OECD soovib luua ühtlustatud ettevõtete tulumaksusüsteemi
OECD ettepaneku järgi peaks üle maailma olema kehtestatud ühtne ettevõtte tulumaks ja sellel peab olema miinimumtase. Ehk tulumaksukohustuse konventsiooniga liitunud riikides peaksid ettevõtted kas kontserni tasandil või kõigis üksustes maksma tulumaksu teatud minimaalsel määral. Kui üldised näitajad pole täidetud või tõendatud, saaksid emafirma asukohariigid ka tütarettevõtete kasumilt maksutulu sisse nõuda. Lisaks, kui ema maksab tütrele (või tütar emale) Eestisse millegi eest (intress, litsents, dividend vm) siis see tasu ei lähe Eestis allikariigi definitsiooni järgi efektiivse maksumäära alla ning maksud peetakse kinni allikariigis. Kohustus tekib ettevõtetele mille käive on vähemalt 750 miljonit eurot.
Kuigi Eestis vastaks 750 mln euro kriteeriumile väike hulk ettevõtteid on OECD algatusel Eesti ettevõtjatele järgmised ohud:
- Ka ühe ettevõtte maksustamiseks tingimuste loomine tähendaks olulist administratiivkoormuse tõusu;
- Teised liikmesriigid, kus asub emaettevõte, võivad hakata maksustama Eestis teenitud kasumit kontserni tasemel;
- Pole kindel, et kirjeldatud süsteem suudab arvestada aruandeaastal tekkinud kasumi investeerimist sellele järgneval aruandeaastal, mis tähendaks, et reinvesteeritud kasum võidaks maksustada teises liikmesriigis;
- Euroopa Komisjonil võib tekkida reaalne vajadus OECD kokkulepet Euroopa Liidus direktiiviga jõustama, kuna kõik EL liikmed pole OECD liikmed;
- Üleüldiselt küsitav, mis saaks senistest maksulepingutest (topeltmaksustamise vältimiseks), kuidas maksustada OECD-sse mittekuuluvate äriüksuste kasumit või konventsiooni mitte allkirjastanud OECD liikmete ettevõtteid, kuidas tagada sellisel juhul süsteemi õiglane või ühetaoline rakendamine ja kuidas vältida topeltmaksustamist;
- Üldiselt kaheldav Eesti praeguse tuluamksusüsteemi säilimine, kuna paraleelselt kahe erineva arvestuse pidamine oleks oluliselt kulukam praegusest. Vaikne surve üldisele tulumaksusüsteemile üleminekuks.
Koda tõi oma pöördumises OECDle välja, et me ei pea õigeks ausasse konkurentsi ja suveräänsesse majanduspoliitikasse sekkumist. Minimaalse ettevõtte tulumaksu süsteem looks Eestisse igal juhul ebaproportsionaalset halduskoormust. Peame õigeks lähenemist, mille kohaselt meetmeid rakendatakse ebaseaduslikult makse vältivate firmade vastu ja seaduskuulekate ettevõtete ettevõtluskeskkonda ei halvendata.