Euroopa Liit plaanib kaasajastada tarbijakaitsereegleid
Mis on eelnõu eesmärk?
Eelnõu eesmärk on kaitsta tarbijate majandushuve, võttes arvesse kogu ELi hõlmavate rikkumiste kasvavat ohtu. Selleks muudetakse nelja tarbijaõigusega seotud direktiivi.
Keda mõjutab?
Kõiki ettevõtjaid, kes müüvad kaupu või osutavad teenust tarbijatele.
Mis on olulisemad muudatused?
- Tarbijate õigus individuaalsetele õiguskaitsevahenditele. Tarbijale tehakse kättesaadavaks nii lepingulised kui lepinguvälised individuaalsed õiguskaitsevahendid (nt lepingu lõpetamine või rahaline hüvitis) juhuks, kui ebaausa kaubandustava kasutamine tarbijat kahjustab näiteks toote kohta ebaõige teabe esitamine, agressiivne turundus jms.
- Kvaliteedierinevusega toodete eksitavat turustamist käsitlevate eeskirjade selgemaks muutmine. Järelevalveasutusele antakse võimalus hinnata eksitavaks kaubandustavaks toote turustamist identsena mitmes teises liikmesriigis turustatava tootega (nt sama bränd ja pakend) vaatamata sellele, et toote koostises või omadustes on märgatavad erinevused. (hõlmatud on kõik tooted, nii toidu kui tööstuskaubad).
- Tarbijakaitse laiendamine seoses digitaalsete teenustega. Sidevahendi abil tarbijaga sõlmitavate lepingute regulatsiooniga hõlmatakse ka „tasuta“ osutatavad digitaalsed teenused (nt pilvsalvestusteenus, sotsiaalmeedia ja e-posti kontod), mille saamiseks tarbija ei maksa raha, vaid esitab oma isikuandmed. Tarbijatel peaks seega olema õigus lepingueelsele teabele ning õigus tühistada leping 14-päevase taganemistähtaja jooksul, olenemata sellest, kas nad maksavad teenuse eest raha või esitavad isikuandmeid.
- Tarbijatele suunatud suurem läbipaistvus internetipõhistes kauplemiskohtades. Internetipõhises kauplemiskohas kohustatakse tarbijale esitama selgelt teave selle kohta, kas platvormil kauplev isik müüb tooteid eraisiku või kauplejana ja kas temaga sõlmitavale lepingule laienevad EL tarbijaõigused või mitte. Online platvormidelt peab tarbija saama selget teavet ka selle kohta, kui otsingutulemusena enda paremal positsioonil kuvamise eest on kaupleja maksnud ja millised on peamised parameetrid, mis määravad otsingutulemuste järjestuse.
- Ettevõtjate koormuse vähendamine.
- Suurem paindlikkus tarbijatega kõige sobivama andmesidevahendi valimisel. See võimaldab kauplejatel kasutada tavapärase e-posti alternatiivina uusi veebipõhiseid andmesidevahendeid, nagu veebivormid või vestlused, eeldusel, et tarbijal on võimalik kauplejaga toimunud suhtluse sisu säilitada.
- Sidevahendi abil sõlmitavate lepingute regulatsioonis loobutakse (seoses 14-päevase taganemisõigusega) nõudest, et tarbija taganemisel peab kaupleja tagastama tarbija poolt tasutu enne, kui ta on kätte saanud tagastatava kauba.
- Samuti kaotatakse võimalus tagastada tooteid, mida tarbija on juba kasutanud (mitte ainult proovinud).
- Tõhusamad, proportsionaalsemad ja hoiatavamad karistused laiaulatuslike piiriüleste rikkumiste eest. Kõigisse muudetavatesse direktiividesse lisatakse artikkel karistuste määramise kohta ja kehtestatakse kriteeriumid, mida tuleb karistuste määramisel arvesse võtta, näiteks rikkumisest mõjutatud tarbijate arv, kaasa arvatud tarbijad teistes liikmeriikides, kaupleja eelnevad rikkumised jm. Lisaks nähakse ette, et laiaulatusliku rikkumise korral, kui kaupleja rikkumine mõjutab tema asukohariigi ja vähemalt kahe muu liikmesriigi tarbijaid, võib igas asjaomases liikmesriigis määrata kauplejale trahvi, mille maksimaalne suurus on 4% kaupleja aastakäibest.
- Eeskirjad väljaspool äriruume toimuva müügi kohta. Ehkki väljaspool äriruume toimuv müük kujutab endast seaduslikku ja väljakujunenud müügikanalit, ei takistata liikmesriikidel vastu võtmast eeskirju tarbijate õigustatud huvide kaitseks seoses mõne eriti agressiivse või eksitava turundus või müügitavaga, mille raames teeb kaupleja soovimatuid külastusi tarbijate koju või korraldab kaubanduslikku väljasõite (et asetada tarbija surve alla ja sundida teda ostma kaupa, mida ta muidu ei ostaks, ja/või ostma kaupa ülemäära kõrge hinnaga ning selle eest kohe maksma). Sellised sätted peaksid olema proportsionaalsed ja mittediskrimineerivad.
Millal direktiiv jõustub?
Direktiiv jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada täpset jõustamise kuupäeva. Liikmesriigid võtavad vastu ja avaldavad direktiivi täitmiseks vajalikud õigus- ja haldusnormid hiljemalt 18 kuud pärast direktiivi vastuvõtmist
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 11.maiks e-posti aadressile merike.koppel[at]koda.ee. Küsitlusele saad vastata SIIN
Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile.