olulisem koostöö alustamisel on võtta kooliga ühendust! Valige näiteks ettevõttele füüsiliselt kõige lähemal asuv kool või see õppeasutus, kus õpivad teie ja/või töötajate lapsed.
- Eelnevalt on hea läbi mõelda, kas ettevõttel oleks välja pakkuda mõni valdkond, milles ollakse valmis panustama. Kooli õppetegevust saab mitmekesistada väga erinevate teemadega (nt ettevõtte toimimise põhialused, juhtimine, finantsid, ootused personalile, eelarvestamine, turundus, eri ettevõtete ametite tutvustus ja nendel töötamiseks vajalike oskuste omandamine).
- Kooli õppejuhi või direktoriga suheldes selgitatakse välja teemad, mis kõnetavad mõlemat osapoolt, ja leitakse koostöökoht ainekavades. Huvipakkuvate teemade õppetöösse kaasamiseks tuleb leida sobiv formaat ning võimalikud tegevused, mis aitavad õpilastel praktiliselt valdkonnaga tutvuda, katsetada ning seeläbi teadmisi ja oskusi omandada.
- Vaja oleks leida ettevõttest spetsialistid, kes on valmis võtma lektori/juhendaja rolli, oskavad esineda ning noortega suhelda neid aktiivselt kaasates. Koolilt tasub vajaduse korral paluda ettevõtte spetsialistidele koolitust, kuidas noori kaasates esineda, haridustehnoloogilisi lahendusi (nt telefonirakendused) kasutada ning kuulajate tähelepanu hoida.
Viies ettevõtete ja koolide koostööseminar
Seminaril osalesid ettevõtete ja koolide esindajad, kes soovivad teha koostööd ning otsivad selleks kontakte ja ideid. Korraldajad olid kaubandus-tööstuskoda, haridus- ja noorteameti ettevõtlus- ja karjääriõppe programm „Edu ja Tegu“ ning Eesti Teadusagentuur.
Kust leida materjale kooli ja ettevõtte koostööks?
1. detsembril toimunud seminar ja kaks eelmist koostööseminari on järelevaadatavad Edu ja Tegu Youtube’i kontol. Ettevõtete ja koolide koostöö heade praktikate kogumikud „Ettevõtete ja koolide koostööst sünnivad tegijad“ 1. ja 2. osa on leitavad ettevõtlusõpe.ee kodulehel https://ettevotlusope.edu.ee/ettevotete-ja-koolide-koostoo-heade-praktikate-kogumik/.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja 6/2021 numbris rubriigis "TÖÖJÕUD".
Autorid: Liina Pissarev haridus- ja noorteameti ettevõtlus- ja karjääriõppe programmi „Edu ja tegu“ kommunikatsioonijuht ja Eva Pruusapuu TeaMe+ programmijuht, Eesti Teadusagentuur
Foto: OÜ Valley tegi koostöös Vändra gümnaasiumi õpilastega vaiba. Autor Katrin Suie