- Uudised
- Uus seadusemuudatus: pakendiettevõtjad peavad võtma kasutusele meetmeid toidupakendite ja joogitopside vähendamiseks
Uus seadusemuudatus: pakendiettevõtjad peavad võtma kasutusele meetmeid toidupakendite ja joogitopside vähendamiseks
Selle aasta 1. mail jõustub pakendiseaduse muudatus, mille kohaselt peab pakendiettevõtja võtma kasutusele vajalikud meetmed, et vähendada ühekordselt kasutatavate plastist toidupakendite ja joogitopside tarbimist aastaks 2026 võrreldes 2023. aastaga (pakendiseaduse § 5 lõiked 5-7).
Pakendiettevõtja on pakendiseaduse kohaselt isik, kes majandus- või kutsetegevuse raames pakendab kaupa, veab sisse või müüb pakendatud kaupa.
Vähendada tuleb ainult teatud toidupakendite ja joogitopside hulka
Ühekordselt kasutatavaks plastist toidupakendiks ei loeta pakendiseaduse (§ 3 lg 7 p 4) kohaselt kõiki toidupakendeid, vaid üksnes sellist ühekordselt kasutatavat plastist toidupakendit, mis on kaanega või kaaneta anum, millest pakutakse kohapeal või kaasavõtmiseks valmistoitu, mida tavaliselt tarbitakse samast anumast ilma täiendava küpsetamise, keetmise või soojendamiseta. Näiteks kuuluvad toidupakendite alla kiirtoidupakendid, võileiva-, vrapi- või salatikarbid või pakendid, mis sisaldavad värsket või töödeldud toitu, mis ei vaja edasist valmistamist, näiteks puuviljad, köögiviljad või magustoidud. Toidupakenditeks ei loeta kuivtoidu või külmalt müüdava edasist valmistamist eeldava toidu pakendeid.
Joogitopsi all peetakse silmas korgi või kaanega ühekordselt kasutatavat plastist joogianumat, mis on mõeldud kas täitmiseks müügikohas või mida müüakse eraldi isiklikuks tarbeks (pakendiseaduse § 3 lg 7 p 3).
Pakendiettevõtjad peavad koostama tegevuskava
Ühekordselt kasutatavate plastist toidupakendite ja joogitopside vähendamise meetmete kirjeldamiseks tuleb pakendiettevõtjal koostada tegevuskava, mis tuleb avaldada ka ettevõtte veebilehel, kui ettevõttel on veebileht (pakendiseaduse § 5 lg 7). Kui eelnõu varasema versiooni kohaselt oleks tegevuskava pidanud valmima seaduse jõustumise ajaks ehk 2023. aasta 1. maiks, siis koja ettepanekul anti ettevõtjatele pikem tähtaeg ning tegevuskava peab valmima hiljemalt 2023. aasta 1. septembriks (§ 398).
Seadusest ei tulene, milliseid meetmeid ja millise ajakava kohaselt peab pakendiettevõtja rakendama. Samuti ei ole seaduses välja toodud, mitu protsenti tuleb toidupakendite ja joogitopside hulka vähendada. Seaduses on üksnes kirjas, et tegemist peab olema ambitsioonika ja pideva vähenemisega.
Seega saab iga ettevõtja ise valida, kuidas täita 2026. aastaks seatud eesmärki vähendada ühekordselt kasutatavate plastist toidupakendite ja joogitopside tarbimist. Näiteks võivad ettevõtjad pakkuda tarbijatele võimalust osta lahtiselt müüdavat valmistoitu ja pakendamata jooki tarbija enda pakendisse või topsi. Sellisel juhul võib pakkuda ka hinnasoodustusi, et soodustada sellega ühekordselt kasutatavate plastist toidupakendite ja joogitopside tarbimise vähendamist. Ühe meetmena on pakendiettevõtjatel võimalik kehtestada ka hind ühekordselt kasutatavale pakendile ning pakkuda kõrvale võimalust kasutada korduskasutatavat alternatiivi. Lisaks on võimalus kasutusele võtta juba mõni hetkel turul pakutavatest korduskasutuslahendustest.
Eelnõu varasemas versioonis sisaldusid kohustuslikud meetmed, mida iga pakendiettevõtja oleks pidanud rakendama toidupakendite ja joogitopside vähendamiseks. Näiteks oleksid pakendiettevõtjad pidanud kehtestama osadele toidupakenditele ja joogitopsidele vähemalt 0,5-eurose müügihinna ning aastaks 2026 oleksid pidanud teatud toidud ja joogid olema pakendatud üksnes korduskasutuspakenditesse. Koja ettepanekul jäid need kohustuslikud meetmed seadusest välja ning selle asemel saab iga pakendiettevõtja ise otsustada, kuidas vähendada ühekordselt kasutatavate plastist toidupakendite ja joogitopside hulka.
Pakendiregistrile tuleb esitada täiendavaid andmeid
Pakendiettevõtjatele lisandub ka nõue esitada pakendiregistrisse andmed ühekordselt kasutatavate plasttoodete koguste kohta (pakendiseaduse § 24 lg 41). Esialgu tuleb andmed esitada ühekordselt kasutatavate plastist toidupakendite ja joogitopside kohta. Uus kohutus on vajalik selleks, et hinnata, kas pakendiettevõtja on täitnud oma 2026. aasta eesmärki vähendada ühekordselt kasutatavate plasttoodete tarbimist.
Pakendiettevõtjad peavad uued andmed esitama pakendiregistrile 2023. aasta kohta, kuid võimaluse korral tuleb esitada ka 2022. aasta andmed (pakendiseaduse § 397). Eelnõu varasema versiooni kohaselt oleksid pidanud pakendiettevõtjad esitama kohustuslikus korras vastavad andmed ka 2022. aasta kohta, kuid koja ettepanekul lükati andmete esitamise kohustus ühe aasta võrra hilisemaks.
Hetkel ei ole veel teada, kas andmed toidupakendite ja joogitopside kohta tuleb registrile esitada tükkides või kaalupõhiselt. Pakendiregistri põhimääruse muutmise eelnõu esmase versiooni kohaselt tuleb pakendite ja topside kogus märkida tükkides.
Põhjalikuma ülevaatega 1. mail jõustuvatest pakendiseaduse ja jäätmeseaduse muudatustest saab tutvuda SIIN.
Kui sul tekib küsimusi peagi jõustuvate pakendiseaduse muudatuste kohta, siis võta ühendust koja juristidega e-posti aadressil juristid@koda.ee.