Jaga oma mõtteid Euroopa Liidu uue mänguasjade ohutusnõuete määruse algatuse osas
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Peamine eesmärk on paremini kaitsta lapsi kahjulike kemikaalide eest ning vähendada liidu turul olevate ohtlike mänguasjade arvu. Samuti on eesmärk kõrvaldada praktikas esile kerkinud probleemid seoses praeguse direktiiviga 2009/48/EÜ.
Keda mõjutab?
- Puudutab ettevõtteid, mis on seotud mänguasjade tootmise, importimise või levitamisega.
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Ettepaneku kohaselt muutub mänguasjade direktiiv otsekohalduvaks määruseks, mis tähendab, et mänguasjadele kohalduvad nõuded ühtlustuvad Euroopa Liidu tasemel senisest veelgi. Direktiiv 2009/48/EÜ tunnistatakse kehtetuks ning asendatakse kõnealuse määrusega. Seega Eestil tuleb kehtetuks tunnistada või muuta majandus- ja kommunikatsiooniministri määrust „Mänguasja ohutusnõuded ja nõuetele vastavuse tõendamise kord“, mille aluseks on hetkel kehtiv direktiiv.
- Ettepanek karmistab seni kehtinud mänguasjade kemikaalinõudeid. Muudatuse kohaselt ei tohi mänguasjad edaspidi sisaldada endokriinsüsteemi häirivaid aineid (EDC-d) ning teisi keemilisi aineid, mis tänase teadmise juures mõjutavad immuun-, närvi- või hingamissüsteemi, või ainetele, mis on mürgised konkreetsele elundile (vt ettepaneku lisa II osa III).
- Eelnõu näeb ette võimaluse nimetatud aineid erandjuhtudel kasutada, kui mingis piirnormis kasutamist saab Euroopa Kemikaali Agentuuri (ECHA) hinnangul lugeda ohutuks ning puuduvad muud paremad alternatiivid vastava kemikaali asendamiseks (vt ettepanek määrus art 46 p 6, art 48 ja art 49).
- Euroopa Komisjon täpsustab, et tootjad peavad oma ohuhinnangutes arvestama mitte üksnes üksikute kemikaalidega seotud ohte vaid ka teadaolevaid võimalikke kemikaalide kombineeritud mõjusid (vt ettepaneku määruse art 21 p 2).
- Ettepanek kehtestab digitaalse tootepassi nõude. Tootajad peavad koostama digitaalse tootepassi, et anda teavet mänguasjade vastavuse kohta ELis (vt ettepaneku määrus art 17).
- Tootepass asendab hetkel kehtivas direktiivis nõutud ELi vastavusdeklaratsiooni ja sisaldaks elemente, mis on vajalikud, et hinnata mänguasja vastavust kohaldatavatele nõuetele ja harmoneeritud standarditele (vt ettepaneku määrus art 17 p 2 ja lisa VI).
- Teistele tarneahela osalistele tuleb kohustus kontrollida, kas tootja on digitaalse tootepassi nõude kohustuse täitnud. Sisuliselt see tähendab seda, et teine tarneahela osaline (importöör, levitaja) peab kontrollima kas tootja on koostanud nõuetekohase mänguasja tootepassi, kandnud mänguasjale nõutud andmekandja ning et tootja/importöör on Euroopa Komisjoni registrisse lisanud mänguasja info, mis teda konkreetse mänguasjamudeliga seob ning veebilink, mille kaudu jõutakse tootepassini (vt ettepaneku määruse art 9 p 2 ja art 10 p 2).
- Ettepaneku kohaselt lihtsustub hoiatuste kuvamine. Tänase direktiivi kohaselt on vaja, et etiketil toodud hoiatuste ees oleks kasutanud sõna „hoiatus“, mis tuleb tõlkida kõikidesse keeltesse, mida EL liikmesriigid nõuavad. Plaanitava muudatuste kohaselt tahab Euroopa Komisjon käibele võtta ühtse piktogrammi, mis kaotaks ära tõlkevajaduse (vt lisa III)
Millal jõustuvad muudatused?
Plaanitavad muudatused jõustuvad käesoleva määruse jõustumise kuupäevale järgnenud 30 kuule. Hetkel ei ole teada, millal määrus vastu võetakse Euroopa Liidu poolt. Artikli 17 lõiget 10, artikleid 24–40 ja 46–52 kohaldatakse alates siis, kui määrus on jõustunud üldises korras.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest mänguasjade ohutusnõuete muudatustest. Eelkõige ootame vastust järgmistele küsimustele:
1) Kas toetad kemikaalinõuete karmistamisest?
2) Mida arvad tootepassi digitaliseerimisest?
Tagasisidet ootan hiljemalt 28. septembriks e-posti aadressile martin@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan Majandus-ja Kommunikatsiooniministeeirumile.