Koja arvamus veoautode teekasutustasu kohta
Täna hommikul saatsime majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile oma seisukohad veoautode teekasutustasu eelnõu kohta. Tegime ettepaneku vähendada tasumäärasid ning suunata teekasutustasust laekuv raha vaid maanteede hoiuks. Lisaks väljendasime muret teekasutustasu järelevalve osas.
Kui algselt plaaniti teekasutustasu koguda vaid üle 12-tonnistelt veoautodelt, siis eelnõu kohaselt kehtestatakse tasu üle 3,5-tonnistele veoautodele. Teekasutustasu tasumäär hakkab sõltuma veoauto ja selle haagise täismassist, EURO heitgaasiklassist ja telgede arvust. Päevane teekasutustasu määr jääb vahemikku 9–12 eurot ning aastane määr vahemikku 500–1300 eurot. Ministeeriumile saadetud kirjas tegime taaskord ettepaneku vähendada eelkõige aastast ja kvartaalset tasumäära, sest need määrad avaldavad kõige suuremat mõju Eestis tegutsevatele ettevõtjatele. Varasemalt ei ole meie ettepanekuid tasumäärade osas kuulda võetud.
Algselt sooviti kehtestada vaid päevane ja aastane tasumäär, kuid koja ettepaneku tulemusel on eelnõus nüüd kirjas ka nädalane, kuine ja kvartaalne määr, mis annab ettevõtjale paindlikumad võimalused ajaliselt ja rahaliselt sobivaima tasumäära maksmiseks.
Vähemalt osaliselt on arvesse võetud ka meie ettepanekut siduda teekasutustasu veelgi suuremas ulatuses veoauto keskkonnasäästlikkusega. Kui algselt plaaniti kehtestada EURO IV heitgaasklassi ja vähem saastavamatele veoautodele võrdne tasumäär, siis eelnõuga nähakse EURO VI osas ette mõnevõrra soodsam tasumäär.
Ministeeriumile saadetud kirjas väljendasime muret selle üle, kas riik on ikka võimeline alates 1. jaanuarist 2018 teostama tõhusat järelevalvet teekasutustasu maksmise üle. Automaatset numbrituvastusega järelevalvet riik esialgu teostama ei hakka. Kui järelevalve on nõrk, siis ei pruugi välisriigi veoautodelt, kes viibivad suure tõenäosusega Eestis vaid mõne päeva, tasu laekuda ning see vähendaks Eesti transpordisektori konkurentsivõimet.
Prognooside kohaselt laekub riigieelarvesse teekasutustasu ca 19 miljonit eurot aastas. Koja ettepanekul jõudis eelnõusse põhimõte, mille järgi suunatakse kogu saadud tulu teehoidu. Eelnõus on see sõnastatud aga selliselt, et tulu suunatakse transporditaristu hoidu. Siiski võiks sõnastus meie hinnangul olla veelgi konkreetsem. Kuna teekasutustasu tuleb maksta teede kulutamise eest, siis tegime ettepaneku eraldada laekuv tasu sihtotstarbeliselt vaid maanteetranspordi taristu hoiuks. Nii saab välistada, et riik ei kasuta teekasutustasu näiteks raudtee hoiuks või sadamate ja lennujaamade hüvanguks.
Koda peab väga oluliseks ka seda, et teekasutustasu kehtestamisel kokkuvõttes teehoiu rahastamine suureneks. See tähendab, et tegemist peab olema täiendava lisarahaga teehoidu ehk riik ei tohiks teekasutustasu võrra vähendada muudest allikatest laekuvaid tulusid teehoiu rahastamiseks.