Jaga oma mõtteid Euroopa Komisjoni tollireformi plaani kohta
Mis on tollireformi eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärk on vähendada nii ettevõtete kui ka tolliasutuste koormust ja kulusid ning vähendada tollimaksust kõrvale hiilimist.
Keda mõjutab?
Plaanitav tollireform mõjutab peamiselt tolliga kokku puutuvaid ettevõtteid.
Millistest ettepanekutest koosneb plaanitav tollireform?
Komisjoni plaan koosneb kolmest erinevast õigusakti ettepanekust: 1) tollivaldkonna määruse ettepanek 2) käibemaksudirektiivi muutmise ettepanek 3) kaupade kaugmüügi lihtsustatud tariifse kohtlemise ja tollimaksuvabastuse künnise kaotamise määruse ettepanek.
Millised on olulisemad plaanitava tollireformiga kaasnevad muudatused?
1) ELi Tolliameti loomine (vt tollimääruse ettepaneku XII jaotist)
- Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku luua ELi Tolliamet, mille peamine ülesanne on koondada praegu üle ELi hajutatud eksperditeadmised ja pädevused, et juhtida, koordineerida ja toetada ELi liikmesriikide tolliasutusi.
- Tolliameti loomisega soovib Euroopa Komisjon luua tollivaldkonnas ühist riskijuhtimist.
- Lisaks hakkab ELi Tolliamet ettepaneku kohaselt koordineerima operatiivset kriisiohjet. See tähendab, et ELi Tolliamet töötab edaspidi välja eri kriisistsenaariumide protokollid ja protseduurid ning tagab nende kohaldamise. ELi Tolliamet hakkab olema keskne tollipartner ka muudele asutustele (nt turujärelevalveasutused, õiguskaitseasutused, sealhulgas EUROPOL), kelle ülesanne on säilitada ühtse turu terviklikkus.
- Tollireformi plaani kohaselt võib Euroopa Komisjon teha ELi Tolliametile ülesandeks arendada ja hooldada ELi tolliandmekeskust ning jälgida aja jooksul olemasolevate tolli IT-süsteemide migratsiooni ja integreerimist. Lisaks võib komisjon vajaduse korral delegeerida ELi eelarvest rahastatavate tulevaste tolliprogrammide elluviimise.
- Praeguse kava kohaselt alustab ELi Tolliamet oma tegevust 1. jaanuaril 2028 ning hakkab kohe täitma oma kohustusi riskijuhtimise ja kriisiohje valdkonnas. ELi Tolliameti tegevus laieneb järk-järgult kooskõlas ELi tolliandmekeskuse kasutuselevõtuga.
2) ELi tolliandmekeskuse loomine (vt tollimääruse ettepaneku III jaotist)
- Euroopa Komisjoni tollireformi kavas sisaldub ka ettepanek luua ELi tolliandmekeskus. Andmekeskus hakkab koguma, töötlema, ühendama ja säilitama kõiki asjakohaseid tollivaldkonna andmeid.
- Aja jooksul integreeritakse ja asendatakse sellega olemasolev tolli IT-taristu.
- Edaspidi saavad ettevõtted esitada vajalikud tolliandmed otse ELi tolliandmekeskusele, mitte mitmele erinevale süsteemile. Selle tulemusena kaob standarddeklaratsioonide esitamise kohustus ja see asendub asjaomaste osaliste kohustusega teha asjaomane teave õigel ajal kättesaadavaks. Sellisel viisil võib nõuetele vastav kaup liikuda ilma tolli sekkumiseta.
- ELi tolliandmekeskusele esitatud teavet hakatakse kasutama ELi ja liikmesriikide riskianalüüsides.
3) Lihtsustused „Trust and Check“ (usaldus- ja kontrollipõhimõttel tegutsevatele) kauplejatele (vt tollimääruse ettepaneku art 25)
- „Trust and Check“ kauplejate põhimõte tugineb praegusele volitatud ettevõtja staatusele. Nagu volitatud ettevõtjad, peavad ka „Trust and Check“ kauplejad vastama mitmele kriteeriumile, mille eesmärk on tagada, et nad on usaldusväärsed ettevõtjad, näiteks neil on puhas juriidiline taust, kõrgetasemeline kontroll oma tegevuse ja tarneahela üle ning maksevõime. Lisaks peavad nad kasutama elektroonilist süsteemi, mis teeb ELi tolliandmekeskuse kaudu kättesaadavaks reaalajas andmed nende saadetiste liikumise ja kõigi asjaomaste nõuete täitmise kohta.
- „Trust and Check“ (usaldus- ja kontrollipõhimõttel tegutsevatel) kauplejatel on kogu ELis tegutsemise ajal partneriks üksainus tolliasutus. Selle asemel, et ajada asju kuni 27 riigi tolliasutustega, kellel on erinevad tavad, vahetavad kauplejad oma asukohas teavet ühe tolliasutusega, mida võimaldab ELi tolliandmekeskus. Seda lähenemisviisi võib pärast põhjalikku läbivaatamist 2035. aastal laiendada kõigile kauplejatele.
- Kuna ELi tollil on täielik tarneahela ülevaade „Trust and Check“ kauplejate kohta, võib toll anda neile loa teha teatavatel tingimustel enesekontrolli oma kauba nõuetele vastavuse üle, vabastada kaup tolliasutuste nimel ja maksta korrapäraselt tollimakse, esitamata iga saadetise kohta tehingupõhiseid tollideklaratsioone. Toll saab pidevalt teha riskianalüüsi ja kontrollida teavet ning taotleda tollikontrolli, kui ta seda vajalikuks peab.
- Vajaduse korral võib toll „Trust and Check“ loa tühistada või peatada, kui „Trust and Check“ kaupleja ei vasta enam loa saamise kriteeriumidele või kui tegemist on väärkäitumisega.
4) Tollimaksuvabastuse kaotamine kuni 150-euroste kaupade osas
- Euroopa Komisjon on tulnud välja ettepanekuga kaotada tollimaksuvabastus kaupade impordi puhul, mille väärtus ei ületa 150 eurot (vt tollimaksuvabastuse künnise kaotamise määruse ettepaneku art 2).
- Muudatus jõustuks ettepaneku kohaselt alates 1. märtsist 2028 (vt tollimaksuvabastuse künnise kaotamise määruse ettepaneku art 3).
- Praegu on tollimaksust vabastatud kuni 150 euro väärtuses pakid, mis saadetakse kolmandast riigist otse ELis asuvale kaubasaajale.
5) Lihtsustatud tollimaksu arvutamise meetodi loomine kaugmüügi puhul
- Tollimaksuvabastuse künnise kaotamisega kaasneva halduskoormuse võimaliku kasvu vältimiseks on komisjon pakkunud välja lahenduse luua lihtsustatud tollimaksu arvutamise meetod kaupadele, mis imporditakse ettevõtja ja tarbija vahelise tehingu alusel, mis kvalifitseerub käibemaksuga maksustamisel kaugmüügiks (vt kaupade kaugmüügi lihtsustatud tariifse kohtlemise määruse ettepaneku art 1).
- Ettepaneku kohaselt oleks lihtsustatud meetodi puhul viis astet, mille väärtuseline tollimaks on järgmine (vt kaupade kaugmüügi lihtsustatud tariifse kohtlemise määruse ettepaneku lisa):
I aste: 0% (nt raamatud, trükised, kunstiteosed),
II aste: 5% (nt mänguasjad, muusikariistad, metallist söögiriistad),
III aste: 8% (nt siidi- ja puuvillatooted, keraamikatooted, fotokaubad),
IV aste: 12% (nt nahktooted, reisikotid)
V aste: 17% (nt jalatsid, klaasesemed). - Praegu 0%-lise erga omnes tollimaksumääraga kaupade suhtes kohaldataks jätkuvalt nullmääraga tollimaksu. Kaubad, mille suhtes kohaldatakse ühtlustatud aktsiisi, ning kaubad, mille suhtes kohaldatakse dumpinguvastaseid, subsiidiumivastaseid või kaitsemeetmeid, jäävad ettepaneku kohaselt lihtsustatud tollimaksu kogumise lähenemisviisist välja (vt kaupade kaugmüügi lihtsustatud tariifse kohtlemise määruse ettepaneku art 1).
- Kui ettevõtja soovib siiski kasutada tariifseid soodusmäärasid, tõendades kauba päritolustaatust, võib ta seda teha, kohaldades standardprotseduure. Samamoodi, kui ettevõtja soovib kasutada kokkuleppelisi või kohaldatavaid madalamaid autonoomseid tollimaksumäärasid, võib ta seda teha, kohaldades standardprotseduure.
6) Käibemaksudirektiivi plaanitavad muudatused seoses kaugmüügiga
- Kehtiv käibemaksudirektiiv näeb ette, et kui maksukohustuslane teeb elektroonilise liidese abil võimalikuks kolmandatelt territooriumidelt või kolmandatest riikidest imporditud kaupade kaugmüügi, loetakse, et kõnealune maksukohustuslane on tarninud need kaubad ise. Hetkel kohaldub selline kord üksnes selliste kaupade kaugmüügi suhtes, mis on imporditud kolmandatest riikidest ja mille tegelik väärtus ei ületa 150 eurot. Euroopa komisjon on teinud ettepaneku jätta välja 150 euro künnis (vt käibemaksudirektiivi muutmise ettepaneku art 1 lg 1). See tähendab, et edaspidi saaks seda korda rakendada kolmandatest riikidest liitu imporditud kaupade kogu kaugmüügi osas, olenemata kauba väärtusest. Muudatuse eesmärk on vähendada elektrooniliste kauplemiskohtade kaudu müüvate kauplejate nõuete täitmisega seotud koormust.
- Praegu kehtib kolmandatest riikidest imporditud kaupade kaugmüügi erikord, mida nimetatakse impordi ühe akna süsteemiks (IOSS). See tähendab, et maksukohustuslane, kes otsustab IOSSi kasutamise kasuks, ei pea end käibemaksukohustuslasena registreerima igas liikmesriigis, kus toimub nende tingimustele vastavate kaupade tarne tarbijatele. Selle asemel saab nendelt tarnetelt tasumisele kuuluva käibemaksu deklareerida ja maksta ühes liikmesriigis IOSSi kaudu. IOSS piirdub hetkel siiski imporditud kaupade kaugmüügiga saadetistes, mille tegelik väärtus ei ületa 150 eurot. Euroopa Komisjon on tulnud välja aga ideega kaotada 150 euro künnis, et maksukohustuslased, kes müüvad kolmandatest riikidest Euroopa liitu imporditud kaupu, mille väärus ületab 150 eurot, ei oleks kohustatud end registreerima impordikäibemaksukohustuslasena igas kaupade sihtliikmesriigis (vt käibemaksudirektiivi muutmise ettepaneku art 1 lg 2). Aktsiisiga maksustatavad tooted jääksid siiski kohaldamisalast välja.
- Kui teatavad tingimused on täidetud, võimaldab kehtivas käibemaksudirektiivis sisalduv impordikäibemaksu deklareerimise ja tasumise erikord postiettevõtjatel, kullerfirmadel, tollimaakleritel ja teistel ettevõtjatel, kes täidavad kliendi nimel impordideklaratsioone, deklareerida ja tasuda teatavalt impordilt sissenõutava käibemaksu kord kuus. Kehtiv erikord piirdub imporditud kaupadega saadetistes, mille tegelik väärtus ei ületa 150 eurot, välja arvatud aktsiisiga maksustatavad tooted. Selleks et vähendada nõuete täitmisega seotud koormust ja kulusid, on komisjon teinud ettepaneku jätta välja 150 euro künnis (vt käibemaksudirektiivi muutmise ettepaneku art 1 lg 3).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
- Tollivaldkonna määrus jõustub 20. päeval selle avaldamisest Euroopa Liidu Teatajas (vt tollivaldkonna määruse ettepaneku art 264). Täpne jõustumise aeg ei ole hetkel teada.
- ELi Tolliamet alustab plaani kohaselt tegevust 2028. aasta algusest (vt tollimääruse ettepaneku art 265).
- 2028. aasta alguses käivitub ka ELi tolliandmekeskus. Esialgu on see mõeldud e-kaubanduse jaoks, kuid alates 2032. aastast võivad kõik kauplejad hakata kasutama ELi tolliandmekeskust ning alates 2038. aastast muutub tolliandmekeskus kõikidele kauplejatele kohustuslikuks (vt tollimääruse ettepaneku art 265).
- Käibemaksudirektiivi plaanitavaid muudatusi peavad liikmesriigid kohaldama alates 2028. aasta 1. jaanuarist (vt käibemaksudirektiivi muutmise ettepaneku art 2).
- Tollimaksuvabastuse kaotamine kuni 150-euroste kaupade osas ning viieastmelise lihtsustatud tollimaksu arvutamisega seotud muudatused jõustuvad ettepaneku kohaselt 2028. 1. märtsist (vt kaupade kaugmüügi lihtsustatud tariifse kohtlemise ja tollimaksuvabastuse künnise kaotamise määruse ettepaneku art 3).
Anna teada, mida arvad Euroopa Komisjoni tollireformi plaanist. Ettevõtete vastuseid ootan hiljemalt 7. septembriks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.