Intervjuu Šveitsi turu eksperdi Paul Zoggiga
Kui mitte Paul, siis kellelt veel uurida, kuidas Šveitsi turule siseneda. Muide, Paul räägib samal teemal ka 9. novembril toimuval Ekspordi Akadeemia koolitusel.
Kuidas sai alguse Sinu karjäär?
Algus oli tehnilist laadi – olin tegev Šveitsi õhujõu lennukitööstuses. Seejärel soovisin oma teadmisi ja oskusi edasi arendada. Otsustasin võtta ärilise suuna ja keskenduda turundusele. Pärast soomlannaga abiellumist oli mu unistus kolida Soome.
Alustasin metsa- ja paberisektorist Šveitsi paberitööstuse ettevõttes, mis arendas innovaatilisi tooteid, näiteks termopabereid. See võimaldas mul asuda tööle Soome ettevõttes müügi- ja turunduse alal ja mu unistus sai teoks – kolisin Soome, kus töötasin 20 aasta jooksul pea kõikvõimalikel aladel, välja arvatud raamatupidamises ja teadus-arendustöös. Mul on palju kogemusi äri arendamisel – olen kaasa aidanud ettevõtete loomisele, laienemisele, uute teenuste ja toodete turule toomisele ja paljule muule. Alates 2010. aastast olen tagasi Šveitsis, aidates Soome ettevõtetel laieneda rahvusvahelistele turgudele.
Mida pakub Šveitsi turg Eesti ettevõtetele?
Šveitsi peetakse jätkuvalt üheks innovaatilisimaks riigiks ja on seega uuenduslikele ettevõtetele suurepärane turg. Šveitsil on suur ostujõud ja riik on tuntud ka kui avatud turuga riik, teisel kohal pärast Ameerika Ühendriike. Šveits on hea asukohaga – vahemaad naaberriikidesse on väiksed. Lisaks kõigele on Šveits hea testturg ettevõtte toodetele/teenustele.
Kas Eesti ettevõtetel on Šveitsi turul samad võimalused kui Soome ettevõtetel?
Eestit tuntakse Šveitsis kui kõrge lennuga riiki. Märksõna on “e”: e-valitsus, e-residentsus, ettevõtet on lihtne asutada. Swiss Global Enterprise (Šveitsi ekspordiassotsiatsioon) on märkinud Eesti roheliseks, mis tähendab, et Eesti on Šveitsi ettevõtete jaoks sihtturg. Miks mitte märkida Šveits roheliseks ka Eestis?
Kas Šveitsi puhul on tegemist ühtse turuga või tuleks rääkida erinevatest regioonidest?
Šveits on föderaalne riik, kus on 26 peaaegu iseseisvat kantoni ja neli erinevat keelt. Seega Šveits on kui väike Euroopa Liit kõigi oma eeliste ja väljakutsetega. Oluline on mõista kultuurilist tausta, kui tegutseda eri regioonides.
Kui tõenäoline on laieneda naaberturgudele Šveitsi partneri kaudu?
Saksa keelt kõnelevad turud on Šveitsist kergesti ligipääsetavad ja kättesaadavad. Šveitsis äri tegemiseks on oluline omada kohalikku esindajat. Šveitslastele meeldib suhelda šveitslastega.
Mis sektorid on need, kus saaksime kõige edukamalt koostööd teha?
Kõik, mis seondub digitaliseerimise, tehnoloogia, teadus-ja arendustegevuse ja blockchain’iga. Need on teemad, mis tagavad esikoha ülemaailmses innovatsioonis.
Sektoritest finants, pangandus, kindlustus, tervishoid, teadus- ja arendustegevus, teenindus.