Jaga oma mõtteid patareide ja akude määruse eelnõu osas
Mis on uute nõuete eesmärk?
Hetkel reguleerib patareisid ja akusid ning patarei- ja akujäätmeid direktiiv 2006/66/EÜ, kuid direktiiv on aegunud ning vajab ajakohastamist. Seetõttu on uue patareide ja akude määruse eelnõu eesmärk tugevdada patareide ja akude siseturu toimimist, luua rohkem ühtlustatud nõudeid, edendada ringmajandust ja vähendada patareide ja akude keskkonnamõjusid.
Keda mõjutab?
- Ettevõtjad, kes tegelevad patareide ja akude turulelaskmisega, kasutuselevõtuga, tootmisega jms (näiteks remonditöökojad, jäätmekäitlejad, varuosade valmistajad ja turustajad)
Mis on olulisemad muudatused?
- Eelnõu järgi on plaan piirata ohtlike ainete kasutamist patareides ja akudes, et kaitsta inimeste tervist ja keskkonda ning vähendada selliste ainete sisaldust jäätmetes.
- Ühe ettepanekuna on plaanis vähendada CO2 jalajälge patareide ja akude kogu olelusringi jooksul (sh tööstuslike ja elektrisõidukiakude CO2 jalajälge). Sisemise salvestusega elektrisõidukiakude ja tööstuslike akudega (mahutavus üle 2 kWh) peab olema kaasas tehniline dokumentatsioon, mis sisaldab tootmisettevõtte iga akumudeli ja iga partii kohta CO2 jalajälje deklaratsiooni. Kavas on sätestada CO2 jalajälje deklaratsioon alates 1. juulist 2024, tulemusklassid alates 1. jaanuarist 2026 ja olelusringi maksimaalne CO2 jalajälje piirväärtus alates 1. juulist 2027.
- Ühe plaanitava muudatusena peab lõppkasutajatele andma läbipaistvat ja selget teavet akude ja nende põhiomaduste ning patarei- ja akujäätmete kohta. Patareid ja akud tuleb märgistada nähtavalt, arusaadavalt ja kustutamatult teabega, mille järgi on võimalik nende põhiomadusi kindlaks teha. Asjakohaste märgistega, näiteks ruutkoodidega, tuleb esitada info toote kasutusea, laadimisvõimsuse, liigiti kogumise nõude, ohtlike ainete sisalduse ja ohutusriskide kohta. Kolmandatest riikidest liidu turule tulevad patareid ja akud (sh nii eraldi kui ka toodete sees imporditud patareid ja akud) peaksid olema vastavuses määruse nõuetega.
- Ettepaneku järgi tuleksid uued nõuded seadmetesse integreeritud akude eemalduse ja asendatavuse tagamiseks, et pikendada toote olelusringi ning hõlbustada akude asendamist.
- Tootjad või nende nimel tegutsevad tootjavastutusorganisatsioonid peavad saavutama järgmised kantavate patareide ja akude jäätmete kogumise eesmärgid: 45 % 31. detsembriks 2023; 65 % 31. detsembriks 2025; 70 % 31. detsembriks 2030.
- Eelnõu näeb ette ringlussevõtu ja materjalide taaskasutusse võtmise määrad. Ringlussevõtt: alates 01.01.2025 - plii 75%, liitium 65%, muu 50%; alates 01.01.2030 - plii 80% ja liitium 70%.
- Plaan on toetada rohkem ringmajanduse arengut ja võimaldada materjalide ressursitõhusamat kasutamist ning seetõttu kehtestatakse kohustuslikud ringlussevõetud koobalti, plii, liitiumi ja nikli sisaldusega seotud eesmärgid. Materjalide taaskasutamise määrad peaks olema järgmised: alates 01.01.2026 - 90 protsenti koobaltist, vasest, niklist ja pliist ning 35% liitiumist; alates 01.01.2030 - 95 protsenti koobaltist, vasest, niklist ja pliist ning 70% liitiumist.
- Ettepaneku kohaselt peab praegune 45% kogumismäär tõusma 2025. aastal 65%ni ja 2030. aastal 70 %ni, nii et kodudes kasutatavate patareide ja akude materjalid ei läheks majanduse jaoks kaotsi. Seevastu tööstuslikud ning mootor- ja elektrisõidukite patareid ja akud tuleb täielikult kokku koguda ning kaasnevad konkreetsed aruandluskohustused. Kõik kogutud patareid ja akud tuleb ringlusse võtta ning materjale peab ulatuslikult taaskasutama (eelkõige selliseid materjale nagu koobalt, liitium, nikkel ja plii).
- Ühe võimaliku muudatusena muutuvad akude liigitused: maismaasõidukites kasutatavad veoakud lähevad elektrisõidukiakude kategooriasse; muudes transpordivahendites, (sealhulgas raudtee-, vee- ja õhutranspordis kasutatavad veoakud) läheksid tööstuslike akude kategooriasse; akud energia salvestamiseks era- või kodukeskkonnas läheksid tööstuslike akude alla. Tööstuslike patareide ja akude valdkonda kuuluvad mitmesugused akud, mis on mõeldud kasutamiseks tööstuses, sideinfrastruktuuris, põllumajanduses ning elektrienergia tootmises ja jaotamises. Lisaks oleksid tööstuslikud patareid või akud kõik need, mis ei ole kantavad patareid või akud, mootorsõidukiakud ega elektrisõidukiakud.
Millal jõustuvad muudatused?
Täpsem muudatuste jõustumise aeg ei ole veel teada.
Anna teada, mida arvad akude ja patareidega seotud plaanitavatest nõuetest. Tagasisidet ootan hiljemalt 31. jaanuariks e-posti aadressile mari-lii[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan keskkonnaministeeriumile, kes omakorda kujundab Eesti seisukohad.