Avalda arvamust romusõidukitega seotud plaanitavate muudatuste kohta
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatuste peamine eesmärk on vähendada sõidukite kadu ja suunata kõik kasutuselt kõrvaldatud sõidukid nõuetekohasesse töötlemisrajatisse. Eesti Liiklusregistris on 02.08.2023 seisuga peatatud kandega sõidukite registris 191 944 tõenäoliselt teadmata kadunud mootorsõidukit.
Keda mõjutab?
Muudatused mõjutavad peamiselt peatatud registrikandega sõidukite omanikke, kuid ka sõidukite tootjaid ja sõidukite lammutamisega tegelevaid jäätmekäitlejaid.
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Eelnõu kaotab liiklusseadusest alates 1. juulist 2024 registrikande peatamise regulatsiooni ehk edaspidi ei satu sõiduk enam automaatselt liiklusregistri mitteaktiivsesse ossa (vt eelnõu § 2 p 1, 5, 6). Kehtiva liiklusseaduse kohaselt peatab transpordiamet automaatselt sõiduki registrikande, kui on möödunud kaks aastat sõiduki tehnoülevaatuse kehtivusest ja viimase kindlustuspoliisi kehtivusest.
- Kui sõiduki registrikanne on 2026. aasta 1. juuli seisuga olnud peatatud kauem kui seitse aastat, loetakse sõiduk kadunud sõidukiks ja 2026. aasta 1. novembril kustutab transpordiamet selle registrist (vt eelnõu § 2 p 13).
- Kui sõiduki omaniku või vastutava kasutaja valduses on sõiduk, mille registrikanne on 2026. aasta 1. juuli seisuga olnud peatatud kauem kui seitse aastat, peab ta enne 2026. aasta 1. novembrit sõiduki registrikande taastama, taotlema sõiduki ajutist registrist kustutamist või andma sõiduki üle keskkonnaluba omavale jäätmekäitlejale (vt eelnõu § 2 p 14). Kui isik ei tee seda, siis on eraisiku puhul karistuseks rahatrahv kuni 400 eurot ja juriidilisel isikul kuni 32 000 eurot (vt eelnõu § 2 p 10).
- Eelnõu täiendab liiklusseadust põhimõttega, mille kohaselt saab teatud tingimustel sõiduki omaniku taotlusel lugeda sõiduki kadunud sõidukiks ja selle liiklusregistrist kustutada (vt eelnõu § 2 p 2). Kuna on teada, et osa peatatud registrikandega sõidukitest on kas hävinenud või puudub omanikel teave sõidukite staatuse kohta (müügitehing on jäänud vormistamata ning dokumente selle kohta ei ole säilinud), siis loetakse sellised sõidukid kadunud sõidukiteks ja tekitatakse isikutele võimalus taotleda transpordiametilt selliste sõidukite liiklusregistrist kustutamist. Alates 01.07.2024 kuni 31.12.2025 on selline võimalus riigilõivuvaba. 2026. aastal tuleb sellise võimaluse eest tasuda riigilõivu 15 eurot (vt eelnõu § 2 p 9 ja § 3 p 3). Kuni 2026. aasta 31. detsembrini saab kadunud sõiduki registrist kustutamist taotleda üksnes juhul, kui sõiduki registrikanne on peatatud (vt eelnõu § 1 p 13). Alates 2027. aastast saab seda teha ka siis, kui sõiduki registrikanne ei ole peatatud, kuid siis tuleb tasuda juba kõrgemat riigilõivu (800 eurot) (vt eelnõu § 3 p 4).
- Eelnõu täpsustab sõiduki ajutise liiklusregistrist kustutamise reegleid (vt eelnõu § 2 p 3). Nimelt on eelnõus kirjas, et kui sõiduki omanik soovib ajutiselt liiklusregistrist kustutada sõidukit, millel ei ole kehtivat ülevaatust või mis ei ole viimase kahe aasta jooksul tehnoülevaatusel käinud, tuleb sõiduki olemasolu tõendada. Muudel juhtudel puudub tõendamiskohustus. Sõiduki olemasolu saab tõendada transpordiameti loodud fotorakenduse vahendusel või transpordiameti büroos sõidukit ette näidates. Sellise toimingu eest tuleb tasuda ka riigilõivu, mille suurus on 15 eurot (vt eelnõu § 2 p 8 ja § 3 p 1). Hetkel puudub liiklusseaduses selline tõendamiskohustus.
- Eelnõu annab sõiduki omanikule võimaluse taotleda peatatud registrikande asendamist ajutise kustutamisega, kuid sel juhul tuleb omanikul tõendada sõiduki olemasolu sarnaselt eelmises punktis väljatoodule, et ajutiselt kustutatuks ei vormistataks nn fantoomsõidukit (vt eelnõu § 2 p 16). Toimingu tegemise eest tuleb tasuda riigilõivu 15 eurot (vt eelnõu § 3 p 2).
- Eelnõu annab transpordiametile õiguse liiklusregistrist ajutiselt kustutada sõidukid, mille omaniku surmast on möödunud vähemalt aasta või juriidiline isik registrist vähemalt aasta kustutatud (vt eelnõu § 3 p 4).
- Eelnõus on selgelt välja toodud, et romusõidukeid võib koguda ja vastu võtta üksnes keskkonnakaitseluba omav jäätmekäitleja, kellel on kirjalik leping mootorsõiduki tootja või mootorsõidukite tootjate ühendusega. See põhimõte kehtib muu hulgas ka sõidukite osas, millel puudub turuväärtus või millel on negatiivne turuväärtus, osaliselt lammutatud sõidukite ja liiklusregistrist kustutatud sõidukite osas (vt eelnõu § 1 p 3).
- Eelnõu lubab liiklusregistrist kustutada sõidukeid, kui need on teadmata kadunud ja neid ei ole võimalik nõuetekohase lammutustõendi alusel kustutada. Lisaks täpsustab eelnõu, et liiklusregistrist kustutatud sõiduk tuleb tasuta üle anda eelnevas punktis nimetatud jäätmekäitlejale (vt eelnõu § 1 p 3). Hetkel puudub õigusaktides selline nõue. Muudatuse eesmärk on keelata jäätmekäitlejatel selliste sõidukite eest tasu maksmine.
- Eelnõu lisab jäätmeseadusesse põhimõtte, et keskkonnakaitse luba omav jäätmekäitleja esitab romusõiduki üleandjale lammutamistõendi tasuta. Lammutustõend peab sisaldama vähemalt Euroopa Komisjoni otsuses kirjeldatud teavet (vt eelnõu § 1 p 3).
- Eelnõu kohaselt peab tootja tagama romusõiduki üleandjale vähemalt üks kord aastas romusõiduki viimise eelnevalt nimetatud jäätmekäitleja juurde tasuta (vt eelnõu § 1 p 3).
- Eelnõu toob selgelt välja, et tootja peab tagama romusõidukite kogumissüsteemi, mis hõlmab kogu riigi territooriumi, on elanikkonnale piisavalt kättesaadav, sh võtab arvesse elanikkonna suurust ja tihedust (vt eelnõu § 1 p 3).
- Eelnõu näeb ette rahatrahvi, kui isik rikub romusõidukite jäätmehoolduse nõudeid, sealhulgas jäätmete üleandmise kohustust või üleandmise nõuet. Maksimaalne karistusmäär eraisikule on 1200 eurot ja juriidilisele isikule 200 000 eurot (vt eelnõu § 1 p 4).
- Eelnõu lisab õigusselguse eesmärgil jäätmeseadusesse ka põhimõtte, et maa omanik on kohustatud keskkonnaameti või kohaliku omavalitsuse ettekirjutuse alusel üle andma romusõiduki jäätmekäitlejale, kes väljastab üleandjale lammutustõendi (vt eelnõu § 1 p 5).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
- Suurem osa muudatusi jõustub eelnõu kohaselt 2024. aasta 1. juulil (vt eelnõu § 4 lg 1).
- Erandina jõustuvad sõiduki ajutise kustutamisega seotud muudatused 2025. aasta 1. jaanuaril (vt eelnõu § 4 lg 2).
- 2026. aasta 1. jaanuaril jõustuvad muudatused, mille kohaselt tuleb maksta 15-eurost riigilõivu kadunud sõiduki registrist kustutamise ja sõiduki ajutiselt registrist kustutamise taotluse läbivaatamise eest (vt eelnõu § 4 lg 3).
- Muudatused, mille kohaselt peab sõiduki omanik või vastutav kasutaja tegema teatud toimingud, kui tema valduses on sõiduk, mis on 2026. aasta 1. juuli seisuga olnud peatatud kauem kui seitse aastat, jõustub 2026. aasta 1. juulil (vt eelnõu § 4 lg 4).
- 2025. aasta 1. jaanuaril jõustub riigilõivuseaduse muudatus, mille kohaselt on riigilõiv kadunud sõiduki kustutamise eest 800 eurot (vt eelnõu § 4 lg 5).
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest seoses romusõidukitega. Vastust ootan hiljemalt 19. märtsiks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan kliimaministeeriumile.