11.01.2019
Algatatud on eelnõu probleemtooteregisti põhimääruse muutmiseks
Keskkonnaministeerium on töötanud välja uue probleemtooteregisti põhimääruse eelnõu, sest kasutusele võetakse registri uus versioon ja soovitakse muuta andmete koosseisu, mida registrisse kanda. Kuna muudatusi on palju, kehtestatakse terve määrus uues sõnastuses.
Mis on probleemtooted?
Probleemtoodete hulka kuuluvad patareid ja akud, mootorsõidukid ja nende osad, elektri- ja elektroonikaseadmed ja nende osad, rehvid ning põllumajandusplast.
Mis on muudatuste eesmärk?
Muuta ja täpsustada loetelu andmetest, mida registrisse kantakse ning kaasajastada registri tehnilist poolt reguleerivaid sätteid.
Keda mõjutab?
- Probleemtoodete tootmise, riigist väljaviimise ja riiki sissetoomisega ning probleemtoodetest tekkinud jäätmete taaskasutamisega seotud ettevõtteid.
Mis on olulisemad muudatused?
- Ettevõtetelt küsitavad andmed muutuvad. Näiteks ei koguta registrisse enam sisseveetud ja väljaveetud probleemtoodete massi, samuti ei küsita patareide ja akude keemilise koostise kohta enam nii detailseid andmeid kui seni, ka ei koguta registrisse enam postiaadressi ja asukoha EHAK ning põhitegevusala ja sellele vastava EMTAK koode. Tootjate ühendusele lisandub kohustus märkida iga tootja kohta eraldi kinnituse, kui tootja turustab oma tooteid ainult e-kaubanduse kaudu. Muutunud on elektri- ja elektroonikaseadmete kategooriad, milles andmeid kogutakse.
- Kui seni pidid andmeid esitama lisaks tootjatele ka kõik probleemtoodete jäätmekäitlejad (sh näiteks ka hoiustajad ja ladustajad), siis uue sõnastuse kohaselt peavad peale tootjate esitama andmeid ainult sellised jäätmekäitlejad, kes reaalselt taaskasutavad või kõrvaldavad probleemtoodetest tekkinud jäätmeid või korraldavad samaks otstarbeks nende Eestist väljavedu.
- Andmeid peab registrisse sisestama senise nelja korra asemel vaid üks kord aastas.
- Täpsustatakse, millised andmed tuleb esitada probleemtoodetest tekkivate jäätmete kogumise ja käitlemise tagamiseks nõutava rahalise tagatise kohta, olenevalt milline tagatise liik (rahaline tagatis, garantiikindlustus või pangagarantii) on valitud.
- Jäätmekäitluskava ja avalikkuse teavitamise kava tuleb nüüdsest uuendada (senise sõnastuse järgi registrisse kanda) vastavalt vajadusele, kuid vähemalt iga kolme aasta järel. Muudatuse eesmärk on, et andmed oleks kogu aeg ajakohased.
- Kui seni võis ühel ja samal põhjusel registreeringu nii peatada kui kustutada, siis nüüd on kummagi kohta eraldi alused välja toodud. Peatamise alusteks on tootja enda taotlus, tootja mittevastavus seadustele, kohustuslike andmete esitamata jätmine, valeandmete esitamine ja jäätmeseadusega tootjale pandud kohustuste rikkumised. Puuduste korral kehtib peatamine nii kaua, kuni puudused on kõrvaldatud. Registreeringu kustutamine on võimalik ainult tootja taotlusel, tootja tegevuse lõppemisel või järelvalveasutuse põhjendatud taotluse alusel.
- 2018. aasta kohta esitatakse andmed hetkel kehtiva korra järgi ning need andmed esitatakse registri praegusesse (vanasse) versiooni. 2019. aasta ja hilisemate aastate kohta esitatakse andmed uue korra järgi ja registri uude versiooni.
Millal plaanitakse muudatused jõustada?
Riigi Teatajas avaldamisele järgneval päeval.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 16. jaanuariks e-posti aadressile Heikki.Vosu[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame Keskkonnaministeeriumile.