Pakettreiside direktiivi muudatusettepanek sisaldab mitmeid probleemkohti
Pakettreisi ja seotud reisikorraldusteenuse mõistete muutmine ei ole vajalik
Plaanitavate muudatuste tulemusel laieneb pakettreisi määratlus ja väheneb seotud reisikorraldusteenuse hulk. Seotud reisikorraldusteenusena on edaspidi käsitatav vaid tegeliku reisiteenuse osutaja (nt vedaja, majutusettevõtja) enda poolt osutatav reisiteenus, kui ta sellele täiendavalt müüb reisijale 24h jooksul juurde teise reisiteenuse. Seega tavapärane reisibüroo tegevus, mille tulemusel täna võimaldatakse reisijal müügikoha ühe külastuse käigus valida ja maksta eraldi erinevate reisiteenuste eest, ei ole edaspidi enam seotud reisikorraldusteenus vaid muutub sisuliselt pakettreisiks, kui need teenused broneeritakse 3 tunni jooksul.
Koda tunneb muret, et muudatuse tulemusel kaotaksid reisivahendajad oma tootevalikust ühe nende jaoks olulise tootegrupi ehk seotud reisikorraldusteenus. Koja hinnangul ei ole seotud reisikorraldusteenuse mõiste muutmine vajalik, kuna ebavajaliku muudatuse tulemusel võib kaduda Eestis suur osa teenuseid, pakutavad teenused muutuvad kallimaks, kõigil turuosalistel kasvab töömaht ning kulubaas.
Ettemaksu nõue ei ole vajalik
Direktiivi ettepaneku kohaselt kehtestatakse reisijalt reisipakettide eest ettemaksude võtmise piirang, mis ei või olla suurem kui 25% paketi hinnast, välja arvatud juhul, kui reisikorraldajatel tekivad kulud, mis õigustavad suuremat ettemakset, näiteks seetõttu, et nad peavad tasuma lennufirmale ettemaksuna kogu piletihinna. Samuti täpsustatakse, et reisikorraldajad ei või nõuda kogusummat varem kui 28 päeva enne paketi algust.
Koda tunneb muret, et tõenäoliselt tekitab selline muudatus reisijatele kohustuse tasuda pakettreisi eest vaid kahes osas 25% ja 75%. Muudatusega saavutatakse negatiivne tulemus, mis mõjutab kõige rohkem neid reisijaid, kes planeerivad oma reisitasu maksmist rahaliselt pikema perioodi ette ehk majanduslikult haavatavamaid reisijaid/tarbijaid. Lisaks tõstab piirang pakettreisi hindu, nõrgestab reisikorraldajate likviidsust ega too üldiselt kaasa maksejõuetuse kaitse kulude vähenemist. Sellest tulenevalt tegi koda ettepaneku jätta direktiivist välja kavandatav punkt.
Taganemisõigus ei tohi olla liiga lai
Direktiivi soovitakse muuta nii, et edaspidi saab reisija ka õiguse ilma lõpetamistasuta lepingust taganeda juhul, kui vältimatud erakorralised asjaolud leiavad aset ka reisija elukohas või reisi lähtekohas ja need mõjutavad oluliselt reisi toimumist.
Koda ei toeta direktiivi muudatusettepanekut, kuna reisikorraldaja ei saa vastutada reisija elukohas toimuvate asjaolude eest, kuna reisikorraldaja vastutab ainult nende asjade eest, mis on pakettreisi lepingus lubatud ja kokku lepitud. Koda asus seisukohale, et tasuta tühistamise õiguse puhul saab täiendavalt arvesse võtta vaid reisi väljumiskohas valitsevat olukorda, kui see mõjutab oluliselt reisi toimumist.
Pakettreisi direktiivi muudatusettepanekutega on võimalik tutvuda SIIN.