Kuidas kabjamäärde tootjast sai Baltikumi suurim kodukeemiatehas
Aastal 1889 asutas baltisakslane Richard Mayer Baltikumi esimese keemiatehase, mis tänapäeval kannab asutaja auks taas nime Mayeri. 130 aastat tagasi olid tehase esimesed tooted juustuvärvid ja kabjamääre, mida müüdi Baltikumis ja Peterburis. Esimese maailmasõja ajal tootis ettevõte sõja tarbeks püssirohtu.
Praeguseks on Mayerist saanud Baltikumi suurim ja Euroopa üks innovaatilisemaid kodukeemiatehaseid, mis müüb oma toodangut peamiselt Skandinaavias ja Baltikumis, kuid ka Venemaal, Poolas, Saksamaal, Belgias ja Armeenias. Lähiajal on plaanis laieneda ka Hiina turule.
Enne Eesti taasiseseisvumist oli Mayeri põhitoodang Liilia ja Fermenta plekieemaldusvahendid, mida turustati ja turustatakse seni Balti riikides, kuid varem müüdi vagunite kaupa Venemaale. Pärast Venemaa turu äralangemist liikusid ettevõttes asjad allamäge ja 1990. aastate lõpuks seisis Mayeri kuristiku äärel. Vaja oli välja mõelda midagi uudset. Seepärast loodi aastal 2001 ettevõtte asutaja Richard Mayeri auks bränd Mayeri, et toota keskkonnasõbralikke pesu- ja puhastusvahendeid.
Kaheksa aastaga kolmekordne kasv
Kuigi ettevõte ei saavutanud edu kohe igal turul, võitis bränd siiski mitmel pool tarbijate südame ja ettevõte hakkas kasvama. Samas asusid rünnakule sama sektori gigandid, ka 2009. aasta majanduskriis räsis ettevõtet meeletult ja see päädis suure müügilangusega. Siiski on alates 2011. aastast müük liikunud ainult tõusvas joones. Sellest ajast peale on Mayeri saavutanud kolmekordse müügikasvu, jõudes 2019. aasta lõpuks umbes 13 mln eurose käibeni. Prognoosime, et mõne aastaga kasvab müügimaht kaks-kolm korda.
Toodete vastu tunnevad huvi ka rahvusvaheliselt tuntud ettevõtted – näiteks müüakse Mayeri toodangut ühes maailma suurimas jaeketis Carrefour ning huvitatud on ka mitu maailma suurimat jaeketti nii Euroopas kui ka Hiinas.
Keskkonnasõbralikkus ennekõike
Paljudel Mayeri toodetel on nii Euroopa ökomärgise sertifikaat, mis tunnustab ettevõtte toodangu keskkonnasõbralikkust ja kõrget kvaliteeti, kui ka Põhjamaade Allergia- ja Astmaliidu sertifikaat, mis kinnitab toodete ohutust tarbija tervisele. Mayeril on Euroopas kõige laiem ökomärgist kandev pesupesemisvahendite portfell.
Toorained on valitud hoolikalt, kasutusel on biolagunevad koostisosad, ei kasutata ohtlikke koostisosasid ning mikroplasti kasutamine on viidud miinimumini. Lisaks toodab Mayeri innovaatilisi tooteid ning kasutab pakendamisel taaskasutatud plaste ja kilepakendeid. Kilepakendid on kaalult kergemad ja sisaldavad seega umbes 75% vähem plasti kui pudelid ja kanistrid.
Mayeri toodangut müüakse ühes maailma suurimas jaeketis Carrefour.
Aastal 2017 tegi ettevõte investeeringu geelkapslimasinasse, kuhu investeeriti kogu kasum, et hakata tootma ökomärgisega pesugeelikapsleid. Praeguseni on Mayeri ainus, kes toodab Euroopas ökomärgisega kolmekambrilisi pesugeelikapsleid ja ka ainus ettevõte, kes toodab Põhjalas ise geelkapsleid. Geelkapsleid otsustasime tootma hakata seetõttu, et tarbijad hindavad kasutusmugavust ning geelkapslite segment kasvab tublisti. Geelkapslid on kõrge kontsentreeritusega pesuvahendid, kus maksimaalne veesisaldus on 5%, samas kui enamiku tootjate pesugeelid sisaldavad 70–80% vett.
2018. aastal hakkas Mayeri kasutama mitmeid PET-pudeleid, mis on tehtud 50% taaskasutatud plastist. Toodame umbes 80% PET-pudelitest ise. PEHD-pudelid, korgid ja papp-pakendid ostame sisse lähipiirkonna tootjatelt, kuid aastaks 2025 on eesmärk toota vähemalt 70% pakendivajadusest ise.
Elektrienergia tootmiseks on meil päikesepaneelide park ja soojusenergia tootmiseks katlamaja, kus kogu soojusenergia toodetakse hakkepuidust, mis on tehtud rämpspuidust/hakkepuidust.
Artikkel ilmus kaubanduskoja ajakirja Teataja märts-aprill numbri rubriigis "Uus liige", kus tutvustame koja uusi liikmeid.
Autor: Piia Mai Kasemaa, Mayeri turundusjuht