Liiklusohutuse parandamise uued normid
Juuli alguses (06.07) jõustus Euroopa Liidus (EL-s) uus sõidukite üldist ohutust käsitlev määrus.
Sellega nähakse liiklusohutuse parandamiseks ette hulk kohustuslikke sõiduabisüsteeme ja kehtestatakse ELi õigusraamistik tüübikinnituse andmiseks automatiseeritud ja täielikult autonoomsetele sõidukitele. Euroopa Komisjoni (EK) sõnade kohaselt aitavad uued ohutusmeetmed kogu ELis paremini kaitsta reisijaid, jalakäijaid ja jalgrattureid. EK loodab, et uued normid hoiavad (prognooside kohaselt) 2038 aastaks ära rohkem kui 25 000 liiklussurma ja vähemalt 140 000 rasket vigastust.
Uued normid hõlmavad järgmisi juhi abistamiseks mõeldud ohutuselemente:
• kõigi sõidukite puhul (s.t sõiduautod, kaubikud, veokid ja bussid): arukas kiirusekontrollisüsteem, kaamera või andurite abil töötav tagurdamise abisüsteem, juhi unisuse või tähelepanu hoiatussüsteem, sündmuste salvestid ja hädapidurdustuli;
• sõiduautode ja kaubikute puhul: sellised lisaelemendid nagu sõiduraja hoidmise ja automaatse pidurdamise süsteem;
• busside ja veokite puhul: paremad pimealade jälgimise süsteemid, hoiatused kokkupõrgete vältimiseks jalakäijate ja jalgratturitega ning rehvirõhu jälgimissüsteemid.
Normid kehtivad alates 06.juulist uute sõidukitüüpide suhtes ja alates 7. juulist 2024 kõigi uute sõidukite suhtes. Mõned nendest uutest normidest laienevad 2029. aastaks ka muud liiki maanteesõidukitele.
Veel on tulekul tehnilised normid täielikult automatiseeritud sõidukitele. Need kavatseb EK vastu võtta suve jooksul, keskendudes eelkõige automatiseeritud sõidukitele, mille ülesanne on asendada juhti kiirteel ja täielikult autonoomsetele sõidukitele, nagu pendelbussid ja robottaksod. Uute normide raames viiakse ELi õigusaktid kooskõlla uute ÜRO normidega 3. automatiseerituse taseme kohta ja võetakse vastu uued ELi tehnilised õigusaktid autonoomsete sõidukite kohta.
Enne, kui täielikult automaatsed sõidukid lubatakse EL i turule luuakse delegeeritud õigusaktide ja rakendusaktide kaudu sätestatavate tehniliste normidega täieulatuslik raamistik selliste sõidukite ohutuse ja valmiduse hindamiseks. Need normid hõlmavad katsemenetlusi, küberturvalisuse nõudeid ja andmesalvestusnorme ning täielikult autonoomsete sõidukite tootjate järelevalvet ohutusalastest tulemustest ja intsidentidest teatamise nõuete täitmisel.