Mida arvad Euroopa Liidu romusõidukite määrusest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Määruse eesmärk on parandada juurdepääsu ressurssidele Euroopa Liidus, aidata kaasa Euroopa Liidu keskkonna- ja kliimaeesmärkide saavutamisele, tugevdada samal ajal ühtset turgu ja aidata lahendada autotööstuse käimasoleva ümberkujundamisega seotud probleeme.
Keda mõjutab?
- Autotööstusettevõtteid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Plaanitav määrus kehtib M1- ja N1-kategooria sõidukite (sõiduautod ja kaubikud) suhtes. Teatavad sätted romusõidukite haldamise ja ekspordinõuete kohta kehtivad ka teatud L-kategooria sõidukite (L3e, L4e, L5e, L6e ja L7e kategooria sõidukid), veoautode, busside ja haagiste (M2-, M3-, N2-, N3- ja O-kategooria sõidukid) (määruse artikkel 2).
- Määruse ettepanekus on sätestatud miinimumnõuded sõidukitüüpide korduvkasutatavuse, ringlussevõetavuse ja taaskasutatavuse kohta. Määrus kohaselt peavad 6 aasta pärast peale määruse jõustumist olema kõik uued sõidukid, millel on määruse (EL) 2018/858 alusel tüübikinnitus, ehitatud nii, et need on (määruse artikkel 4):
- korduvkasutatavad või ringlussevõetavad vähemalt 85 massiprotsendi ulatuses;
- korduvkasutatavad või taaskasutatavad vähemalt 95 massiprotsendi ulatuses.
- Määruse jõustumisest 6 aasta möödudes peab 25% uue sõiduki ehitamiseks kasutatavast plastist pärinema ringlussevõtust ja 25% sellest materjalist peab pärinema ringlusessevõetud romusõidukitest (määruse artikkel 6).
- Plaanitava määrusega piiratakse plii, kaadmiumi, elavhõbeda ja kuuevalentse kroomi kasutamist sõidukites ning määruse lisas III nähakse ette erandid, millistel tingimustel ja maksimaalsete kontsentratsioonide piires neid aineid võib kasutada (määruse artikkel 5).
- Algatus sisaldab üldist kohustust, mille kohaselt uute sõidukite projekteerimine ei tohi takistada selliste osade ja komponentide eemaldamist, millel on oluline taaskasutamise potentsiaal, kui sõidukid muutuvad jäätmeteks. Samuti sätestab see nõude projekteerida sõidukid viisil, mis võimaldab sõidukitüübilt eemaldada ja asendada elektrisõidukite akusid ja e-ajami mootoreid nii kasutus- kui ka jäätmefaasis (määruse artikkel 7).
- Tootjad peavad edaspidi tõendama, et nende tooted ja turule lastud uued sõidukid on saanud tüübikinnituse. Tüübikinnituse eesmärk on tõendada oma sõidukitüüpide vastavust käesolevas määruses sätestatud nõuetele (määruse artikkel 8).
- Ettepaneku kohaselt peavad tootjad koostama iga uue sõidukitüübi jaoks ringlusstrateegia, milles kirjeldatakse, milliseid meetmeid võtavad tootjad oma kohustuste täitmiseks, et tagada ringlusnõuete täitmine (määruse artikkel 9). Tootjad peavad ajakohastama strateegiaid iga viie aasta järel, tehes kokkuvõtte oma kohustuste täitmiseks võetud meetmete tulemustest.
- Tootjaid peavad ettepaneku kohaselt deklareerima tüübikinnitusdokumentides sõidukites sisalduvate järgnevate ainete ringlusessevõetud osa (määruse artikkel 10):
- neodüüm, düsproosium, praseodüüm, terbium, samarium, boor e-ajamite mootorite püsimagnetites;
- alumiinium ja selle sulamid;
- magneesium ja selle sulamid;
- teras
- Euroopa komisjon on tulnud välja ka ettepanekuga luua ringsõiduki pass. Tegemist on digitaalse lahendusega, mida kasutatakse sõidukiosade ja komponentide ohutu eemaldamise ja asendamise kohta teabe edastamise parandamiseks viisil, mis on kooskõlas muude juba olemasolevate või edasiarendatavate digitaalsete teabevahendite ja platvormidega autotööstuses (määruse artikkel 13).
- Plaanitava määruse kohaselt peavad tootjad looma või osalema kasutuselt kõrvaldatud sõidukite kogumissüsteemide loomises kõikide romusõidukite jaoks, mis kuuluvad tootja loodud sõidukikategooriatesse ja mis on tootja poolt esmakordselt turul kättesaadavaks tehtud. Lisaks peab tootja tagama, et sõidukite jaoks on olemas volitatud käitlemiskoht ning võimaldama kõigi romusõidukite tasuta tarnimise volitatud käitlemiskohta (määruse artikkel 23).
- Algatuse kohaselt tuleb romusõidukite puhul kõiki eemaldatud osi ja komponente hinnata, et teha kindlaks kas need sobivad taaskasutamiseks, ümbertootmiseks, renoveerimiseks või ringlusessevõtuks. Hindamise viib läbi volitatud käitlemiskoht võttes eelkõige arvesse protsesside läbiviimise tehnilist teostatavust ja sõidukite ohutusnõudeid (määruse artikkel 31). Volitatud käitlemiskohad peavad tagama, et kõik romusõidukid ja nende osad, komponendid ja materjalid, samuti sõidukite remondist tekkinud jäätmed võetakse vastu ja käideldakse vastavalt nende lubades sätestatud tingimustele (määruse artikkel 27).
Millal jõustuvad muudatused?
Käesolev määrus jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, millal määrus jõustub. Määrust kohaldatakse alates 12 kuu möödumist peale määruse jõustumise kuupäeva järgneva kuu esimene päev.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 13. septembriks e-posti aadressile ireen.tarto@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan Kliimaministeeriumile