Mis saab pärast Brexitit – toll, sadamad ja väliskaubandus
Täna on selge, et 29. märtsil 2019 lahkub UK Euroopa Liidust, kuid ei ole veel selge, millistel tingimustel. Käimasolevatel lahkumiskõnelustel räägitakse võimalikust lepingust, kuid välistatud ei ole ka Hard Brexit. Järgnevalt tutvustame Hard Brexit´i võimalikke tagajärgi kahes valdkonnas, tuginedes väljaandele „Politico“ ja Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitees arutatule.
Toll ja sadamad
Peale lahkumist:
- sadamates kasvab tollideklaratsioonide hulk praeguselt 55 miljonilt aastas, ca 255 miljonini;
- tollivormistuse tõttu tekivad pikad järjekorrad ja ummikud nii UK enda kui UK-sse suunduvates sadamates. Värske kaup (puuviljad, juurviljad) mädanevad, toidukaup rikneb;
- kokku varisevad täpsele ja kiirele transpordile („Just in time“) üles ehitatud tarneahelad, sh masinaehituses, autotööstuses ja tehnoloogiasektorites, mille tehased asuvad UK-s;
- eriti suured probleemid tabavad Iirimaa tootjaid ja põllumajandussektorit, mille tootmine paikneb osaliselt nii Iirimaal kui Põhja-Iirimaal.
Mida teha?
UK-l tuleb laiendada sadamatesse viivaid teid ja kõikidel riikidel, eriti UK-l tuleb kaasajastada ja muuta kiiremaks tollivormistus.
Väliskaubandus
Peale lahkumist:
- kaupade vaba liikumine ELi ja UK vahel lõpeb 29. märtsi 2019 keskööl ja mõlemad pooled „kukuvad tagasi“ WTO tariifide kasutamise juurde. Tariifide kasutuselevõtt koos tollivormistusega mõjutab eriti tugevalt toidukaupade importi UK-sse;
- kas tundide või päevadega põhjustavad lisandunud tariifid ja tarnete hilinemine probleeme kõikides tarneahelates ja sektorites, mis kasutavad vastavalt kas UK-st või EL-i teistest riikidest pärinevat kaupa või tooteid;
- edasimüüjate hind tõuseb, mis kandub edasi mööda tarneahelat.
Mida teha?
Ainus väljapääs WTO tariifide kasutamisest on alustada läbirääkimisi vabakaubanduslepingute üle. Kui kord läbirääkimised on alanud, lubavad WTO reeglid pooltel bilateraalset tariifide alandamist.
Reet Teder
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja esindaja Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitees