Mida arvad jaeinvestorite kaitse paketist?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on jaeinvestorite kaitse tugevdamine ja kapitaliturgude vastu usalduse suurendamine, sh tagades investoritele suurema võimekuse teha teadlikumaid investeerimisotsuseid ja tegutsedes investorite parimas huvis.
Keda mõjutab?
- Investoreid
- Investeerimistooteid pakkuvaid ja investeerimisteenuseid osutavaid ettevõtteid
- Investeerimisühinguid
- Kindlustusandjaid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Euroopa Komisjoni avaldatud jaeinvesteeringute pakett koosneb kahest algatusest:
- Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi ettepanek, millega muudetakse direktiive (EL) 2009/65/EÜ (eurofondide direktiiv UCITSD), 2009/138/EÜ (kindlustusdirektiiv Solventsus II), 2011/61/EL (alternatiivsete investeerimisfondide valitsejate direktiivi AIMFD), 2014/65/EL (finantsinstrumentide turgude direktiivi MiFID) ja (EL) 2016/97 (kindlustuse turustamise direktiiv IDD )seoses liidu jaeinvestorite kaitse eeskirjadega (edaspidi Omnibus direktiivi ettepanek );
- Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse ettepanek, millega muudetakse määrust (EL) nr 1286/2014 põhiteabedokumendi ajakohastamise osas (edaspidi PRIIPs muutmise määruse ettepanek).
- Plaanitavate muudatuste kohaselt nõutakse, et nii investeerimisühingud kui ka kindlustuspõhiseid investeerimistooteid turustavad kindlustusvahendajad ja -andjad esitavad jaeklientidele esitatavas teabematerjalis (sh turundusteadetes) asjakohased hoiatused eriti riskantsete kindlustuspõhiste investeerimistoodete ja asjakohasel juhul nende aluseks olevate investeerimisvaradega kaasneva võimaliku kahju riski kohta (Direktiivi artikkel 1 artikli 24 muudatus ja artikkel 2 artikli 29 muudatus).
- Direktiivi kohaselt toimub edaspidi klientidele direktiivis nõutud teabe avaldamine vaikimisi digitaalselt (sh kõikide kindlustustoodete puhul). Jaekliendi taotluse alusel esitatakse talle teave paberil (Direktiivi artikkel 2 artikli 23 muudatus).
- Direktiiv sisaldab nõuet, mille kohaselt investeerimisühingud kui ka kindlustuspõhiseid investeerimistooteid turustavad kindlustusandjad ja kindlustusvahendajad peavad esitama jaeklientidele ja klientidele igal aastal aruande, milles on muu hulgas teave kulude ja tasude (sh kolmandate isikute maksete) ja tootluse kohta (Direktiivi artikkel 1 artikli 24b muudatus ja artikkel 2 artikli 29 muudatus)
- Direktiivi ettepanekus kehtestatakse vastavalt investeerimisühingutele ning kindlustusandjatele ja kindlustuspõhiseid investeerimistooteid turustavatele kindlustusvahendajatele turundusteadete ja -tavadega seotud kohustused. Näiteks tuleb selgelt määratleda turundusteated ja tagada, et need on korrektselt omistatavad investeerimisühingule, kindlustusandjale või kindlustusvahendajale, kes neid esitab või kelle nimel neid esitatakse. Kõigis turundusteadetes tuleks selgelt esitada ka investeerimistoote või -teenuse põhiomadused. Turundusteated ja -tavad tuleks samuti välja töötada, kavandada ja esitada õiglaselt, selgelt ja mitteeksitavalt ning need peaksid olema riskide ja kasu esitamise seisukohalt tasakaalus ning sobima ka konkreetsele investorite sihtrühmale, kellele need on suunatud (Direktiivi artikkel 1 artikli 24c muudatused ja artikkel 2 artikli 26a muudatused).
- Plaanitavate muudatuste kohaselt antakse järelevalveasutustele võimalus kasutada järelevalvetööriistu ja võtta kiiresti meetmeid eksitavate turundusvõtete vastu (artikli 69 lõike 2 punkt ka), piirata juurdepääsu veebisaitidele, mis ohustavad investorite kaitset (artikli 69 lõike 2 punkt v), ja teha kontrolloste (Direktiivi artikkel 1 artikli 59 muudatused ja artikkel 2 artikli 12 muudatused).
- Määruse muudatuste kohaselt lisatakse kombineeritud jae- ja kindlustuspõhiste investeerimistoodete (PRIIPid) põhiteabedokumenti uus jagu pealkirjaga „Toote lühitutvustus“, et teha kokkuvõte ning tuua esile teave investeerimistoote liigi, selle kulude ja riskitaseme, soovitatava hoidmisaja ja kindlustushüvitise olemasolu kohta (Määruse artikkel 1 lõige 5 punkt a).
- Plaanitavate määruse muudatuste kohaselt lisatakse PRIIPi põhiteabedokumentidesse uus jagu pealkirjaga „Kui keskkonnasäästlik see toode on?“, et pakkuda jaeinvestoritele ühtlustatud põhiteavet asjaomaste investeerimistoodete kestlikkuse kohta, tuginedes olemasolevale tooteteabele (Määruse artikkel 1 lõike 5 punkt d).
- Määruse muudatuste kohaselt eelistatakse põhiteabedokumentide esitamist elektroonilisel kujul, kuid kliendile jääb õigus nõuda PRIIPi põhiteabedokumendi paberversiooni tasuta (Määruse artikkel 1 lõige 7).
Millal jõustuvad muudatused?
Direktiiv tuleb riigisisesesse õigusesse üle võtta 12 kuu jooksul selle jõustumisest ja seda tuleb rakendama hakata 18 kuu pärast selle jõustumisest.
Määruse muudatused jõustuvad kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas ja määrust tuleb kohaldada alates 18 kuu möödumisel peale määruse jõustumist.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 22. septembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan Rahandusministeeriumile.