Euroopa strateegia plasti kohta ringmajanduses
Lisaks soovitakse vähendada ühekordselt kasutatava plasti tarbimist ja piirata mikroplasti tahtlikku kasutamist toodetes ning selle sattumist keskkonda.
Mis on plasti strateegia eesmärk?
Laiem eesmärk on luua jätkusuutlik Euroopa plastitööstus, mis arvestab keskkonnaga ja loob samas majanduslikku tulu võttes disainimisel ja tootmisel igati arvesse korduskasutamise, parandamise ja ringlussevõtuga seotud vajadusi ning arendades jätkusuutlikumaid materjale.
Keda mõjutab?
Strateegia mõjutab kõiki ettevõtjaid, kes puutuvad kokku plastiga. Suurem mõju avaldub näiteks ehitussektorile ning auto-, mööbli-, keemia- ja elektroonikatööstusele.
Milliseid meetmeid plaanitakse rakendada eesmärkide saavutamiseks?
- Plasti ringlussevõtu majandusliku külje ja kvaliteedi parandamine. Mõned näited:
- pakendite ja pakendijäätmete direktiivi muutmine,
- jäätmete liigiti kogumise ja sortimise uute juhiste väljaandmine,
- keskkonnahoidlikud riigihanked.
- Plastijäätmete ja prügistamise vähendamine. Mõned näited:
- algatatakse protsess toodetele mikroplasti kavatsusliku lisamise piiramiseks kemikaalimääruse REACH alusel,
- töötatakse välja meetmed plastgraanulite kao vähendamiseks.
- Ringluspõhiseid lahendusi võimaldava innovatsiooni ja investeerimise soodustamine. Mõned näited:
- taristu ja innovatsiooni otsene rahaline toetamine,
- uuritakse võimalusi luua erasektori juhitav fond, millest rahastada investeeringuid innovaatilistesse lahendustesse ja uude tehnoloogiasse, mille eesmärk on vähendada esmase plasti tootmise keskkonnamõju.
- Üleilmsete meetmete toetamine. Mõned näited:
- projekt plastijäätmete ja mereprügi vähendamiseks Ida- ja Kagu-Aasias,
- koostöö plastireostuse vältimiseks maalima suurimatel valgaladel,
- edendatakse plasti ringmajandust kolmandates riikides.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 19. veebruariks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame keskkonnaministeeriumile.