Kas toetad ettepanekut muuta tarbijavaidluste komisjonis vaidluste lahendamine ettevõtete jaoks tasuliseks?
Mis on muudatuse eesmärk?
Eelnõu koostajad on toonud välja, et plaanitavate muudatuste peamine eesmärk on tagada lihtne, kiire ja odav ning erapooletu ja õiglane tarbija ja kaupleja vahelise vaidluse lahendamine tarbijavaidluste komisjonis.
Keda mõjutab?
Eelnõu võib mõjutada kõiki ettevõtteid, kes müüvad kaupa või osutavad teenust tarbijale.
Mis on olulisemad muudatused?
- Tasu kauplejale. Eelnõu paneb kauplejale kohustuse tasuda 150-eurone menetlustasu, kui tarbijavaidluste komisjoni menetluse tulemuseks on tarbija nõuet rahuldav otsus. Kui komisjon rahuldab tarbija nõude osaliselt, siis on tasu suurus 75 eurot (vt eelnõus sisalduvat tarbijakaitseseaduse § 491). Hetkel ei pea kaupleja sellist tasu maksma. Muudatuse eesmärk on motiveerida kauplejaid senisest enam tegelema tarbija probleemiga ning otsima ise probleemile lahendusi, mis omakorda vähendaks tarbijavaidluste komisjoni pöördumiste arvu.
- Tasu tarbijale. Edaspidi peab ka tarbija tasuma riigile 15 eurot tarbijavaidluste komisjonile esitatud avalduse läbivaatamise eest (vt eelnõus sisalduvat tarbijakaitseseaduse § 47 ja riigilõivuseaduse § 2082). Praegu ei pea tarbija sellist tasu maksma. Samas soovib ministeerium seadusesse viia ka põhimõtte, et tarbijavaidluste komisjon võib otsustada tarbija nõuet rahuldavas otsuses nõuda 15 euro hüvitamist kauplejalt. Muudatuse eesmärk on vähendada pahatahtlike ning põhjendamatute avalduse esitamist tarbija poolt.
- Tarbija nõue alla 30 euro. Eelnõu jätab tarbijakaitseseadusest välja punkti, mille kohaselt võib tarbijavaidluste komisjon jätta tarbija avalduse menetlusse võtmata või menetluse lõpetada, kui tarbija nõue on alla 30 euro. Seega saab edaspidi komisjonis arutada ka tarbija nõuet, mille suurus on näiteks 1 euro.
- Kohustuslik otsus. Kui täna on tarbijavaidluste komisjoni otsus kauplejale täitmiseks soovituslik, siis eelnõu muudab otsuse õiguslikult siduvaks ja täitemenetluse korras täidetavaks (vt eelnõus sisalduvat tarbijakaitseseaduse § 581). See tähendab, et kaupleja peab komisjoni jõustunud otsust täitma. Samas on kauplejal õigus vaidlustada komisjoni otsus kohtus.
- Põhjalikum ja keerulisem regulatsioon. Kuna tarbijavaidluste komisjoni otsuste täitmine muutub edaspidi kohustuslikuks, siis sellega seoses muutub oluliselt põhjalikumaks ja keerulisemaks tarbijavaidluste komisjonis läbiviidava menetluse regulatsioon.
- Tarbijavaidluste komisjoni esimees. Eelnõu loob tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti juurde tarbijavaidluste komisjoni esimehe ametikohad (eeldatavalt 3 ametikohta) (vt eelnõus sisalduv tarbijakaitseseaduse § 41). Täna on 12 komisjoni esimeest, kes täidavad oma ülesandeid muu põhitöö kõrvalt. Muudatus avaldab eelnõu koostajate hinnangul positiivset mõju tarbijavaidluste komisjoni professionaalsusele, lahendite kvaliteedile ja menetluse tõhususele.
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad eelnõu kohaselt 2022. aasta 1. juunil.
Anna teada, mida arvad tarbijavaidluste lahendamisega seotud plaanitavatest muudatustest. Vasta hiljemalt 14. detsembriks lühikesele valikvastustega veebiküsitluse SIIN või saada oma tagasiside e-posti aadressile marko[at]koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan kaubanduskoja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.