26.09.2023
Mida arvad ehitusobjektil töötajate registreerimisega seotud plaanitavatest täpsustavatest nõuetest?
Rahandusministeeriumis on valminud kaks määruse eelnõud, mis täpsustavad, kuidas hakkab alates 1. oktoobrist suurematel ehitusobjektidel toimuma töötajate registreerimine. Anna hiljemalt 1. oktoobriks teada, teada, mida arvad plaanitavatest nõuetest.
Keda mõjutab?
- ehitusettevõtjaid
- suuremate ehitustööde tellijaid
- omanikujärelevalve tegijaid
- elektrooniliste registreerimissüsteemide pakkujaid
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Peatöövõtja peab edaspidi vähemalt kolm tööpäeva enne suure ehitustööga alustamist esitama või kinnitama maksu- ja tolliameti töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogusse mitmeid andmeid ehitise ja ehitustööde kohta. Nendeks andmeteks on näiteks andmed peatöövõtja kohta, ehitise nimetus ja aadress, ehitustööde liik, ehitustööde alustamise ja lõpetamise kuupäev, ehitusobjekti eest vastutava isiku nimi ja tema kontaktandmed (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 2). Valdava osa eelnevalt nimetatud andmetest tuleb andmekogus vaid kinnitada, kuna need on maksu- ja tolliameti jaoks kättesaadavad riigi teistest andmekogudest.
- Suurem ehitustöö on seaduse kohaselt selline ehitustöö, mille eeldatav kestus ületab 30 tööpäeva ja ehitusplatsil töötab samal ajal vähemalt 20 inimest või mille eeldatav maht ületab 500 inimtööpäeva.
- Peatöövõtja peab märkima andmekogusse ka enda alltöövõtja nime ja aadressi. Iga alltöövõtja omakorda märgib enda alltöövõtja nime ja aadressi. Lisaks tuleb märkida, mis liiki ehitustöid alltöövõtja teeb. Andmed tuleb esitada enne ehitustöödega alustamist (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 2 ja ehitusplatsil viibimise andmete kogumise tehniliste nõuete määruse eelnõu § 3).
- Ehitustöid tegeva füüsilise isiku kohta tuleb igal ehitusettevõtjal ehk isiku tööandjal esitada andmekogusse üldreeglina füüsilise isiku nimi ja isikukood ning isikuga seotud muude tuvastusvahendite numbrid, näiteks tuvastusvahendiks oleva kaardi number (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 2).
- Peatöövõtja peab eelnõu kohaselt esitama maksu- ja tolliametile ka andmed ehitusplatsil viibimise aja kohta. Kord päevas tuleb esitada andmed iga isiku eelneval päeval ehitusplatsil viibimise summeeritud aja kohta ning kuni kolm korda nädalas tuleb esitada andmed isikustamata kujul iga isiku eelneval perioodil ehitusplatsile sisenemise ja sealt väljumise kellaaja kohta. Isikute, kes viibisid ehitusplatsil seoses tööülesannetega või külastajana, kuid kes ehitustöid ei teinud, andmed tuleb esitada isikustamata kujul (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 2). Ehitusplatsil viibimise aja andmeid esitab registreerimissüsteem automatiseeritult ning eraldi käsitsi aruandlust ei ole.
- Peatöövõtja peab ehitusplatsile sisenemise ja sealt väljumise fikseerima kaugloetava kaardiga. See kaart peab võimaldama elektroonsel registreerimissüsteemil tuvastada kaardi kasutaja isiku ning tänu sellele kantud fotole ja nimele on kasutatav ka esmase visuaalse tuvastusvahendina. Eelnõu kohaselt võib aga ehitusplatsil viibimise aja fikseerida vajaduse korral ka muud samaväärset tuvastusvahendit kasutades, mis võimaldab ehitusplatsil viibimise fikseerida samaväärselt kaardiga (vt ehitusplatsil viibimise andmete kogumise tehniliste nõuete määruse eelnõu § 4 lg 2, § 6).
- Isikule, kes ehitusplatsil ehitustööde tegemisel vahetult ei osale, kuid toimetab ehitusplatsile ehitustööde tegemiseks vajalikke kaupu või materjale, tuvastusvahendiks olevat kaarti ei pea andma ning tema ehitusplatsil viibimise aega ei pea fikseerima (vt ehitusplatsil viibimise andmete kogumise tehniliste nõuete määruse eelnõu § 4 lg 4).
- Ehitustööde peatöövõtjal on kohustus hankida sobilik registreerimissüsteem. Ehitusplatsile paigaldatav elektrooniline registreerimissüsteem peab võimaldama näiteks ehitusplatsile sisenemise ja sealt väljumise aja usaldusväärset kindlaksmääramist sekundi täpsusega; andmevahetust maksu- ja tolliameti andmekoguga ning registreerimissüsteemi sidumist spetsiaalse identifitseerimiskoodi kaudu iga asjaomase ehitusplatsiga (vt ehitusplatsil viibimise andmete kogumise tehniliste nõuete määruse eelnõu § 5).
- Eelnõu näeb ette, et peatöövõtjal on õigus tutvuda töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogusse kantud enda, tellija ning omanikujärelevalve tegija töövõtuahela andmetega, samuti andmetega, mis võimaldavad tuvastada kõiki ehitusplatside lubatud isikuid (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 8).
- Eelnõu näeb ette, et peatöövõtja on kohustatud teavitama maksu- ja tolliametit, kui ehitusplatsi asukohas ei ole objektiivsetel tehnilistel põhjustel võimalik elektroonilist registreerimissüsteemi ehitusplatsil viibimise aja fikseerimiseks jooksvalt kasutada füüsilisel kujul ega telefoni või mobiilse rakenduse abil. Sellisel juhul tuleb peatöövõtjal maksu- ja tolliametiga leppida kokku seda ehitusplatsi puudutava aruandluse esitamine eelnõust erinevate intervallidega või erineval viisil (vt ehitusplatsil viibimise andmete kogumise tehniliste nõuete määruse eelnõu § 4 lg 7).
- Tellijal on õigus tutvuda andmekogusse kantud enda, peatöövõtja ning omanikujärelevalve tegija töövõtuahela andmetega, samuti andmetega, mis võimaldavad tuvastada tema poolt ehitusplatsile lubatud isikuid. Tellija ei näe aga ühegi töövõtuahela töötajate andmeid (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 8).
- Omanikujärelevalve tegijal on õigus tutvuda töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogusse kantud enda, peatöövõtja ning tellija töövõtuahela andmetega, samuti andmetega, mis võimaldavad tuvastada tema ja tema alltöövõtjate poolt ehitusplatside lubatud isikuid (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 8).
- Ehitustöid tegeval alltöövõtjal on eelnõu alusel õigus tutvuda järgmiste andmetega: tema kuulumise kohta peatöövõtja, tellija või omanikujärelevalve tegija töövõtuahelasse; teda töövõtuahelasse kandud isiku nimi; enda alltöövõtuahela andmed; tema ja tema alltöövõtjate poolt ehitusplatsile lubatud isikuid tuvastada võimaldavad andmed (vt maksukohustuslaste registri põhimääruse muutmise eelnõu § 1 p 8).
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
- Mõlemad määruse eelnõud jõustuvad 2023. aasta 1. oktoobril. Samal ajal jõustuvad ka maksukorralduse seaduse muudatused seoses ehitusobjektil töötajate registreerimisega. Muudatuste kokkuvõttega saad tutvuda siin.
- Uued nõuded hakkavad kehtima suuremate ehitustööde suhtes, millega alustatakse 2023. aasta 1. oktoobril või hiljem. Erandina on uute nõuetega hõlmatud suuremad ehitustööd, millega on alustatud enne 2023. aasta 1. oktoobrit ja mille eeldatav lõpptähtaeg on 2024. aasta 1. oktoober või hiljem.
- Kuna määruse eelnõud jõustuvad tagasiulatuvalt, siis on Rahandusministeerium lubanud, et ehitusplatsil viibimise aja aruandluskohustuse rakendumisel ning järelevalve teostamisel arvestatakse tuvastusvahendiks olevate kaartide väljastamisega alustamise võimalikku viivitust ning viivitust maksukohustuslaste registri põhimääruse muudatuste jõustumisel.
Anna teada, kas ja milliseid muudatusi oleks vaja teha määruste eelnõudes, mis puudutavad ehitusobjektil töötajate registreerimist. Vastust ootan hiljemalt 1. oktoobriks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.