Koda nägi ELi tekstiilistrateegias mitmeid probleeme
Tekstiilistrateegia ettepaneku laiem eesmärk on luua tulevikuvisioon tekstiilisektori üleminekuks kestlikule majanduskasvule, kliimaneutraalsusele, energia- ja ressursitõhusale ja ringmajandusest lähtuvale sektorile. Muudatused mõjutavad nii tekstiilitooteid tootvaid kui tekstiilitooteid müüvaid ettevõtteid. Küsisime liikmetelt selle kohta arvamust ja edastasime saadud seisukohad keskkonnaministeeriumile, kes omakorda koostab Eesti seisukohad komisjonile.
Plaanid ei tohi olla liiga jõulised ega ka ebamäärased
Koda toetab tekstiilistrateegia eesmärke saavutada rohelisem elukeskkond ja ringmajandus tekstiilisektoris, kuid koda leiab, et rohepöörde eesmärkide saavutamine ei peaks käima liiga jõuliselt õigusaktide muutmise kaudu, mis toob kaasa olukorra, et nõudeid ei ole võimalik praktikas täita. Samuti ei tohiks plaanid olla liiga üldised ja ebamäärased. Praegusel juhul tekitab tekstiilistrateegia eesmärkide täidetavuse osas muret asjaolu, et tekstiilistrateegia on vaid üldsõnaline loetelu ambitsioonikatest sammudest ning suure hulga seadusandlike meetmete, kohustuste ja delegeeritud õigusaktide muutmise plaan, mitte konkreetsete meetmete ja õigusaktide muutmise ettepanek. Koda rõhutab, et kõik tulevased seadusandlikud algatused peavad olema realistlikud, proportsionaalsed ja praktikas täidetavad.
Lisaks tõi koda välja, et tekstiilistrateegiast ei selgu, kas ja millistel puhkudel plaanitakse mikro-, väikese- ja keskmise suurusega ettevõttele (VKE-d) kehtestada erandeid. Arvestades eelpool nimetatud ettevõtete eripära, on koda seisukohal, et nii tekstiilistrateegias kui ka sellega seonduvalt muudetavates õigusaktides peab analüüsima põhjalikult muudatuste mõju ja proportsionaalsust VKE-dele.
Oluline on kaasata tekstiilisektori ettevõtteid ja spetsialiste
Tekstiilistrateegia ettepanekute puhul, näiteks uute kohustuslike tootespetsiifiliste ökodisaininõuete välja töötamine, toote disaininõuded, märgistamine ja mikroplasti reostuse vähendamine, on oluline kaasata tekstiilisektori ettevõtteid ja spetsialiste. Nimelt on vaja kõiki tekstiilisektori eripärasid arvesse võtta ja ei tohi sektori muutmisele läheneda liiga üldiselt, sest vastasel juhul võivad ettevõtete kulud kohustuste täitmisele olla ebamõistlikult suured ning see võib rikkuda ka nende konkurentsivõimet. Samuti tuleb arvestada Ukraina sõjaga kaasnevat maailma majanduslikku olukorda, mis raskendab sektori tegevust ja mille tõttu on keeruline ettevõtetel teha täiendavaid investeeringuid.
Kohustuslikud ökodisaini nõuded tekitavad lisaküsimusi
Kohustuslike ökodisaininõuete kehtestamise ja kiirmoe kaotamise plaani osas tunneb koda muret, kuidas täpsemalt motiveerida tekstiiltoodete tellijaid odava hinna eelistamise asemel tellima tootjatelt pikemaajalisemad ja vastupidavamad tooted. Lisaks tekib küsimus, kas rõivaste ületootmise- ja tarbimise ümberpööramise puhul ei peaks lisaks rõivastele ka kodutekstiili kiirmoega tegelema? Samuti näeme vajadust arvestada tekstiilimaterjalile nõuete loomise puhul eriotstarbeliste materjalidega nagu tulekindlad tekstiilid, st loodavad nõuded tekstiilile nende pikemaajalisuse saavutamiseks peavad lähtuma ka tekstiili otstarbest.
Tekstiilijäätmete kogumine vajab analüüsi ja süsteemi
Kaubanduskoja hinnangul on vaja täiendavalt analüüsida, kuidas tagada tekstiilijäätmete innovatiivne ja ajakohane kogumine ning toodete parandamise võimalused kõigis liikmesriikides ja ka maapiirkondades. Hetkel ei ole Eestis vajalikku jäätmete kogumise süsteemi ega piisavalt parandamise võimalusi. Lisaks ei ole selge, kas plaanitav müümata või tagastatud tekstiiljäätmete hävitamise keeld kehtib kogu tervikliku toote või ka toote osade kohta. Näiteks kasutatud voodi tagastamisel koos madratsiga, saab uuesti ringlusesse võtta kõik voodi ja madratsi osad, välja arvatud madratsi pealmine kate, mis tuleks hävitada.
Millal muudatused jõustuvad?
Tekstiilistrateegia sisaldab mitmete õigusaktide ning juhiste muutmist ja loomist ning strateegia lisas on välja toodud esialgne ajakava nende muudatuste kohta, mille kohaselt on tähtajad vahemikus 2022 - 2027. Näiteks on plaanis käesoleval aastal läbi vaadata tekstiilitööstuse parima võimaliku tehnika viitedokument, samas tekstiilisektori ringmajanduse ärimudelite suuniste tähtaeg on 2024. aastal (vt lähemalt strateegia lisa lk 2-3).