Tarbijate esindushagi ei tohi olla kauplejatele liialt koormav
Euroopa Komisjon tegi ettepaneku luua direktiiv, millega antakse pädevale mittetulunduslikule tarbijaorganisatsioonile õigus taotleda õiguskaitset, näiteks kahju hüvitamist, asendustoodet või toote parandamist mitme tarbija nimel, kui kaupleja on rikkunud tarbijate õiguseid. Kaubanduskoja arvates esineb ettepanekus probleemseid kohti, mis tuleks parandada.
Direktiivi kohaselt saab esindushagi esitada juhul kui ettevõtja on rikkunud ebaausat kaubandustava. Kaubanduskojale jääb ebaselgeks, mida mõiste „tava“ all mõeldakse. Ebaseadusliku kaubandustava defineerides võib tekkida tunne, et kaupleja igasugune käitumine, näiteks viisakusreeglite rikkumine, võib luua aluse esindushagile. Seetõttu tegi koda ettepaneku sõnastada direktiiv selliselt, et esindushagi saab esitada ainult siis, kui kaupleja on rikkunud mõnd õigusaktist tulenevat nõuet.
Komisjon rõhutas, et esindushagi korras välja mõistetud kahju hüvitamine ei piira tarbija õigusi saada ka muid hüvitisi. Kuid koja hinnangul peaks tarbija õigused kaupleja suhtes piirduma esindushagis välja mõistetud hüvitisega. Samuti ei tohiks tarbijal olla võimalust osaleda esindushagis, kui ta on juba esitanud individuaalse hagi kaupleja suhtes. Muu lähenemine koormaks liigselt kauplejaid.
Kauplejad peaksid teadma ka kahju hüvitamise otsuses, kui suurt hüvitist ta peab tasuma ning mitmele tarbijale. Nimelt ei tohiks koja hinnangul kahju hüvitamist saada tarbijad, kes ei olnud esindushagis esindatud või keda kohus ei olnud suutnud arvata kahju saajate ringi. Muu lähenemisega ei oleks tagatud õigusselgus kauplejate suhtes.
Vaata kaubanduskoja ametlikku arvamust siit.