- Uudised
- Koda ei näe suuri probleeme Euroopa Komisjoni ettepanekus kaasajastada tarbijavaidluste kohtuvälise lahendamise raamistikku
Koda ei näe suuri probleeme Euroopa Komisjoni ettepanekus kaasajastada tarbijavaidluste kohtuvälise lahendamise raamistikku
Euroopa Komisjon on koostanud direktiivi ettepaneku, millega soovib uuendada tarbijavaidluste kohtuvälise lahendamise raamistikku. Koja hinnangul ei ole selles ettepanekus ettevõtete jaoks olulisi probleeme.
Koda toetab mitmeid plaanitavaid muudatusi
Toetame Euroopa Komisjoni ettepanekut, mille kohaselt on vaidluste kohtuvälise lahendamise üksustel võimalik liita konkreetse kaupleja suhtes esitatud sarnaste elementidega juhtumid, kui nad on tarbijat sellest võimalusest teavitanud ja andnud neile võimaluse juhtumi ühendamisest keelduda. Sarnane võimalus on Eestis kehtivas tarbijakaitseseaduses olemas.
Lisaks toetame komisjoni mõtet näha ette võimalus, et pooltel on õigus taotleda, et vaidluse kohtuvälise lahendamise tulemus vaadataks läbi füüsilise isiku poolt, kui menetlus viidi läbi automaatselt. Varasemalt sellist võimalust ei eksisteerinud.
20 tööpäevane vastamiskohustus ei ole vajalik
Koda ei pea vajalikuks plaanitavat muudatust, mille kohaselt peab kaupleja vastama 20 tööpäeva jooksul vaidluste kohtuvälise lahendamise üksuse päringule selles osas, kas kaupleja kavatseb osaleda vaidluste kohtuvälise lahendamise menetluses või mitte. Koda mõistab ettepaneku eesmärki, millega proovitakse kauplejaid stimuleerida rohkem osalema vaidluste kohtuvälises lahendamises. Samas meie hinnangul ei taga see kohustus kaupleja osalemist tarbijavaidluste kohtuvälises lahendamise menetluses.
EL sulgeb internetipõhise vaidluste lahendamise platvormi
Koda toetab määruse ettepanekus sisaldunud mõtet, mille kohaselt ei pea internetikauplejad enam esitama linki internetipõhise vaidluste lahendamise platvormile ega omama selliste vaidlustega seotud teabevahetuseks spetsiaalselt e-posti aadressi. Samuti toetas koda ettepanekut, mille kohaselt tunnistatakse kehtetuks internetipõhine vaidluste lahendamise platvorm ja seda reguleeriv määrus (524/2013), sest internetipõhine vaidluste lahendamise platvorm ei leidnud kasutamist. Tulevikus plaanib EL luua interaktiivse digivahendi, mis suunab tarbijad tarbijavaidluste lahendamise lahenduste juurde.
Ettepanek sisaldas ka teisi tarbijaõigustega seotud muudatusi
Euroopa Komisjonil on visioon, et hetkel kehtiv direktiiv 2013/11 kohaldamisala laieneks kõigi tarbijakaitsega seotud ELi õiguste rikkumiste osas nagu näiteks eksitavate hindade avaldamine, diskrimineerivad tavad, lepingueelse teabe väljajätmine, teenuseosutaja vahetamisega seotud küsimused, parandamise õigusega seotud õiguskaitsevahendite kasutamine. Praegune direktiiv kohaldub üksnes lepingulistele vaidlustele.
Lisaks soovib komisjon anda võimaluse osaleda kolmandate riikide kauplejatel vabatahtlikult vaidluste kohtuvälise lahendamise menetluses.
Euroopa Komisjoni ja liikmesriikide vahelised läbirääkimised on hetkel veel pooleli, aga kui direktiivi osas saavutatakse üksmeel ja see vastu võetakse, siis liikmesriigid peavad direktiivi üle võtma ühe aasta jooksul peale direktiivi vastu võtmist.
Euroopa Liidu tarbijavaidluste kohtuvälise lahendamise raamistiku ülevaatega saab tutvuda siin.