- Uudised
- Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti õiguste laiendamine vajab jätkuvalt täiendavat analüüsi
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti õiguste laiendamine vajab jätkuvalt täiendavat analüüsi
Eesti õigusesse tuleb üle võtta tarbijakaitsealast järelevalvet puudutav Euroopa Liidu tarbijakaitsealase koostöö määrus, mille eesmärk on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) volitusi suurendada, nii riigisiseste kui ka piiriüleste rikkumiste avastamiseks ja lõpetamiseks. Koda leiab, et eelnõuga antakse TTJA-le põhjendamatult suured volitused dokumentide ja muude andmete saamiseks.
Muudatused, millega antakse TTJA-le täiendavad õigused
Eelnõu kohaselt saab TTJA edaspidi nõuda veebiteenuse pakkujatelt ja pankadelt teavet, et tuvastada vastutava ettevõtja isikut, teha kontrolloste (sh vajadusel variisikuna), kontrollida nt geograafilist diskrimineerimist või müügijärgsete õiguste järgimist ja vajadusel takistada juurdepääs veebiliidesele, kui rikkumise lõpetamine ei ole muul moel võimalik.
Normide täiendamine on vajalik, kuna korrakaitseseadusega ei ole tagatud Euroopa Liidu tarbijakaitsealase koostöö määrusest tulenevate õiguste kasutamine. Määruse kohaselt peab pädeval asutusel olema õigus teostada vajalikke kohapealseid kontrolle eesmärgiga uurida, arestida, teha või hankida koopiaid teabest, andmetest või dokumentidest olenemata nende talletamiseks kasutatavast andmekandjast, samuti lisandub õigus vajadusel dokumente või andmeid uurimiseks vajalikuks ajaks ja vajalikus ulatuses arestida.
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametil oleks rohkem õigusi kui maksuhalduril
Eelnõu sõnastuse järgi on TTJA-l õigus teha läbivaatust valimatutel juhtudel määramata ulatuses. Selline laiaulatuslik õigus piirab ettevõtjate õigust otsustada ja korraldada oma igapäevast majandustegevust. Ka näiteks maksuhalduril ei ole õigust teha vaatluse käigus läbiotsimist, avada lukustatud ruume või panipaiku ega siseneda eluruumi selles elavate isikute tahte vastaselt, seda ka juhul, kui neis toimub isiku majandus- või kutsetegevus.
Kaupleja suhtes teostatav läbivaatamine võiks olla põhjendatud, kui võimalik eksimus kujutab suurt ohtu tarbija õigustele ja vabadustele, läbivaatusest teavitatakse ettevõtjat sarnaselt maksuhalduri vaatlusega ning TTJA-l on õigus tutvuda vaid võimaliku eksimusega seotud dokumentidega, mitte kõigi ettevõtja tegevuse dokumentidega.
Korrakaitseseadus võimaldab kohustusi täita ka ilma seadusi muutmata
TTJA saab täita CPC määrusest tulenevaid kohustusi ka kasutades korrakaitseseadusest tulenevaid volitusi ning TTJA volituste suurendamine eelnõus toodud mahus ei ole vajalik ega põhjendatud, määrus ise volituste laiendamist ei nõua ega eelda. See tähendab, et sellisele muudatusele peab eelnema seaduseelnõu väljatöötamiskavatsus, kuna ei saa väita, et muudatusega ei kaasneks olulist õiguslikku mõju, vaid vastupidi, muudatus kujutaks endast suurt riivet ettevõtete tegevuse osas.
Seega peaks koja hinnangul TTJA õiguste laiendamisesse suhtuma kriitiliselt ning sätestama need üksnes CPC määruses nõutud ulatuses ja mitte laiemalt.