Avalda arvamust infoühiskonna teenuse seaduse muutmise kohta
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on tagada Euroopa Liidu määruse 2022/2065 ehk digiteenuste määruse või DSA määruse nõuetekohane ja mõjus täitmine, et tõhusamalt tõkestada ebaseadusliku veebisisu levikut, tagada digiteenuste kasutajate sõna- ja teabevabaduse parem kaitstus ja ühtlustada digiteenustele kohalduvaid nõudeid Euroopa Liidu siseturul.
Keda mõjutab?
- Veebipõhiste vahendusteenusete pakkujaid, kelleks on nii edastamise teenuse osutajad, vahemällu salvestamise teenuse osutajad ja teabe talletamise teenuse osutajad.
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Eelnõuga võetakse Eesti õigusesse üle Euroopa Liidu määrus 2022/2065 ehk digiteenuste määrus.
- Muudatuste kohaselt nimetatakse Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (edaspidi TTJA) digiteenuste koordinaatoriks, kes vastutab kõigi küsimuste eest, mis on seotud DSA määruse üle järelevalve tegemise ja DSA määruse nõuete kohase täitmise tagamisega (eelnõu punkt 2 lõige 3). Seega on kõigil Eesti teenusesaajatel ja nende esindusorganisatsioonidel õigus esitada TTJA-le kaebus, kui nad kahtlustavad, et mõni digiteenus on enda DSA määrusest tulenevaid kohustusi rikkunud.
- Eelnõuga saab TTJA ülesandeks (eelnõu punkt 2 lõige 4):
- teostada riiklikku järelevalvet digiteenuste määruses sätestatud nõuete täitmise üle,
- teostada järelevalvet, kas sertifitseeritud vaidluste kohtuvälise lahendamise organid vastavad sertifikaadi saamise tingimustele,
- teostada järelevalvet, kas usaldusväärse teavitaja staatuse saajad vastavad staatuse saamise tingimustele,
- teostada järelevalvet, kas kontrollitud teadlase staatuse saajad vastavad staatuse saamise tingimustele.
- TTJA-le antakse DSA-st tulenevate nõuete rikkumise korral ettekirjutuse tegemise asemel õigus nõustuda teenuseosutaja võetava kohustusega ja muuta oma otsusega see kohustus siduvaks (eelnõu punkt 5). Kavandatava muudatusega antakse teenuseosutajale, kelle tegevuses on DSA määruses sätestatud nõuete rikkumise tunnused ning kellele TTJA kavatseb teha rikkumise lõpetamist nõudva ettekirjutuse, võimalus esitada TTJA-le ettepanek kohustuste võtmiseks, mis on eelkõige suunatud rikkumise lõpetamisele. TTJA peab sellisel juhul muutma teenuseosutaja võetava kohustuse siduvaks otsusega, määrates kindlaks ka kohustuste täitmise tähtaja.
- Muudatustega võetakse Eesti õigusesse üle DSA määrusest tulenev sunniraha määr. DSA määruses sätestatud nõuetest tuleneva ettekirjutuse täitmata jätmise korral rakendatava sunniraha ülemmäär on füüsilisele isikule 640 eurot ja juriidilisele isikule 5% tema eelneva majandusaasta keskmisest päevasest ülemaailmsest käibest või sissetulekust (eelnõu punkt 6).
- Seaduses sätestatakse ka vastutus DSA määrusest tulenevate kohustuste rikkumise eest (eelnõu punkt 7):
- DSA määrusest tulenevate vahendusteenuste osutajate põhikohustuste rikkumiste eest, mis on suunatud määruse eesmärkide saavutamisele, täitmata jätmise eest karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut. Juhul kui teo on toime pannud juriidiline isik, karistatakse teda rahatrahviga kuni 6 protsenti tema eelneva majandusaasta aastasest ülemaailmsest käibest.
- DSA määruses sätestatud teabe andmise või riikliku järelevalve erimeetmele allumise nõuete täitmata jätmise eest karistatakse rahatrahviga kuni 1 protsent isiku eelneva majandusaasta sissetulekust. Juriidilise isiku puhul karistatakse rahatrahviga kuni üks protsent tema eelneva majandusaasta ülemaailmseast käibest.
- DSA määruse üle riikliku järelevalve teostamise takistamist, kui sellega ei võimaldata TTJA-le juurdepääsu ruumidele või teabele, karistatakse rahatrahviga kuni üks protsent tema eelneva majandusaasta sissetulekust. Juriidilise isiku puhul karistatakse rahatrahviga kuni üks protsent tema eelneva majandusaasta ülemaailmsest käibest.
Millal jõustuvad muudatused?
Seadus jõustub üldises korras. Digiteenuste määrust hakatakse kohaldama alates 17. veebruarist 2024.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 2. novembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.