Avalda arvamust taaste- ja vastupidavuskavaga seotud toetuste üldtingimuste eelnõu kohta
Mis on eelnõu eesmärk?
Määruse „Taaste- ja vastupidavuskava elluviimise korraldus ja toetuse andmise üldtingimused“ peamine eesmärk on kehtestada taastekavas nimetatud reformideks ja investeeringuteks antavate toetusete kasutamise üldtingimused ning nõuded toetuse saajatele. Iga konkreetse toetusmeetme kohta teeb riik eraldi toetuse andmise tingimused, kuid need peavad olema kooskõlas üldtingimustega.
Keda mõjutab?
Eelnõu mõjutab kõiki ettevõtteid, kes soovivad taotleda toetust, mida Eesti maksab välja taaste- ja vastupidavusrahastust.
Kui suur on taaste- ja vastupidavuskavaga seotud toetuste maht?
Eesti saab aastatel 2021–2026 Euroopa Liidult taaste- ja vastupidavusrahastust esimeses osas 759,7 miljonit eurot ning teise osa täpne suurus (eeldatavasti alla 200 miljoni euro) selgub 30. juuniks 2022.
Milliseid tegevusi plaanib riik toetada taasterahastu abil?
- 220 miljonit eurot on suunatud ettevõtete rohepöördeks
- ettevõtete rohefond (100 mln eurot),
- rohetehnoloogiate arenguprogrammid (8 mln eurot),
- ressursitõhusate rohetehnoloogiate kasutuselevõtt (38 mln eurot),
- tootmisettevõtte ärimudeli toetus (9 mln eurot),
- vesiniku terviktehnoloogiate kasutuselevõtu edendamine (50 mln eurot),
- rohepööret toetavate oskuste arendamine (15 mln eurot).
- 116 miljonit eurot ettevõtete digipöördeks
- majanduse digipöörde toetamine (73 mln eurot),
- ettevõtete konkurentsivõime toetamine välisturgudel (33 mln eurot)
- digipööret toetavate oskuste arendamine (10 mln eurot).
- 336 miljonit eurot tervishoidu ja sotsiaalkaitsesse
- 122 miljonit eurot digiriigi toetamiseks
- 92 miljonit eurot energeetika ja energiatõhususe jaoks
- 96 miljonit eurot säästliku transpordi jaoks
Millised on peamised toetuste üldtingimused?
- Toetust saavate projektide elluviimisperiood peab eelnõu kohaselt olema ajavahemikus 2020. aasta 1. veebruarist kuni 2026. aasta 31. augustini (vt eelnõu § 2 lg 1).
- Toetust võib anda sellistele investeeringutele, mis järgivad Euroopa Liidu kliima- ja keskkonnaalaseid standardeid ja prioriteete (vt eelnõu § 2 lg 6).
- Toetuse saaja peab vastama muuhulgas järgmistele nõuetele (vt eelnõu § 5):
- temal või tema seaduslikul esindajal puudub kehtiv karistus karistusregistris;
- tema toetatava tegevusega seotud majandustegevus ei ole lõppenud ega peatunud, kui toetuse saaja tegeleb majandustegevusega;
- tema maksuvõlg riigile koos intressiga ei ole suurem kui 100 eurot või see on ajatatud;
- ta ei ole pankrotis, likvideerimisel ega sundlõpetamisel;
- tal on toetuse andmise tingimustes sätestatud projekti elluviimiseks vajalik kvalifikatsioon või kogemus ning õiguslik, organisatsiooniline või tehniline eeldus;
- tal on omafinantseering tagatud ettenähtud ulatuses ja nõutud korras.
- Kui toetuse saaja ei ole hankija riigihangete seaduse tähenduses ja teenuse, asja või ehitustöö eeldatav maksumus on ilma käibemaksuta võrdne 20 000 euroga või sellest suurem, peab toetuse saaja järgima riigihangete seaduse §-s 3 sätestatud riigihanke korraldamise üldpõhimõtteid (vt eelnõu § 5 lg 2). See tähendab, et toetuse saaja peab tõendama, et ostu maksumus kujunes konkurentsi korral erinevate erapooletute ja võrreldavate pakkumuste objektiivse võrdlemise teel.
- Kui toetust antakse avatud taotlemise kaudu, siis kehtestab konkreetse toetuse andmise tingimused ja korra valdkonna eest vastutav minister määrusega. Eelnõu § 8 sätestab tingimused, mida peab konkreetne toetuse andmise tingimuste määrus sisaldama. Nendeks tingimusteks on näiteks toetatavad tegevused, toetuse minimaalne või maksimaalne osakaal toetatavatest kuludest ja vajaduse korral toetuse suurim või vähim summa, rahastamisperiood, taotlejale esitatavad nõuded.
Millal jõustub eelnõu?
Määruse eelnõu jõustub üldises korras, see tähendab kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Eelnõu täpne jõustumise kuupäev ei ole hetkel teada.
Anna teada, mida arvad taaste- ja vastupidavuskavaga seotud toetuste üldtingimuste eelnõust. Tagasisidet ootan hiljemalt 27. oktoobriks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.