29.08.2023
Jaga oma mõtteid krüptovaraturu seaduse eelnõu kohta
Rahandusministeeriumis on valminud krüptovaraturu seaduse eelnõu, mis hakkab reguleerima krüptovaraturul tegutsemist ja järelevalvet krüptovaraturu osaliste üle. Anna hiljemalt 14. septembriks teada, mida arvad plaanitavast eelnõust.
Mis on eesmärk?
Eelnõu peamine eesmärk on tagada ELi määruste (MICA, TFR ja DORA määruste) riigisisene rakendamine.
Keda mõjutab?
Eelnõu mõjutab peamiselt krüptovaraturu osalisi, kelleks on krüptovarateenuse osutaja ja varapõhise tokeni emitent, e-raha tokeni emitent või muu krüptovara emitent. Lisaks mõjutab eelnõu tegevusloata väikefondi valitsejaid.
Mis on uue eelnõu sisu?
Krüptovaraga seotud olulisemad punktid
- Eelnõu reguleerib krüptovaraturu osalise tegevust, lõpetamist, vastutust ja järelevalvet krüptovaraturu ja selle osalise üle niivõrd, kuivõrd see täpsustab ja täiendab MICA ja DORA määrusi (vt eelnõu § 1).
- Eelnõu hakkab kohalduma isikute suhtes, kes tegelevad EL-is krüptovara emiteerimise, avaliku pakkumise ja kauplemisele võtmisega või kes osutavad krüptovaraga seotud teenuseid (vt eelnõu § 2 lg 1).
- Eelnõu näeb ette, et üldreeglina peab krüptovaraturul tegutsemiseks olema krüptovaraturu osalisel tegevusluba, mida hakkab väljastama Finantsinspektsioon. Tegevusluba on tähtajatu ega ole teisele isikule üle antav. Tegevusloa saanud krüptovaraturu osalise registrijärgne asukoht peab olema Eestis (vt eelnõu § 5 lg-d 1-4).
- Eelnõu kohaselt tuleb Eesti krüptovaraturu osalisel taotleda Finantsinspektsioonilt luba ka juhul, kui ta soovib tegutseda kolmandas riigis, sealhulgas registreerida seal filiaali või osutada piiriülest teenus või pakkuda seal krüptovara või taotleda krüptovara kauplemisele võtmist (vt eelnõu § 10 lg 1).
- Virtuaalvääringu teenuse osutaja, kellele on enne eelnõu jõustumist väljastatud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse alusel virtuaalvääringu teenuse pakkuja tegevusluba, peab oma tegevuse uute nõuetega kooskõlla viima hiljemalt 2025. aasta 1. juuliks, sealhulgas taotlema Finantsinspektsioonilt tegevusluba (vt eelnõu § 47 lg 4).
- Kui virtuaalvääringu teenuse osutaja on esitanud Finantsinspektsioonile tegevusloa taotluse enne 2025. aasta 1. juulit ja nimetatud tähtajaks ei ole Finantsinspektsioon tegevusloa andmist või sellest keeldumist otsustanud, siis ei ole virtuaalvääringu teenuse osutajal lubatud alates eelnimetatud kuupäevast kuni tegevusloa andmise või sellest keeldumise otsustamiseni teenuseid osutada (vt eelnõu § 47 lg 5).
- Krüptovaraturu osaline võib eelnõu kohaselt tegutseda üksnes osaühingu või aktsiaseltsina (vt eelnõu § 6 lg 1).
- Osaühingust krüptoturu osalisel peab olema vähemalt kolmeliikmeline nõukogu (vt eelnõu § 6 lg 2).
- Eelnõus on kirjas, et krüptovarateenuse osutaja juhatuses peab olema vähemalt kaks liiget (vt eelnõu § 6 lg 3).
- Krüptovarateenuse osutaja, kes annab krüptovara kohta nõu, peab tagama, et füüsilistel isikutel, kes annavad tema nimel krüptovara või krüptovarateenuse kohta nõu või teavet, on oma kohustuste täitmiseks vajalikud teadmised ja oskused (vt eelnõu § 7 lg 1).
- Eelnõu kohaselt peavad krüptovarateenuse osutaja ja varapõhise tokeni emitent järgima DORA määruses sätestatud digitaalse tegevuskerksuse nõudeid (vt eelnõu § 8 lg 1). Eelnevalt nimetatud isikud peavad teavitama ka Finantsinspektsiooni ja Riigi Infosüsteemide Ametit tõsistest IKT-ga seotud intsidentidest (vt eelnõu § 8 lg 2).
- Krüptovaraturu osaline peab rakendama piisavaid sisekontrolli meetmeid, mille eesmärk on tagada krüptovaraturu osalise tegevuse vastavus kehtivatele sise-eeskirjadele, õigusaktidele ja vastu võetud otsustele tema kõigil juhtimis- ja tegevustasanditel ning otsuste vastuvõtmine usaldusväärse ja nõuetekohase informatsiooni alusel (vt eelnõu § 9 lg 1).
- Eelnõu näeb ette, et krüptovaraturu osalise nõukogu peab määrama siseaudiitori (vt eelnõu § 9 lg 2). Siseaudiitori ülesanne on eelnõu kohaselt kontrollida krüptovaraturu osalise ja tema juhatuse liikmete ning töötajate tegevuse vastavust õigusaktidele, Finantsinspektsiooni ettekirjutustele, juhtimisorganite otsustele, sise-eeskirjadele, krüptovaraturu osalise sõlmitud lepingutele ja heale tavale (vt eelnõu § 9 lg 3).
- Eelnõust tuleneb nõue, mille kohaselt peab krüptovaraturu osalise raamatupidamise aastaaruanne olema auditeeritud (vt eelnõu § 16 lg 1). Krüptovaraturu osalise audiitorettevõtja võib nimetada kuni viieks aastaks. Viieks aastaks nimetatud audiitorettevõtja nimetamine vahetult järgnevaks perioodiks ei ole lubatud (vt eelnõu § 16 lg 3).
- Krüptovarateenuse osutaja ja varapõhise tokeni emitendi vabatahtlikuks lõpetamiseks on edaspidi vajalik Finantsinspektsiooni luba (vt eelnõu § 21 lg 2).
- Eelnõu kohaselt hakkab krüptovaraturu osaliste üle järelevalvet teostama Finantsinspektsioon (vt eelnõu § 24 lg 1). Seetõttu peavad krüptovarateenuse osutajad ja krüptovara emitendid hakkama maksma Finantsinspektsioonile järelevalvetasu, mis on nii kapitali- kui ka mahupõhine ning seda tuleb tasuda kord aastas (vt eelnõu § 49 p 2).
- Eelnõu tunnistab kehtetuks rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduses sätestatud virtuaalvääringutega seonduvad mõisted ja tegevusloa taotlemist reguleerivad sätted, sest nende kohta käivad sätted sisalduvad edaspidi eelnõus (vt eelnõu § 56 p 1).
- Eelnõu loob võimaluse kanda krüptovara Eesti väärtpaberite registrisse (vt eelnõu § 59 p 1).
Muud muudatused
- Eelnõu täiendab investeerimisfondide seaduses sätestatud tegevusloata väikefondi valitsejate registreerimist ja tegevust puudutavaid nõudeid (vt eelnõu § 50 p-d 5 ja 6). Uute nõuetena kehtestatakse aktsia- või osakapitali miinimumnõue (25 000 eurot) ning investeeringu minimaalne summa ühe investori kohta iga eraldi pakkumise korral (vähemalt 10 000 eurot). Lisaks teeb eelnõu täpsustusi tegevuse registreerimise ja registrist kustutamise regulatsioonides. Kapitalinõuetega kooskõlla viimiseks jätab eelnõu kehtivat registreeringut omavatele väikefondi valitsejatele 12 kuud seaduse muudatuse jõustumisest ning fondi dokumentide, pakkumise ja aktsiate või osade väljalaskmise minimaalse investeeritava summa nõudega kooskõlla viimiseks 6 kuud seaduse muudatuse jõustumisest.
- Eelnõu tõstab väärtpaberite prospekti nn minimaalse koostamise künnist 5 mln euro pealt 8 mln euro peale. Seega kui edaspidi on väärtpaberite pakkumine vahemikus 1–8 mln eurot, siis võib emitent koostada nö lihtsama teabedokumendi (vt eelnõu § 60 p-d 1 j 2). Alla 1 mln euroste pakkumiste puhul ei ole jätkuvalt vaja prospekti ega teabedokumenti koostada.
Millal jõustub eelnõu?
- Eelnõu jõustub suures osas üldises korras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Täpne jõustumise kuupäev ei ole hetkel teada.
- Isik, kes soovib osutada krüptovarateenust, peab rakendama eelnõud alates 2024. aasta 30. detsembrist (vt eelnõu § 47 lg 1).
- Varapõhise tokeni emitent ja e-raha tokeni emitent peavad rakendama eelnõud alates 2024. aasta 30. juunist (vt eelnõu § 47 lg 2).
- Muu krüptovara pakkuja või kauplemisele võtmist taotlev isik peab rakendama eelnõud 2024. aasta 30. detsembrist (vt eelnõu § 47 lg 3).
Anna teada, kas ja milliseid muudatusi oleks vaja teha krüptovaraturu seaduse eelnõus. Vastust ootan hiljemalt 14. septembriks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.