Avalda arvamust Euroopa Komisjoni ettepaneku kohta kehtestada kriisi korral teatud toodetele sundlitsents
Mis on ettepaneku eesmärk?
Ettepaneku eesmärk on tagada, et Euroopa Liidus on kriisiolukorras kättesaadavad kriisi seisukohast olulised tooted.
Keda mõjutab?
Ettepanek mõjutab eelkõige:
- patentide omanikke,
- kasulike mudelite omanikke,
- täiendava kaitse tunnistuse omanikke,
- sundlitsentsi saajaid.
Mis on sundlitsents?
Sundlitsents on võimalus lubada kolmandal isikul teatavatel tingimustel kasutada patenti ilma õiguste omaja loata.
Milline on komisjoni ettepaneku sisu?
- Ettepaneku kohaselt võib komisjon anda välja sundlitsentsi, kui Euroopa Liidus on kehtestatud teatud laadi kriisiolukord või hädaolukord (vt ettepaneku artikkel 4).
- Sundlitsentsi võib kohaldada üksnes patentide, kasulike mudelite ja täiendava kaitse tunnistuste puhul (vt ettepaneku artikkel 2 lg 1).
- Sundlitsentsi puhul on tegemist lihtlitsentsiga, mis ei ole võõrandatav (vt ettepaneku artikkel 6 lg 1 p a).
- Ettepanekus on kirjas, et sundlitsents saab kehtida ainult sellel ajal, mil kriisiolukord või hädaolukord on välja kuulutatud ning ainult sellel otstarbel, mille jaoks on sundlitsentsitav toode kriisiolukorras või hädaolukorras vajalik (vt ettepaneku artikkel 5 lg 1 p 2).
- Sundlitsents kehtib ainult EL territooriumil (vt ettepaneku artikkel 5 lg 1 p e).
- Ettepaneku kohaselt võib Euroopa Komisjon anda sundlitsentsi ainult isikule, kellel on eeldatavasti võimalik kasutada kaitstud leiutist viisil, mis võimaldab viia ellu kriisi seisukohast olulise tootega seotud asjaomast tegevust (vt ettepaneku artikkel 6 lg 1 p f).
- Enne tootele sundlitsentsi kehtestamist peab Euroopa Komisjon kuulama ära nõuandva organi arvamuse (vt ettepaneku artikkel 6). Milline organ on nõuandev organ, sõltub sellest, millist laadi kriis või hädaolukord on sundlitsentsi seadmise aluseks.
- Komisjon kujundab seejärel nõuandva organi arvamust ning õiguste omanike ja litsentsisaajate õigusi ja huvisid arvestades seisukoha, kas kehtestada tootele sundlitsents või mitte. Kui Euroopa Komisjon leiab, et sundlitsentsi andmise nõuded on täidetud, annab ta sundlitsentsi rakendusaktiga (vt ettepaneku artikkel 7).
- Sundlitsentsi saaja peab toote õiguste omajale maksma sundlitsentsi kasutamise eest ka piisavat tasu, mille suuruse määrab kindlaks Euroopa Komisjon. Ettepanekus on aga kirjas, et tasu ei tohi ületada 4 protsenti litsentsisaaja kogubrutotulust, mille ta saab tänu sundlitsentsi kehtestamisele (vt ettepaneku artikkel 9).
- Litsentsisaaja võib sundlitsentsi kasutada ainult sellisel juhul, kui ta täidab järgnevaid kohustusi (vt ettepaneku artikkel 10):
1) Ta toodab sundlitsentsi alusel tooteid vaid sellises koguses, mis on vajalik liidu vajaduste rahuldamiseks.
2) Sundlitsentsi alusel toodetud toodetel on selgelt välja toodud, et tegemist on sundlitsentsi alusel toodetud toodetega ning need on pakendi, värvi või kuju alusel selgelt eristatavad sama tootja teistest sarnastest toodetest.
3) Sundlitsentsi alusel toodetud toodetel on selgelt märgitud, et toodet on keelatud eksportida kolmandatesse riikidesse.
4) Enne toote turustamist on litsentsisaaja teinud oma veebisaidil kättesaadavaks teabe selle kohta, kui suur kogus tooteid on mingis liikmesriigis toodetud ning kui suur kogus tooteid kuulub tarnimisele mingisse liikmesriiki ja millised on nende toodete iseloomulikud omadused. - Sundlitsentsi alusel toodetud toodete eksport väljapoole Euroopa Liitu on keelatud (vt ettepaneku artikkel 11).
- Kui litsentsisaaja või õiguste omaja ei täida ettepanekus sätestatud nõudeid, võib talle määrata rikkumise kõrvaldamata jätmise korral sunniraha või kui rikkumine on juba toime pandud, siis ka trahvi (vt ettepaneku artiklid 15 ja 16).
Millal jõustub komisjoni ettepanek?
Määrus jõustub ettepaneku kohaselt järgmisel päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, kas, millal ja millisel kujul ettepanek jõustub.
Anna teada, mida arvad Euroopa Komisjoni sundlitsentsimise määruse ettepanekust. Vastust ootan hiljemalt 11. augustiks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan justiitsministeeriumile.