EASi välisesindajad tuleb viia saatkondade koosseisu
Hetkel jääb arusaamatuks, miks on vaja majandusdiplomaatide võrgustikku hoida kahe erineva ministeeriumi valitsemisalas. Kui välisesindajate juhtimine, rahastamine, eesmärkide seadmine ning tegevuste elluviimine toimub erinevates ministeeriumites, siis see ei soodusta majandusdiplomaatide võrgustiku arendamist ning ühise eesmärgi nimel tegutsemist. Sellise kunstliku välisesindajate võrgu poolitamisega kaasneb vaid suurem koordineerimise ja kooskõlastamise kulu.
Probleemi lahendamiseks tegime ettepaneku viia väliskaubandusministri ametikoht majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist välisministeeriumisse. Koos ministri ametikohaga tuleb välisministeeriumisse viia ka muud väliskaubandusministri tegevusega seotud ametikohad ja tegevused koos vastava rahastusega.
Muudatus tähendab muu hulgas seda, et EASi välisesindajad läheksid koos praeguse rahastusega välisministeeriumi koosseisu ning Eestis tekib ühtselt juhitud ja eesmärgistatud välisesindajate võrk. Muudatuste tulemusena tekib ilmselt vajadus vaadata üle ja täiendada ka majandusdiplomaatide ülesandeid.
Ettevõtjate jaoks on kasulikum ja arusaadavam, kui kogu välisesindajate võrk oleks välisministeeriumis. Näiteks kui täna soovib ettevõtja välisesinduselt abi, siis tuleb tal otsustada, kas pöörduda Eesti saatkonna või EASi välisesindaja poole. Kohati pakuvad välisministeeriumi välisesindused ning EASi välisesindajad ettevõtjatele samu teenuseid, samas on ka olulisi erinevusi. Näiteks kui Eesti ettevõtja vajab kaugematel turgudel riigi abi nö uste avamisel, siis sellist tuge saavad pakkuda vaid Eestist lähetatud diplomaadid, mitte aga EASi välisesindajad. Kui EASi välisesindajad oleksid välisministeeriumi välisesinduste koosseisus, siis seda probleemi ei tekiks ning olukord oleks kõigile selgemini arusaadav.