Riigikogu keelab sõiduki peatumise kõnniteel veose laadimiseks
Riigikogu võttis 12. juunil vastu liiklusseaduse ning politsei- ja piirivalve seaduse muutmise seaduse, mille ühe muudatuse kohaselt kaob alates 2025. aasta 1. juulist võimalus peatada sõiduk kõnniteel veose laadimiseks.
Kehtiv liiklusseadus (§ 20 lg 6) lubab juhil kõnniteel peatada sõidukit veose laadimiseks, kuid mitte lähemal kui 15 meetrit ühissõidukite peatuskohast ning jättes jalakäijale vabaks vähemalt 1,5 meetri laiuse käiguriba. Riigikogus vastu võetud seadusega tunnistatakse see liiklusseaduse säte kehtetuks ehk keelatakse juhil sõiduki peatamine kõnniteel veose laadimiseks.
Muudatuse eesmärk on muuta kõnniteedel liiklemine turvalisemaks. Koda toetab igati seda eesmärki. Samas valmistab meile muret, et see muudatus võib avaldada negatiivset mõju nendele ettevõtetele ja ka inimestele, kes elavad või tegutsevad linnalistes piirkondades, kus puuduvad hoone lähedal parkimiskohad või muud sobivad kohad veose laadimiseks. Lisaks avaldab plaanitav muudatus mõju transpordiettevõtetele, näiteks kullerfirmadele ja kolimisteenuse pakkujatele.
Muudatuse jõustumisel peab sõidukijuht leidma sobiva parkimiskoha veose laadimiseks või peatama sõiduki selleks liikluskorraldusvahendiga lubatud kohas, näiteks ohutussaarel või eraldusribal. Samas kui kohalikud omavalitsused ei loo taristuga asjakohaseid ohutuid kohti, näiteks sõiduteele spetsiaalseid peatumisalasid veose laadimiseks või ei tähista kõnniteel või jalgratta- ja jalgteel selleks ohutuid kohti asjakohaste liiklusmärkide ja lisatahvlitega või teekattemärgistusega, siis on sellises piirkonnas elavate inimeste ja seal tegutsevate ettevõtjate ja neile transporditeenust osutavate ettevõtjate olukord keeruline.
Koda tegi seaduseelnõu menetlemise käigus nii Kliimaministeeriumile kui ka Riigikogu majanduskomisjonile ettepaneku jätta vähemalt esialgu liiklusseadusesse alles võimalus teatud juhtudel lubada sõidukit peatada kõnniteel veose laadimiseks. Kuna muudatused puudutavad paljusid ettevõtteid ja ka inimesi, siis ei ole mõistlik sellist muudatust kiirkorras ellu viia. Nii ettevõtetele kui ka kohalikele omavalitsustele tuleks anda rohkem aega, et leida lahendusi ning viia need lahendused ka selliselt ellu, et sõidukeid on võimalik kõnnitee asemel peatada veose laadimiseks ka muudes kohtades.
Riigikogu arvestas koja ettepanekuga nii palju, et lükkas selle muudatuse jõustumise edasi poole aasta võrra. Kui algselt pidi muudatus jõustuma 2025. aasta alguses, siis vastu võetud seaduse kohaselt on jõustumise aeg 2025. aasta 1. juuli.
Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon on kokku kutsunud laiapõhjalise töörühma, et leida nii ettevõtete kui ka kohalike omavalitsuste koostöös võimalusi, et muudatuse jõustumisel oleks võimalik sõidukeid peatada veose laadimiseks kõnnitee asemel muudes kohtades. Hetkel ei ole veel teada, kas ja millise kokkuleppeni jõutakse.
Riigikogus vastu võetud seadusega saad lähemalt tutvuda siin.