Liigne tasude avalikustamine kahjustab börsiettevõtete konkurentsivõimet
Rahandusministeeriumis on valminud eelnõu väärtpaberituru seaduse muutmiseks, mille eesmärgiks on võtta üle väärtpaberiturgu puudutavad Euroopa Liidu direktiivid ja määrused. Põhiliseks muudatuseks on börsiettevõtete kohustus avaldada senisest detailsemalt andmeid ettevõtete juhtide tasustamisest. Koja hinnangul esineb eelnõus mitmeid probleeme, mis võivad kahjustada börsiettevõtete konkurentsivõimet ning Eesti börsikeskkonda tervikuna.
Börsiettevõtteid mõjutavad enim muudatused seoses juhtide tasustamisega. Nimelt tuleb ettevõtetel kord aastas esitada üldkoosolekule ja avaldada koduleheküljel detailne ülevaade kõigist eelmise majandusaasta jooksul börsiettevõtte juhtidele makstud tasudest. Koda leidis, et tasude avalikustamisel tuleks lähtuda hetkel kehtivast seadusest, mis juba nõuab tasude avalikustamist ning nende põhjendamist. Liigne tasude avalikustamine võib kaasa tuua töötajate üleostmise teiste ettevõtete poolt. Samuti võib see survestada börsiettevõtteid börsilt lahkuma, sooviga vähendada riski, et teised ettevõtted asuvad juhte üle ostma.
Küsitavusi on ka juhi mõistega
Juhtide alla kuuluksid eelnõu järgi nii juhatuse, tegevjuhtkonna kui ka nõukogu liikmed. Koda leiab, et juhi mõistega peab olema hõlmatud eelkõige börsiettevõtte juhatuse liige, mitte juhtkonna liige. Kõige enam tegeleb ettevõtte igapäevase juhtimisega juhatuse liige ning nende otsused mõjutavad enim ettevõtte käekäiku. Samas juhtkonna liikmeteks on tihti ka ettevõtte töötajad, kes küll võivad olla kõrgemal palgaastmel võrreldes teiste töötajatega, kuid igapäevaselt siiski ei tegele ettevõtte juhtimisega, vaid on oma valdkonna spetsialistid, kes tegelevad ettevõtte juhatuse poolt määratud ülesannetega. Sellest tulenevalt ei ole mõistlik avaldada juhtkonna liikmete täpseid palganumbreid – see tähendaks põhjendamatut administreerimiskoormust ning Eestis, kus spetsialiste niigi napib, nende äraostmist ettevõtete poolt, kes ei ole börsil.
Juhtide tasustamisega seotud muudatused on kavandatud jõustuma 10.06.2019. Antud kuupäev langeb enamike ettevõtete majandusaasta keskele, mis võib tekitada ettevõtetele märkimisväärseid varalisi kulusid. Selliseid muutusi oleks mõistlik läbi viia uue majandusaasta algusest. Näiteks, kui eelnõu jõustub 10.06.2019, peaksid ettevõtted arvestama eelnõu muudatustega alates 01.01.2020 algava majandusaastaga.
Loe koja arvamust siit: