27.09.2022
Jaga oma mõtteid väikeettevõtetele suunatud elektri universaalteenuse eelnõu kohta
Riigikogu majanduskomisjonis on arutlusel elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis annab mikro- ja väikeettevõtetele võimaluse osta kuni 2023. aasta lõpuni elektrienergiat universaalteenusena ehk Konkurentsiameti reguleeritud hinnaga sarnaselt kodutarbijatega. Anna hiljemalt 3. oktoobri õhtuks teada, mida arvad plaanitavast muudatusest.
Mis on muudatuste eesmärk?
Plaanitavate muudatuste peamine eesmärk on leevendada teatud ulatuses osade äritarbijate elektrienergia hinnatõusu.
Keda mõjutab?
- mikro- ja väikeettevõtteid
- füüsilisest isikust ettevõtjaid, mittetulundusühinguid ja sihtasutusi, kes ostavad elektrienergiat aastase mahuga kuni üks gigavatt-tund
- elektritootjaid ja -müüjaid
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Eelnõu annab mikro- ja väikeettevõtetele võimaluse osta kuni 2023. aasta lõpuni elektrienergiat universaalteenusena ehk Konkurentsiameti reguleeritud hinnaga sarnaselt kodutarbijatega (vt eelnõu § 1 p 4, § 1 p 8 ja § 2 lg 2). Universaalteenust ei saa kasutada keskmise suurusega ettevõtted ja suurettevõtted.
- Mikroettevõte on äriühing, kus töötab vähem kui 10 inimest ja mille aastakäive või aastane bilansimaht ei ületa kaht miljonit eurot (vt eelnõu § 1 p 1).
- Väikeettevõte on äriühing, kus töötab vähem kui 50 inimest ja mille aastakäive või aastane bilansimaht ei ületa 10 miljonit eurot (vt eelnõu § 1 p 2).
- Lisaks mikro- ja väikeettevõttele on õigus osta elektrienergiat universaalteenusena füüsilisest isikust ettevõtjatel, mittetulundusühingutel ja sihtasutustel, kes ostavad elektrienergiat aastase mahuga kuni üks gigavatt-tund (vt eelnõu § 1 p 4).
- Universaalteenuse pakkuja ehk elektrimüüja peab kontrollima, kas äritarbija vastab eeltoodud kriteeriumitele.
- Eelnõu näeb ette, et elektri müüja võib teha äritarbijale ettepaneku minna üle universaalteenusele, kui tarbija senine hind on kallim universaalteenusest. Seejuures peab tarbija kinnitama, et on selle ettepanekuga nõus (vt eelnõu § 1 p 5).
- Kehtiva elektrituruseaduse alusel toimub universaalteenuse hinna arvutamine vähemalt kolme majanduslikult kõige kulutõhusamate keevkihttehnoloogial põhinevate tootmisseadmete alusel (vt elektrituruseaduse § 766 lg 3). Need on Auvere elektrijaam, Balti elektrijaama 11. plokk ja Eesti elektrijaama 8. plokk. Eelnõu näeb ette, et kui kolme ploki tootmismaht ei ole piisav universaalteenuse äritarbijate varustamiseks, siis tuleb universaalteenuse tootmishinna arvutamisel aluseks võtta ka teisi tootjale kuuluvaid seadmeid (vt eelnõu § 1 p 6). Sellisel juhul on kaks eraldi universaalteenuse hinda: kodu- ja äritarbijate hind.
- Eelnõu kohaselt ei saa äritarbijad leppetrahvita universaalteenusele üle minna (vt eelnõu § 1 p 7). See tähendab, et äritarbijad peavad universaalteenusele üleminekul lähtuma oma kehtiva elektrilepingu tingimustest.
- Universaalteenuse raames peab äritarbijatele elektrienergiat müüma üle 150 MW võimsusega tootmisseadet omava isikuga ühes kontsernis olev müüja või Nord Pooli Eesti hinnapiirkonnas üle 50% turuosa omav elektrimüüja (vt elektrituruseaduse § 765 lg 1 ja 3). See tähendab, et Eesti Energia AS-l on kohustus äritarbijatele universaalteenust pakkuda ning teistel elektrimüüjatel on üksnes selline võimalus, mitte kohustus.
- Hetkel ei ole teada, milliseks kujuneb universaalteenuse hind äritarbijale.
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
Muudatused jõustuvad eelnõu kohaselt Riigi Teatajas avaldamisele järgneval päeval ning kehtivad kuni 2023. aasta lõpuni (vt eelnõu § 2).
Anna teada, mida arvad väikeettevõtetele mõeldud elektri universaalteenuse eelnõust. Vastust ootan hiljemalt 3. oktoobri õhtuks e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan riigikogu majanduskomisjonile.